Nu är det snart höst igen och då är det ju dags att bygga bort delar av lönen från sommarjobbet.
Förutsättningar och mål
I och med att jag byggde version 2 av mina toppar blev det naturligt att skaffa en Brik-förstärkare och vips få en andra anläggning med version 1. Nu saknar jag bara lite bas.
Rummet i fråga är ganska stort och har lång efterklang, så jag räknar inte med något större rumsstöd. Det kommer inte spelas på några extrema nivåer och avgrundsdjup bas är inget krav. Jag är mest ute efter att inte känna total avsaknad av bas och att det ska vara relativt jämn basrespons i rummet.
Jag har en gammal enkanalsförstärkare som i några år samlat damm i graderoben som jag nu tänkte använda. Minisdp står för delning.
Element
Jag har simulerat en del element i basta och insett att det inte är helt vanligt med element som simulerar ok i inte alltför stora eller små lådor och som dessutom har en impedans som möjliggör att de kan parallellkopplas. Därför blev jag glad när jag hittade Dayton SD215A-88 som verkar funka ok i 50 liter stora lådor avstämda till ca 25 Hz. Den största begränsningen blir slaglängden, men med 4 st och oviljan att spela superstarkt tror jag det klarar sig.
Det jag funderar på nu är om det skulle gå fint att seriekoppla spolarna så att varje låda får en (lägsta-)impedans på 16ohm istället för 4. Då skulle alla 4 lådor parallellkopplade hamna på 4 ohm, vilket ett ensamt slutsteg skulle klara. Finns det någon hake med att koppla så?
Lådor
Efter att ha läst den här fina tråden har jag kommit fram till att det antagligen bör funka med hifikits "aeroport 3" (i någon ful färg) med en innerdiameter på 69mm utan risk för att det ska vara blåsljud som sätter stopp för systemet.
För att lådorna inte ska ta för mycket plats där de står intill väggarna tänkte jag göra lådorna rätt platta: kanske 50*50*20 med elementen på "framsidan" och porten på sidan, så att de kan placeras i ett hörn. Kanske kläs hela fronten i något halvsnyggt tyg med lite för färgglatt iögonstickande mönster så att man slipper titta på elementen?
Självklart fungerar staget i lådan även som inre portbaffel.
Och vad kommer det här kosta då?
1700 för element + frakt från loudspeakerfreaks.
Mdf kostar ju rätt lite, men med sågning kan det bli en hel del. Kanske blir det så att jag äntligen köper mig en riktig såg till hösten?
Alternativ två är att bygga om topparna version 1 (Seas CA22RNY) till basreflex. Vad blir det då? version 1B? Det borde gå att stämma av dem till i alla fall 30 Hz utan problem, om man bygger nya lådor såklart. Inte lika kul, och antagligen inte lite jämn basrespons i rummet, men mindre materialåtgång och byggande.