Basbygge skiljevägg mellan slutsteg och förstärkare? Och lit

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

CableMan

Basbygge skiljevägg mellan slutsteg och förstärkare? Och lit

Inläggav CableMan » 2017-12-08 21:18

Hejsan ny på forumet här :D

Jag ska bygga en sluten baslåda till min hemmabio för kände att jag saknar det sista, men har några frågor innan jag börjar bygga.

Lådan jag ska bygga ska vara 32,5 liter enligt det jag räknat fram och undrar om det är nödvändigt att ha en skiljevägg mellan slutsteget och elementet? Har hört nånstans att det inte är jättebra att ha utan då det tydligen kan ske störningar eller något sånt, har aldrig byggt en aktiv subwoofer innan så är osäker. Sen så vet jag inte om det påverkar lådvolym nämnvärt om jag inte använder skljevägg. Antar att det inte spelar nån roll hur litet utrymmet är där slutsteget sitter för kylning ska ju inte va ett problem, bara så att det är tillräckligt så den inte tar i skiljeväggen

Denna basen har jag Bild Har ett par inbyggnadsslutsteg som jag vill ha men är osäker på vilken jag ska välja känns som om den ena är mer kompetent än den andra då jag inte vill den ska va effektklen om man nu ska tro speccen. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/pr ... oofer.html eller https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/pr ... oofer.html jag är mer för de senare alternativet.

Sen kan ju dämp ull va bra att ha och det verkar man ha mellan 50-75% av lådans volym om man har sluten dvs. Och är stagning nödvändigt vid dessa volymer? Hade tänkt använda 16 eller 19mm MDF.

Hoppas det inte blev alltför otydligt med vad jag vill förmedla, ber om ursäkt isåfall :)

Tack på förhand

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Basbygge skiljevägg mellan slutsteg och förstärkare? Och

Inläggav darkg » 2017-12-08 22:05

Tjena!

En anledning till att man eventuellt inte vill stänga lådan med inbyggnadssteget är att det nog är svårt att få det tätt!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-12-08 22:05

Efter en snabb titt på databladet för basen undrar jag hur lämplig den är för en subwoofer. Jag tolkar det som att magnetgapet är 7mm, och talspolen 11mm. Det ger ett x-max på +- 2mm. Det känns väldigt lite för en subwoofer! Dessutom med en ensam 8-tummare, och en sluten låda behöver större konutslag än en portad vid ett givet ljudtryck eftersom det inte finns en port som hjälper till.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-08 22:41

Överhänget verkar förvandlat till jul.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-08 22:48

darkg skrev:Tjena!

En anledning till att man eventuellt inte vill stänga lådan med inbyggnadssteget är att det nog är svårt att få det tätt!

Du menar att man helst inte ska skilja steget från övriga komponenter dvs att man helst ska ha alt i samma låda utan skiljevägg? Eller har jag misssupfattat nu?

HenrikE skrev:Efter en snabb titt på databladet för basen undrar jag hur lämplig den är för en subwoofer. Jag tolkar det som att magnetgapet är 7mm, och talspolen 11mm. Det ger ett x-max på +- 2mm. Det känns väldigt lite för en subwoofer! Dessutom med en ensam 8-tummare, och en sluten låda behöver större konutslag än en portad vid ett givet ljudtryck eftersom det inte finns en port som hjälper till.

Ja jag misstänkte detta, för nån lång slaglängd har den ju inte om man känner på den. Kanske värt att testa ändå? Eller kanske ska leta efter ett mer lämpligt element för ändamålet, vill helst ha sluten låda.

Jo juste en 8 tummare bör räcka för mitt vardagsrum är pyttelitet men ett element med längre slaglängd kanske är att föredra alternativt en 10 tummare. Om jag ska skaffa nytt element så är budgeten inte allt för hög tyvärr

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-08 23:56

CableMan skrev:
darkg skrev:Tjena!

Du menar att man helst inte ska skilja steget från övriga komponenter dvs att man helst ska ha alt i samma låda utan skiljevägg? Eller har jag misssupfattat nu?

Jag är otydlig, jag menar att utan skiljevägg är det slutsteget som måste vara tätt och sitta stadigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-12-09 00:07

Strunta i att bygg själv......

Köp denna:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sy ... 2-vit.html
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-09 00:20

Maccis skrev:Strunta i att bygg själv......

Köp denna:

Wow den va billig men den är vit, ingen dealbreaker kanske men lite fult bara men det funkar nog :)

Lär bli väldigt overkill också då jag har två stycken stativhögtalare med 4 tums bredbandare.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-12-09 00:29

Går ju att måla, eller klä med klisterfilm.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-09 00:36

Maccis skrev:Går ju att måla, eller klä med klisterfilm.

Den ska få plats också. Får flytta ordning lite så kanske den går in.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-12-09 00:38

Köp denna:

Håller med. Basen du vill använda påminner om mina mellanregister/midbasar. (Inget illa menat :? ) :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-09 00:59

NADifierad skrev:

Köp denna:

Håller med. Basen du vill använda påminner om mina mellanregister/midbasar. (Inget illa menat :? ) :)

Lite ironiskt faktiskt, är exakt samma RILA W8-100 va det va? Följde det projektet du gjorde, så visste ju att den var bra så köpte en likadan till min boombox som jag blev halv nöjd med så hade tänkt använda den till en bas istället men det visade sig inte funka så bra :)

(OffT: Stort fan av det du byggde ihop där, en massa inspiration :D)

Edit: Lär nog skaffa den där Subwoofern som föregående länkade, hoppas jag hinner innan priset hinner gå upp igen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-12-09 01:09

Trevligt att tonen är så vänlig och hjälpsam i tråden; det är bra!
Jag får väl ta på mig uppgiften att vara lite tydligare: du lär inte få någon bas att tala om med det elementet - tänk inte ett ögonblick på att använda det i en subbas!

Den föreslagna köpebasen ser däremot riktigt prisvärd ut - och du behöver inte vara orolig för att den skulle vara overkill för dina stativare. Du ställer ju in volymen så att den matchar nivån på högtalarna. Du får helt enkelt bara "bättre" och djupare bas med den än om du skulle bygga med det föreslagna mellanregistret.

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-09 01:18

Kalejdokom skrev:Trevligt att tonen är så vänlig och hjälpsam i tråden; det är bra!
Jag får väl ta på mig uppgiften att vara lite tydligare: du lär inte få någon bas att tala om med det elementet - tänk inte ett ögonblick på att använda det i en subbas!

Den föreslagna köpebasen ser däremot riktigt prisvärd ut - och du behöver inte vara orolig för att den skulle vara overkill för dina stativare. Du ställer ju in volymen så att den matchar nivån på högtalarna. Du får helt enkelt bara "bättre" och djupare bas med den än om du skulle bygga med det föreslagna mellanregistret.

Det är nog sant som du säger, men ska nog slå till på den hoppas jag inte stör grannarna bara men som sagt det går ju sänka och det är tjocka väggar så det ska nog gå bra :)

Men tack i alla fall för ditt svar, var väldigt behjälpligt :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-12-09 02:22

Tack. Kul att kunna inspirera :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-12-10 19:00

:D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-12-10 19:05

Eh, det kanske blev lite konstigt :D .
Jag tyckte det kändes onödigt att citera så nära inlägget jag svarade på...

CableMan

Inläggav CableMan » 2017-12-10 22:16

Nu har jag köpt subben som Maccis föreslog, kommer troligen på torsdag och väntar med spänning. Ska bli kul att se hur den presterar :D Förmodligen bättre än den Logitech-sub jag har, annars blir jag besviken ;)

Återgå till DIY-forum