HenrikE skrev:zpos är positionen i höjdled. I det enkla array-exemplet sätter man höjden för det understa elementet och sen lägger den till fler element ovanför.
Antal källor ändras inte i huvudskriptet utan det finns också i array_simple.m. Du ska inte behöva ändra något i radpatt_main förutom där du väljer vilken fil den ska ladda.
- Kod: Markera allt
sources{1}.zpos = -200e-3;
for mm = 2:5
sources{mm} = sources{mm-1};
sources{mm}.zpos = sources{mm-1}.zpos + 100e-3;
end
Ändra bara argumentet för loopen, till "for mm=2:12" så blir det tolv element.
Sista raden i loopen bestämmer var elementet hamnar i förhållande till det förra. Nu hamnar det 100 mm ovanför det förra.
Ah ja sedär, nu fick jag det att funka. Tack!
Har lekt runt lite nu också o blivit lite klokare. Tror jag iaf

solhaga skrev:Så du tänker ha tre element i serie (och fyra sådana seriegrenar parallellkopplade) som alla kommer att spela runt och kanske till och med under fs?
Sen med tanke på effektiveten osv så kan man EQa upp basen ganska rejält.
Det bör väl bli ganska mycket snedbelastningar runt varje enskilt elements resonansfrekvens, om du nu inte matchar elementen förstås?
(Och matchar igen när de har blivit inspelade.)
Utan att jag har tänkt igenom det särskilt noga så borde det väl vara bättre tvärtom: parallellkoppla fyra och fyra och sedan seriekoppla dessa "kluster"?
Även med tanke på induktansen.
Här duckar jag för expertisens utlåtande...
.
Ja lite så jag tänkt. O ärligt talat har jag dålig koll på vad det skulle innebära att spela ett element vid sin resonansfrekvens osv. Jag har bara sett andra som byggt linjer med samma element o som har eqat upp basen rätt rejält utan problem.
O som sagt har jag även dålig koll på hur det här med induktans funkar. Det är sällan jag läst nåt alls om det när det kommer till högtalarbyggen, så är verkligen nåt jag behöver tänka på? Geniun fråga alltså som jag gärna vill få svar på

chrisss skrev:Jag skrev inte "fyrkantigt ljud" jag skrev fyrkantig ljudbild.
Ljud på fel ställen. Upptill i hörnendet ena fallet och på golvet i det andra fallet.
Man får väga för och nackdelar och välja vad man prioriterar.
Att lägga mycket tid och pengar på ett bygge och inte bli nöjd vore trist.
Har du lyssnat på linjekällor?
Ah okej my bad. Det du beskriver är inget jag nånsin läst om tidigare. Snarare att folk lättare har kunnat placera ljuden där dom "ska" vara, alltså framför, bakom, uppe, nere höger vänster jadda jadda. Har alltså nästan bara läst gott om dom från folk som byggt dom.
Men javisst är det lite gamble, därför jag frågar här först om för o nackdelar innan jag bygger

Har hört linjekällor på festivaler o vissa av dom har låtit galet bra. Tyvärr har jag dock aldrig hört någon vardagsrums-linjekälla. Vet inte heller var jag skulle göra det isf då dom inte verkar växa på träd direkt.
kodapa skrev:Jag är nöjd med mina. Dessa är inte heller några "riktiga" linjekällor. Men man får räkna med en begränsad sweetspot. Så länge man håller sig i soffgruppen låter det bra. HAr fortfarande svårt att få hårdrock att låta bra men det är OK för mig. Hifi-intresset har dalnat lite, jag har tillräckligt bra ljud för att inte söka efter något bättre och har slutat leta efter fel. Jag är nog botad???
Mina:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=52558&start=210
Najs! Tack för dina erfarenheter o alltid kul med projekttrådar

Egentligen har jag också tillräckligt bra ljud, men det är kul att bygga saker vetja ^^