Ingångsväljare till passivt försteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Ingångsväljare till passivt försteg?

Inläggav Talspolen » 2017-08-28 12:22

Jag ska bygga ett passivt försteg eller rättare sagt en ingångsväljare i en låda :D

Behöver kunna välja mellan 3 olika källor. Vad behöver jag för specifikation på en ingångsväljare? På ELFA har jag hittat "vridströmställare" tex denna:

https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaellare-loedstift-2p-3pos-elma-01-1234-20/p/13549637?q=*&sort=Price:asc&filter_Poler=2&filter_Category3=Vridstr%C3%B6mst%C3%A4llare&filter_Buyable=1&filter_Manufacturer=Elma&page=1&origPos=50&origPageSize=50&simi=97.0

Har jag förstått det rätt med den vridaren jag länkar till så kan man välja mellan 3 olika lägen(alltså 3 olika apparater som kan kopplas till) och den är 2-polig som bryter både jord och signal.

Skulle det fungera väl eller finns det andra mer lämpade?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Ingångsväljare till passivt försteg?

Inläggav Michael » 2017-08-28 15:21

Nu har jag ingen aning om vad för apparater du tänker att koppla om mellan, men...

Är det typiska oskyddsjordade hifi burkar med rca... Om du bryter både signal och jord, så finns ingen garanti för i vilken ordning de bryts/ansluts. Låt oss säga att jorden kommer lite efter. Då kommer du eventuellt få in över 100 volt på ingången. Det smäller nog till rätt ordentligt i högtalarna. På grund av läckströmmar i nätdelar så kan ojordade apparater ha högspänning i chassi, med mer eller mindre ström.

//Michael

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-28 15:28

Finns ju färdiga lådor att köpa för 99 spänn! 8O
https://www.e-ville.com/sv/2009-kablar/ ... ablar.html

"Du sparar mycket tid med denna uppfinning" (Fniss)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-28 15:33

2-polig bryter två signaler t.ex. signal från en stereokälla. Den kan inte bryta jord också om du kör stereo.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-28 15:37

Två poler kan däremot vara bra om du har stereo! Jordarna gemensamma obrutna.

Omkopplaren är nog lämplig. 135-49-361 är ett alternativ; eftersom stoppet är inställbart (antal lägen) kan du ha även den som trevägs, men kan vid behov öka på antalet. Det blir tätare mellan lägena, det kan man tycka något om.

(Edit tillägg Icke kortslutande som de här omkopplarna är vet du kanske vad det betyder, men here goes. Det betyder att angränsande lägen (källsignalerna 1-2 och 2-3 i ditt fall) under själva omkopplingen inte kopplas ihop med varandra. Passar bra här, ibland är det viktigare, andra gånger passar det inte.) Edit tillägg 2: mitt i växlingen går ingen signal vidare, istället för både den man växlar från och den man växlar till.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-28 16:45

Kalejdokom skrev:Finns ju färdiga lådor att köpa för 99 spänn! 8O
https://www.e-ville.com/sv/2009-kablar/ ... ablar.html

"Du sparar mycket tid med denna uppfinning" (Fniss)

Det mesta finns ju att köpa färdigt men hur jävla kul är det? Dessutom lär man ju sig inget heller på kuppen. Nä, krångligt ska det vara :D
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-28 16:54

Okej, då har man alltså gemensam jord till samtliga apparater. Är det inte risk att få "jordloopar" och brum och annat skräp ut då?

Det där med att jord bryts för signal har jag testat för ett par dagar sedan. Kopplade om utan att stänga av. Det blev ett högt vrål ur högtalarna en kort stund 8O Inget gick sönder men det var ingen trevlig upplevelse. Då tänkte jag faktiskt att RCA kontakter är en dålig kontakt. Varför har man gjort signalledaren längre än jord? Det måste ju finnas fler än jag som, idiotiskt nog, bytt apparater utan att stänga av dessa...
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-28 17:00

Talspolen skrev: Varför har man gjort signalledaren längre än jord? Det måste ju finnas fler än jag som, idiotiskt nog, bytt apparater utan att stänga av dessa...

Nej, det är nog bara du som gjort detta misstag! :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-28 18:24

Ja, absolut bara du... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-28 18:59

Ja det har jag nog aldrig ens hört talas om :roll:

Kan nämna att det finns rca kontakter som bryter signal före jord. Dessa är dock oftast av den dyrare sorten.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2017-08-28 19:33

Elma omkopplarna är inte billiga precis ibland så kan det löna sig att kika i surplusslistan på Bhiabs hemsida
Och se vad man kan hitta där .

Har du kollat på Analog Metrics hemsida dom har reläkort med och utan volymkontroll och fjärrkontroll med display.

Mvh Lasse
Senast redigerad av Lasse- 2017-08-28 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-28 19:52

AndreasArvidsson skrev:Kan nämna att det finns rca kontakter som bryter signal före jord. Dessa är dock oftast av den dyrare sorten.

Och av någon anledning tror jag att de som köper dem är de som behöver dem minst. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-28 21:03

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:Kan nämna att det finns rca kontakter som bryter signal före jord. Dessa är dock oftast av den dyrare sorten.

Och av någon anledning tror jag att de som köper dem är de som behöver dem minst. Eller?

Jag kan nog ligga något i det då folk med riktigt dyra anläggningar stänger nog oftast av allt innan man kopplar om.

Jag personligen har sällan kännt ett behov av denna typ av rcakontakter för hemmabruk.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-02 07:52

OT men vill inte starta ny tråd. Jag undrar hur man väljer lämplig impedans på en volympot?

Ser att det finns "vanlig" potentiometer med banor(i kol?) och stegade med massor av motstånd som ser ut som gamla radialmotorer till flygplan :D

Vad skulle ni välja för volympot?

Utgångsimpedansen känner jag bara till för Chromcasten och den är låga 34 ohm. Vet inte de andra källorna och stegen. Kan jag mäta fram det med en multimeter inställd på resistans och hamna nära i värde?
Stukad och utbränd.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-09-02 08:13

Med reservation för felaktigheter, någon lär rätta mig om det är kalasfel.

Standard ingånsgimpedans är 47kOhm. Hög ingångsimpedans ger en liten ström och SNR skulle kunna minska. Samtidigt resulterar det i litet effektbehov från källan vilket kan vara bra beroende på vad källan är. Vice versa så ställer en låg ingångsimpedans större krav på strömleveransförmåga från källan. Är ingångsimpedans, säg, 10ggr högre än utgångsimpedansen är tonkurvepåverkan "liten".

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-02 14:44

Funderar i andra banor nu! Finns det ingångsväljare och volymkontroll utan potentiometrar? Alltså någon elektronisk relä/chip mojäng som kan kontrolleras med fjärr istället för att vrida på en pot?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-02 14:48

Talspolen skrev:Funderar i andra banor nu! Finns det ingångsväljare och volymkontroll utan potentiometrar? Alltså någon elektronisk relä/chip mojäng som kan kontrolleras med fjärr istället för att vrida på en pot?

Nu har det blivit ett (passivt) försteg, juh! Denna Icon Audio, kanske?

Bild
http://www.analogueseduction.net/icon-a ... ifier.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-02 19:39

En liten buffertförstärkare på utgången så blir det riktigt bra tror jag. Då slipper man problemen som man får om man belastar en volympot med en kabelkapacitans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-02 19:47

Lite för dyr den där men med ganska mysigt utseende :D

Har hittat denna modul med ingångsväljare och volymkontroll styrda via fjärr.

https://m.aliexpress.com/s/item/1864957 ... 570fkFRkHK

Har jag förstått det rätt så påverkar inte kretsarna ljudet(förutom en önskvärd dämpningen förstås) utan är endast en motorstyrd pot för volymkontroll och en relästyrd ingångsväljare.

Billigt och bekvämt. Vad tror ni?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-02 22:16

Talspolen skrev:Funderar i andra banor nu! Finns det ingångsväljare och volymkontroll utan potentiometrar? Alltså någon elektronisk relä/chip mojäng som kan kontrolleras med fjärr istället för att vrida på en pot?

Ja, man kan använda reläer för att koppla in de olika ingångarna och man kan använda en stegad volymkontroll med fasta motstånd. Reläerna styrs givetvis av en omkopplare men kvalitetskraven på denna blir mycket mindre, ingen signal passerar ju genom den. Kräver iofs en drivspänning till reläerna men då kan man ju passa på att komplettera med ett buffertsteg som föreslogs ovan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-03 11:29

En annan variant är att köra ett volymkontrollchip i stil med pga2311. De är riktigt bra och det finns kompletta kit att köpa som bara behöver byggas in i en låda tillsammans med en lämplig transformator.
Denna har jag köpt men inte kommit till skott att bygga ihop: https://www.aliexpress.com/item/PGA2311-pre-mixing-board-remote-LCD-dispaly-Silence-free-shipping/1325750373.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.mN25dv

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-07 05:45

Det blir en låda med volympot, ingångsväljare och buffertförstärkare.

Jag har skaffat en stegad pot (attenuator) och är på jakt efter en ingångsväljare. Jag har reducerat antalet källor till 2 så jag undrar om det går att använda en vippströmställare som väljare? Tex liknande som denna:

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaell ... iteo_se_sv

Är dock osäker på hur ställaren ska bryta och antal poler för att fungera här. Jag vill ha två lägen på brytaren, uppåt är signalkälla 1 och nedåt är källa 2 och alltså inget läge i mitten som bryter samtliga källor.

Det är 2, höger och vänster kanal, signalledare från respektive källa så blir ju 4 signalledare för 2 källor. Sedan ska ju signalen ut till slutsteg och där finns ju 2 signaler ut.

Jordning gissar jag kan ske gemensamt för alla källor direkt i höljet på burken, eller?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-07 05:56

Jag tar även emot(tacksamt såklart :D ) förslag på en lämplig buffertstärkare som jag kan bygga. Googlade och fick upp en massa, mer eller mindre, exotiska förslag men vet inte vilken jag bör välja.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-07 06:04

Mitt förslag på buffer, Diamond Buffer: http://sjostromaudio.com/pages/index.ph ... imitstart=

Ser seriöst ut. Något att ha? Skönt med pcb att "bara" löda på komponenterna.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-07 18:44

Av det du skriver behövs en 2-pol vippa, men du länkar en 4-pol !

På detta forum finns något som heter typ 5 minuters förstärkare... ursäkta jag hittade den inte, svårt när jag inte minns namnet korrekt. Jag hoppas någon annan kan bistå med länk.

//Michael

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-09-07 19:00

Jag byggde en liten buffertkrets förra året och bad om hjälp här...

viewtopic.php?f=3&t=64030

Länk till Naqrefs N5MD: viewtopic.php?f=3&t=53620

Återgå till DIY-forum