InfrÆ - Bassystem för att nå infra, baserat på AE PB15H+

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bubben

Re: InfrÆ - Bassystem för att nå infra, baserat på AE PB15H+

Inläggav Bubben » 2017-07-24 00:19

Tarzan skrev:Hur gör du när du ställer in förstärkningskurvan? Är det mätning eller lyssning på något referensmaterial som gäller? Om det är mätning, hur vill du att det ska mäta i infraområdet i lyssningsplats?

Det blev som så att jag mätte med XTZ RA2Pro. i16s har en egen lutning från 20000-80Hz, så jag förlängde samma lutning så långt ner jag kunde. Kan dock inte se lägre än 16Hz just nu, samtidigt som vissa resonanser ställer till det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-07-24 08:06

Bubben skrev:Här är en första mätning efter att jag rattat en del. Vete tusan vad den där puckeln vid delningen kan bero på.
IMG_2950.PNG

Hur förändras den puckeln om du flyttar delningspunkten? Hur ser kurvan ut om du mäter utan toppar/basar?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 08:33

Alexi skrev:
Bubben skrev:Här är en första mätning efter att jag rattat en del. Vete tusan vad den där puckeln vid delningen kan bero på.
IMG_2950.PNG

Hur förändras den puckeln om du flyttar delningspunkten? Hur ser kurvan ut om du mäter utan toppar/basar?

Puckeln kommer från topparna, så jag kan inte påverka den med delningsfiltret. Kan inte heller flytta delningsfrekvensen, den är låst till 80Hz.
Efter den där mätningen har jag också fasvänt bassystemet, så den är inte riktigt lika framträdande, men mina toppar har hur som helst en liten höjning vid 80Hz, förmodligen i kombination med placering.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-07-24 11:02

Bubben skrev:
Alexi skrev:
IMG_2950.PNG

Puckeln kommer från topparna, så jag kan inte påverka den med delningsfiltret. Kan inte heller flytta delningsfrekvensen, den är låst till 80Hz.
Efter den där mätningen har jag också fasvänt bassystemet, så den är inte riktigt lika framträdande, men mina toppar har hur som helst en liten höjning vid 80Hz, förmodligen i kombination med placering.

För att se om den kan bli mindre/försvinna så koppla ur ditt filter och kör med det inbyggda i din receiver, ändra lite uppåt och se vad som händer.
Blir det till det bättre så kolla med Öhman om moddningen så delningen hamnar högre.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-07-24 13:43

Har du provat hur en annan placering av basstöden påverkar?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

JM

Inläggav JM » 2017-07-24 14:42

Testa att köra frekvensen som ger beskrivna puckeln i både toppar o subwoofers. Mät i rummet var finns tryckmax. I positionen där tryckmax är sätter du en subwoofer i motfas. Med lite trial and error kan du nu sannolikt trycka ner puckeln. Möjligen måste du göra ett smalt brant passbandsfilter för att inte störa övriga frekvenser för mycket.
Proceduren kan upprepas för övriga pucklar/dippar under 80 Hz.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 16:24

Nu ska vi inte göra för stort väsen av den där mätningen, den är som tidigare nämnts inte så relevant längre. Nu ser det ut så här: viewtopic.php?f=16&t=54895&start=120#p1936371
(De två kurvorna är höger redo. vänster kanal)
Puckeln runt 80Hz och lite högre upp finns kvar, och jag tycker den borde försvinna när jag vrider ner basstöden. Men det gör den inte, därimot blir den mer tydlig mellan 80-500 om jag ökar basstöden.

Föregående

Återgå till DIY-forum