Två subbor i samma låda? (Knäpp fråga, ledsen för det)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Två subbor i samma låda? (Knäpp fråga, ledsen för det)

Inläggav Perfector » 2017-05-10 14:11

Kraniet skrev:Diskussionen verkar utgå från att den låda som finns är korrekt dimensionerad. Är den det?

Jag kan tänka det finns lite olika alternativ:

Lådan/port är korrekt dimensionerad för elementet. - Det blir då inte bra att stoppa in ett ytterligare element, eller att använda sig av isobarik. Det blir helt enkelt inte bättre.

Lådan/port är felaktigt dimensionerad - Lådan bör byggas om så den passar elementet optimalt.

Elementet kanske passar bättre i en mindre låda - Basreflex är uteslutet då det förmodligen inte går att få plats med en korrekt dimensionerad port i en mindre låda. Två element kanske då passar bättre i en sluten låda på 95 liter.

Elementet passar bättre i en större låda - Isobarik är kanske en möjlig lösning. Annars behöver en större, mer optimal låda byggas.

Är elementets T/S-parametrar kända? Det är en första förutsättning för att kunna komma fram till en vettig lösning. Vad är det för element?

Är begreppet lekstuga bekant i forumet?
Att leka och ha skoj är en av hörnstenarna i livet.
Att inte prova då det inte skadar med motivering att det är slöseri med tid kallas för latmasken i ryggen.
Annars får vi lagstifta om ett förbud mot prov av redan gjorda prov. :P
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-05-10 14:33

Perfector skrev:
Kraniet skrev:Diskussionen verkar utgå från att den låda som finns är korrekt dimensionerad. Är den det?

Lådan/port är korrekt dimensionerad för elementet. - Det blir då inte bra att stoppa in ett ytterligare element, eller att använda sig av isobarik. Det blir helt enkelt inte bättre.

Lådan/port är felaktigt dimensionerad - Lådan bör byggas om så den passar elementet optimalt.

Elementet kanske passar bättre i en mindre låda - Basreflex är uteslutet då det förmodligen inte går att få plats med en korrekt dimensionerad port i en mindre låda. Två element kanske då passar bättre i en sluten låda på 95 liter.

Elementet passar bättre i en större låda - Isobarik är kanske en möjlig lösning. Annars behöver en större, mer optimal låda byggas.

Är elementets T/S-parametrar kända? Det är en första förutsättning för att kunna komma fram till en vettig lösning. Vad är det för element?

Att inte prova då det inte skadar med motivering att det är slöseri med tid kallas för latmasken i ryggen.

På fråga 1 svarar jag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lekstuga

Vart går gränsen för dig ang slöseri med tid? Är det slöseri med tid att lyssna på goda råd med dem som provat själva tidigare? Visst egna erfarenheter är bra men någonstans går ju gränsen eller hur? Skulle du kunna tänka dig att testa med fyrkantiga hjul på bilen? Kanske blir stabil väghållning? Du vet ju inte förrän du testat själv?

Om TS får fram en beteckning på elementet som Kraniet säger kanske vi kan hjälpa mer?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-10 15:46

Emanuelgbg skrev:
Perfector skrev:

På fråga 1 svarar jag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lekstuga

Vart går gränsen för dig ang slöseri med tid? Är det slöseri med tid att lyssna på goda råd med dem som provat själva tidigare? Visst egna erfarenheter är bra men någonstans går ju gränsen eller hur? Skulle du kunna tänka dig att testa med fyrkantiga hjul på bilen? Kanske blir stabil väghållning? Du vet ju inte förrän du testat själv?

Om TS får fram en beteckning på elementet som Kraniet säger kanske vi kan hjälpa mer?

Lossa 6 skruvar.
Montera element mot element och dra fast 6 skruvar.
Koppla ihop i motfas och lyssna.
Om det är för mycket tid så är min kommentar enkel.
Hellre överviktig än skitviktig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-10 16:46

Tack igen alla svar, och kanske speciellt IngOehman för resonemanget o montering. Det är ju helt riktigt att detta är saker jag kommit över billigt och det är ju ganska roligt att laborera. Jag har tyvärr inte högtalarna här så kan inte kolla parametrarna, men ska göra det så snart jag får tillfälle.

Jag har funderat på att bygga in alltihop rakt in i väggen och in i rummet intill men är rädd att jag ska skaka ner alla tavlor, böcker och annat i hela huset. Och så är det lurigt att få till en snygg front.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-18 15:57

Skitsnack. Den stog ju bakom soffan.

..och vem fan tar hål i väggen för att montera in okända element som man inte vet är bra.

Totalt skärpning här, drömma kan du väl göra utan att slösa på andra människors energi.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

peter042

Inläggav peter042 » 2017-05-22 13:35

Det var ju ett lite lustigt svar. Jag har byggt väggen själv (liksom lådan som just nu står bakom soffan) och har inga större problem att göra hål i något av dem. Jag har redan gjort en kanal för kablar till slutsteg och eq för att slippa se dem (eller höra fläkten). Men det ställer till möbleringen i det intilliggande rummet. Dessutom antar jag att mycket av ljudet hamnar i fel rum. Saker ramlar ner från hyllorna och tavlorna skakar redan. Jag misstänker att det blir värre om högtalarna fixeras i väggen. Om jag vill byta element i framtiden är det ju en ganska smal sak att justera volymen på lådan och håldiametern är ju inte specifik till just det här elementet. Oavsett hur bra de här elementen än vore tror jag inte att jag kommer behålla dem för alltid. Jag har byggt några högtalare tidigare men aldrig större än 10 tum, så det är första experimenten med större volymer. Det var verkligen inte meningen att slösa med andras energi, jag utgick från att de som läser och svarar här gör det av personligt intresse snarare än att få känna sig som fullbokade filantroper. Jag varnade ju för att det var en knäpp fråga i rubriken.

Moving along…

Är det någon som kan förklara varför två element som spelar samma sak i samma låda inte är samma sak som ett element med dubbelt konutslag?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-23 22:25

peter042 skrev:Är det någon som kan förklara varför två element som spelar samma sak i samma låda inte är samma sak som ett element med dubbelt konutslag?

Nu har jag läst din fråga flera gånger och undrar om du själv egentligen vet vad du frågar om. Jag menar inte att vara ironisk eller spydig, jag bara funderar på vad det är du egentligen undrar.
Det enda man kan säga som svar är väl att två lika element kan flytta lika mycket luft som ett (annat) element så länge Sd x Xmax är lika (alltså lika pumpvolym). Men det är väl inte det du undrar?

peter042

Inläggav peter042 » 2017-06-07 13:52

Kalejdokom skrev:
peter042 skrev:Är det någon som kan förklara varför två element som spelar samma sak i samma låda inte är samma sak som ett element med dubbelt konutslag?

Nu har jag läst din fråga flera gånger och undrar om du själv egentligen vet vad du frågar om. Jag menar inte att vara ironisk eller spydig, jag bara funderar på vad det är du egentligen undrar.
Det enda man kan säga som svar är väl att två lika element kan flytta lika mycket luft som ett (annat) element så länge Sd x Xmax är lika (alltså lika pumpvolym). Men det är väl inte det du undrar?

OK, så här då: Om man ser det ur portens perspektiv spelar det väl ingen roll om 1dm2 konarea rör sig 2 cm, eller om 2dm2 konarea rör sig 1 cm (givet att det sker lika snabbt)? Och om två högtalare spelar samma sak förstår jag således inte varför det skulle bli olika resultat med en eller två element (och halva slaglängden). Jag antar att jag missar nåt fundamentalt om hur ljudvågor skiljer sig från tryckvågor eller hur vågor beter sig i allmänhet.

Och så en uppdatering om själva lådan. Jag satte in det andra elementet och det blev mycket riktigt högre ljud med de förväntade förvrängningarna – mindre förstärkning i de lägre frekvenserna. Men jag har förstärkareffekt i massor så det blev helt OK efter EQ. Jag hade gärna testat att vända det andra elementet men det rymdes tyvärr inte :(

Föregående

Återgå till DIY-forum