Limma och såga i akrylplast?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Re: Limma och såga i akrylplast?

Inläggav Talspolen » 2017-09-20 05:52

Jag har köpt ett lim som kallas Acrifix 116. Ska testa till helgen.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-26 19:39

Jag fegade med borrningen och lämnade in skivorna till glasmästaren. Hålen borrades till 32mm i diameter.

Jag använde Acrifix 116 lim och det fungerade mycket bra. Ett lite tjockare lim som smälter ihop materialet (kemisk svetsning?) och man behöver inte vara rädd för att råka söva sig själv :D

Blev snyggt. Det jag ångrar är att jag borde ha gjort en flampolering av kanterna istället för att ha slipat kanterna(matt yta).
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-26 20:18

Talspolen skrev:Jag fegade med borrningen och lämnade in skivorna till glasmästaren. Hålen borrades till 32mm i diameter.

Jag använde Acrifix 116 lim och det fungerade mycket bra. Ett lite tjockare lim som smälter ihop materialet (kemisk svetsning?) och man behöver inte vara rädd för att råka söva sig själv :D

Blev snyggt. Det jag ångrar är att jag borde ha gjort en flampolering av kanterna istället för att ha slipat kanterna(matt yta).

Vattenslipa med 800 slippapper för bilbruk ger en fin blank yta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-29 12:14

Hittade lite kladd från maskeringstejp på akrylen. Kan jag använda t-sprit för att torka bort utan att skada akrylplasten?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-29 12:28

Talspolen skrev:Hittade lite kladd från maskeringstejp på akrylen. Kan jag använda t-sprit för att torka bort utan att skada akrylplasten?

Jag tänkte säga ja, men googlade lite

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-29 15:35

Det var ett intressant förlopp som jag gärna slipper :D Jag tog en bomullsvante som jag gnuggade på fläcken så det smetades ut och sedan fastnade i vanten. Funkade fint.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-29 16:51

Talspolen skrev:Det var ett intressant förlopp som jag gärna slipper :D Jag tog en bomullsvante som jag gnuggade på fläcken så det smetades ut och sedan fastnade i vanten. Funkade fint.

I ögonvrån ser jag att alkoholproblemen ( :roll: ) särskilt hänger ihop med flampolering - faktiskt ändrar flamning ytkemin, man kan flamma svårlimmade plaster så att de går bättre att limma. Jag tror att den blir lite polär. Så oflammad akryl kanske tål spriten. Känns ju dumt att testa på din huv dock :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-29 16:54

darkg skrev:
Talspolen skrev:Det var ett intressant förlopp som jag gärna slipper :D Jag tog en bomullsvante som jag gnuggade på fläcken så det smetades ut och sedan fastnade i vanten. Funkade fint.
I ögonvrån ser jag att alkoholproblemen ( :roll: ) särskilt hänger ihop med flampolering - faktiskt ändrar flamning ytkemin, man kan flamma svårlimmade plaster så att de går bättre att limma. Jag tror att den blir lite polär. Så oflammad akryl kanske tål spriten. Känns ju dumt att testa på din huv dock :-)

En lustighet är att om man på ett PVC-golv får fläckar av spill av ren alkohol (vilket händer på tex sjukhus) så är det enklast att få bort fläckarna med - alkohol! Kan det vara likadant på plexi?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-10-01 08:30

För raka snitt har jag lyckats med sänksåg...

Kloroform, är det etanol ni menar då? För det finns det ju i startgas... sen kanske den är blandad med olja eller något så det kanske inte funkar i alla fall, mest nyfiken :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-01 09:40

Talspolen skrev:Hittade lite kladd från maskeringstejp på akrylen. Kan jag använda t-sprit för att torka bort utan att skada akrylplasten?

Lacknafta brukar vara bra för tejpklisterrester, det är inte så aggressivt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-10-01 17:24

Bjorn_ skrev:Kloroform, är det etanol ni menar då? För det finns det ju i startgas... sen kanske den är blandad med olja eller något så det kanske inte funkar i alla fall, mest nyfiken :lol:

Kloroform: CHCl3, även kallad Triklormetan. Är ett gammalt bedövningsmedel.
Etanol: C2H5OH, Vanlig alkohol
Eter/Dietyleter: (C2H5)2O, även kallad etoxietan. Är det som brukar finns i startgas. Olja brukar det nog inte finnas i startgas.

De tre är helt olika saker, även om alla är kolväten i olika former. Etanol och Eter påminner om varandra i den mån att båda består av C2H5 grupp. En i Etanol och två i Eter. Kloroform skiljer sig rätt mycket eftersom den även innehåller Klor.

Jag skulle kunna pladdra på om olika kolväten en stund, men annars är Wikipedia din vän...

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Föregående

Återgå till DIY-forum