Hur ska jag tänka?
Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Jag tänkte använda försänkta skruvar i en furuskiva - baksidan på en högtalare. Ett experiment med en försänkning som "räckte till" ledde till att skruven, när jag tog i lite (inte tills jag blev blå) sjönk ganska djupt in. Jag vill att den ska vara ca 1 mm under ytan. Försänker jag mindre blir det ju inte en tillräckligt vid "tratt", är det ändå så man får göra, eller går det helt enkelt inte att skruva hårt om trät är mjukt?![]()
Hur ska jag tänka?
Adhoc skrev:Det blir ju inte hårdare draget för att du mosar in skruven en bra bit in i träbiten. Bits för gipsskruv / gipsskivor har ett mekaniskt stopp för att inte skruven ska kunna skruvas igenom pappersskiktet utan bara bli aningens försänkt under flatytan. Försänk på vanligt sätt för att inte riva upp träet (men en aning för grunt i träbiten) och kör med gipsbits.
darkg skrev:Jag tänkte använda försänkta skruvar i en furuskiva - baksidan på en högtalare. Ett experiment med en försänkning som "räckte till" ledde till att skruven, när jag tog i lite (inte tills jag blev blå) sjönk ganska djupt in. Jag vill att den ska vara ca 1 mm under ytan. Försänker jag mindre blir det ju inte en tillräckligt vid "tratt", är det ändå så man får göra, eller går det helt enkelt inte att skruva hårt om trät är mjukt?![]()
Hur ska jag tänka?
Bill50x skrev:darkg skrev:Jag tänkte använda försänkta skruvar i en furuskiva - baksidan på en högtalare. Ett experiment med en försänkning som "räckte till" ledde till att skruven, när jag tog i lite (inte tills jag blev blå) sjönk ganska djupt in. Jag vill att den ska vara ca 1 mm under ytan. Försänker jag mindre blir det ju inte en tillräckligt vid "tratt", är det ändå så man får göra, eller går det helt enkelt inte att skruva hårt om trät är mjukt?![]()
Hur ska jag tänka?
Jag skulle tänka sig att jag limmar fast träskivan och kompletterar med skruv. Utan att försänka, bara dra skruven tillräckligt hårt tills den är på den höjden du önskar.
/ B
darkg skrev:Och är färdigt
HenrikE skrev:darkg skrev:Och är färdigt
Nänänänä, finns det inga bilder är det inte färdigt!
darkg skrev:Bill50x skrev:Jag skulle tänka sig att jag limmar fast träskivan och kompletterar med skruv. Utan att försänka, bara dra skruven tillräckligt hårt tills den är på den höjden du önskar.
Ja, tänkbar lösning. Men träet kan vara rätt olikartat vid de olika skruvställena, med oförutsägbara resultat. Och så ska det vara öppningsbart. Och är färdigt
Bill50x skrev:darkg skrev:Bill50x skrev:Jag skulle tänka sig att jag limmar fast träskivan och kompletterar med skruv. Utan att försänka, bara dra skruven tillräckligt hårt tills den är på den höjden du önskar.
Ja, tänkbar lösning. Men träet kan vara rätt olikartat vid de olika skruvställena, med oförutsägbara resultat. Och så ska det vara öppningsbart. Och är färdigt
Att träets konsistens skiftar på olika ställen är väl inga problem att parera? Man skruvar ju bara tills det ser "rätt" ut. Det stora problemet är att det ska vara öppningsbart. Då faller ju lim bort.
/ B
darkg skrev:På sina håll kan det råka vara för hårt för att skallen ska pressa sig in på en värdig fason. Kanske vid en kvist eller så.
Nån spanjolettvariant hade varit mulligt.
Bill50x skrev:darkg skrev:På sina håll kan det råka vara för hårt för att skallen ska pressa sig in på en värdig fason. Kanske vid en kvist eller så.
Nån spanjolettvariant hade varit mulligt.
Alltså, jag tror inte det handlar om någon form av automatiserad serietillverkning där man ska kalibrera fram rätt vridmoment - snarare att få skruvdragningen snygg. Och då drar man varje skruv tills det ser bra ut, eller hur? Om man absolut måste dra en skruv i en hård kvist så anpassar man sitt beteende efter detta - DÅ kanske man försänker en aning. Eller så limmar man alltsammans och ser till att man får access till lådans innehåll på annat sätt. Svårare än så är det inte.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster