Tråden felräknade subbar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Tråden felräknade subbar.

Inläggav Helmut » 2017-08-14 21:20

Har byggt om lite i min källare och flyttat runt min hemmabio. När jag flyttade in mina grejer till ett rum med måtten 2,2 x 3,2 x 6,0 meter passade jag på att bygga ett par nya subba. Kunde bara konstatera att förstärkaren lyste rött så fort det kom lite bas. Men det var bara att konstatera att mina 2 st 100 liters lådor knappast kunde prestera någon hörbar bas.
Eftersom jag har flera ombyggnader på gång i huset har jag inte tid att bygga två nya subbar och hade inte heller lust att släpa ner mina gamla.
När jag började bli klar med mitt bio-gubb-pub rum " med måtten 2,2 x 4.0 x 8,5 meter" släpade jag in min ljudanläggning och funderade på om jag skulle koppla in mina nybyggda värdelösa subb lådor. Eftersom dom presterad lite bas kopplade jag in lådorna och skruvade jag upp båda kanalerna på min Behringe A 500 i botten. Stoppade in den tecknade filmen flygplan i BL spelaren. Blev rena dunderbasen och grejar började rasa i golvet och hela huset började vibrera.
När jag kollar på beräkningsprogram kan jag inte hitta några rutor där jag ska mata in måtten på lyssningsrummet. Eftersom det verkar som om rummets mått har stor betydelse för hur basarna ska låta tycker jag att det vore rimligt att man matar in måtten på lyssningsrummet.
Har tidigare jobbat som biografmaskinist och av ljudteknikerna alltid fått veta att subbar är värdelösa i mindre rum eftersom salongen måste vara minst 20 meter lång för att basen ska klinga ut.
Hur är det borde rummens mått ingå i beräkningsprogrammen för att man ska lyckas med sina högtalarprojekt och finns det några program där man kan peta in rummets mått och få veta hur högtalarna kommer att låta?
Går ofta på konserter och har lärt mig att vissa platser i salongen är så värdelösa att de mesta eko ljudet kan komma från en punkt i sidoväggen och ta död på sångarens röst som kommer från scenen.
Subbarna är nu placerade ca 2,5 meter från scenen och högtalarelementen är riktade lite snett mot motstående långvägg. Basporten finns på baksidan och avståndet från porten till långväggen är ca 50 cm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Tråden felräknade subbar.

Inläggav Cortado » 2017-08-14 23:23

Helmut skrev:Hur är det borde rummens mått ingå i beräkningsprogrammen för att man ska lyckas med sina högtalarprojekt och finns det några program där man kan peta in rummets mått och få veta hur högtalarna kommer att låta?

Njae. Det är inte bara rummets mått som spelar roll, material i väggar, fönster, dörrar och en massa andra saker - det blir för svårt att fylla i för de flesta. Det är helt enkelt inte praktiskt att ta hänsyn till sådana faktorer. Om nu basprestanda är viktigt så kanske man måste göra saker i rummet och/eller ha flera subbar placerade strategiskt just för det rummet, för att minska jobbiga resonanser och få en "jämnare" bas.

Det finns väl lite mer att kommentera där men jag börjar så. :)

Edit: Nu pratar jag bara om bas, högre frekvenser beter sig annorlunda..

Återgå till DIY-forum