Kanske ett gäng billiga basar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Kanske ett gäng billiga basar?

Inläggav Tarzan » 2017-05-22 14:44

Nu är det snart höst igen och då är det ju dags att bygga bort delar av lönen från sommarjobbet.

Förutsättningar och mål
I och med att jag byggde version 2 av mina toppar blev det naturligt att skaffa en Brik-förstärkare och vips få en andra anläggning med version 1. Nu saknar jag bara lite bas.

Rummet i fråga är ganska stort och har lång efterklang, så jag räknar inte med något större rumsstöd. Det kommer inte spelas på några extrema nivåer och avgrundsdjup bas är inget krav. Jag är mest ute efter att inte känna total avsaknad av bas och att det ska vara relativt jämn basrespons i rummet.

Jag har en gammal enkanalsförstärkare som i några år samlat damm i graderoben som jag nu tänkte använda. Minisdp står för delning.

Element
Jag har simulerat en del element i basta och insett att det inte är helt vanligt med element som simulerar ok i inte alltför stora eller små lådor och som dessutom har en impedans som möjliggör att de kan parallellkopplas. Därför blev jag glad när jag hittade Dayton SD215A-88 som verkar funka ok i 50 liter stora lådor avstämda till ca 25 Hz. Den största begränsningen blir slaglängden, men med 4 st och oviljan att spela superstarkt tror jag det klarar sig.

Det jag funderar på nu är om det skulle gå fint att seriekoppla spolarna så att varje låda får en (lägsta-)impedans på 16ohm istället för 4. Då skulle alla 4 lådor parallellkopplade hamna på 4 ohm, vilket ett ensamt slutsteg skulle klara. Finns det någon hake med att koppla så?

Lådor
Efter att ha läst den här fina tråden har jag kommit fram till att det antagligen bör funka med hifikits "aeroport 3" (i någon ful färg) med en innerdiameter på 69mm utan risk för att det ska vara blåsljud som sätter stopp för systemet.

För att lådorna inte ska ta för mycket plats där de står intill väggarna tänkte jag göra lådorna rätt platta: kanske 50*50*20 med elementen på "framsidan" och porten på sidan, så att de kan placeras i ett hörn. Kanske kläs hela fronten i något halvsnyggt tyg med lite för färgglatt iögonstickande mönster så att man slipper titta på elementen?

Självklart fungerar staget i lådan även som inre portbaffel.

Och vad kommer det här kosta då?
1700 för element + frakt från loudspeakerfreaks.
Mdf kostar ju rätt lite, men med sågning kan det bli en hel del. Kanske blir det så att jag äntligen köper mig en riktig såg till hösten?

Totalt: ganska billigt

Alternativ två är att bygga om topparna version 1 (Seas CA22RNY) till basreflex. Vad blir det då? version 1B? Det borde gå att stämma av dem till i alla fall 30 Hz utan problem, om man bygger nya lådor såklart. Inte lika kul, och antagligen inte lite jämn basrespons i rummet, men mindre materialåtgång och byggande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Kanske ett gäng billiga basar?

Inläggav darkg » 2017-05-22 15:11

Jag tror att problemet med seriekoppling ökar i takt med elementens olikhet. Det kan tänkas bli knasigt om impedanskurvorna ser helt olika ut! Medan parallellkoppling i någon mån slätar över respektive elements olinjäriteter.

Om avvikelserna är försumbara tror jag inte att det är något problem.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-22 15:14

darkg skrev:Jag tror att problemet med seriekoppling ökar i takt med elementens olikhet. Det kan tänkas bli knasigt om impedanskurvorna ser helt olika ut! Medan parallellkoppling i någon mån slätar över respektive elements olinjäriteter.

Om avvikelserna är försumbara tror jag inte att det är något problem.

Det tolkar jag som att seriekoppling när det rör sig om dubbla talspolar (som i det här fallet) aldrig är något problem? Samma element och samma låda ju.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-22 15:19

elementets T/S ändras beroende på om du använder en spole, två i serie eller två parallellt.
de data som är i databladet verkar vara med parallellkopplade spolar.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-22 15:23

är du låst vid fyra lådor? det kan ju hända att du kan hitta lämpliga 10 tums element för dubbla pengar/element men nöja dig med två lådor. eller köpa två bättre 8"-element.
Seas L22 tex är det ju flera här på forumet som byggt med. de lådorna är väl också på ca 50 liter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-22 16:35

Kraniet skrev:elementets T/S ändras beroende på om du använder en spole, två i serie eller två parallellt.
de data som är i databladet verkar vara med parallellkopplade spolar.
Vet du vilka parametrar som ändras / inte ändras?

Jag gissar lite så länge:
Sd, Fs och Mms kan inte förändras.
Re måste förändras.
Jag har svårt att tro att Bl, Qts och Vas skulle påverkas.

Hur är det med resten? Ändras bara de som Re påverkar, eller är det någon mer som ger upphov till förändringar? Talspoleinduktansen borde förändras en hel del, men det tycker jag inte borde ge någon effekt vid såpass låga frekvenser.

Är jag helt ute och cyklar nu?

När jag höjer Re i basta ändras inte tonkurvan på något sätt utom att känsligheten sänks vad jag kan se. Qms sänks också, vad det nu innebär i praktiken. Det kanske beror på vilka parametrar jag har ibockade i och för sig.
Kraniet skrev:är du låst vid fyra lådor? det kan ju hända att du kan hitta lämpliga 10 tums element för dubbla pengar/element men nöja dig med två lådor. eller köpa två bättre 8"-element.
Seas L22 tex är det ju flera här på forumet som byggt med. de lådorna är väl också på ca 50 liter.

Nej, jag är inte låst vid någonting än så länge. Är det L22RN4X/P du pratar om?
När jag simulerar tycker jag det ser ut som om den behöver lite större låda är Dayton DVC och det enda jag egentligen vinner på det skulle vara max output. I en låda på 45 liter med hifikits "aeroport 3" utan modifikation gräver Dayton snäppet djupare än Seas med samma rör i en 50 liter stor låda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-23 08:48

ja jag vet inte. jag är lite skeptisk till de billigare dayton. men de kanske är bra?

Seas L22 är ju erkänt bra element. L22RNXP kan vara ett bättre kandidat för en lite större låda.

RS225-8 ser annars ut att kunna trivas bra i 45 liter/25Hz.

SD215 som du valt ser ut att fungera bättre i en något mindre volym. typ 30 liter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-05-23 14:06

om du inte vill spela väldigt starkt eller särskilt djupt,
Kan du ju nöja dig med 6,5" el tom 5" basar.
Borde inte vara särskilt svårt att hitta element du kan tvinga ner till 35Hz.
er18rnx tex
peerless SDS
osv

alt, spara pengar på att inte köra aeroport o lägg de pengarna på bättre element.
Kan nog skaka fram 4 papprör till dig :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-27 18:54

Det blev inga billiga basar. Det blev något annat istället.

Det blev att några SLS10 flyttade ut ur bion och typ 6 nya lådor enligt bilden ska byggas.

Bild

Återgå till DIY-forum