boom skrev:Adhoc skrev:Tullen handlar om små pengar, oavsett om man tar in dom med korrekt tarriffnr (högtalarelement) eller inte. Blir mindre än 70:- /st om inte frakten är helt felberäknad. (Vad reservdel får för tarriffnr och procentsats vet jag inte.)
Frakten skall räknas i svenska pengar när man använder tullguiden.
Ja. (?) Och … vad vill du säga egentligen med vad du skrev? Tull beräknas på hemtagningskostnaden (leverantörens prislapp + fraktkostnaden för att grejorna ska komma till svenska gränsen), därefter blir det moms på den totala pengen som baseras på dagskursen när tulldeklarationen sker. Inga konstigheter precis. Hämtar man inte upp pallen själv, kan det bli speditionskostnad till terminal, står pallen längre än en ca 1 vecka där, brukar terminalavgift tillkomma.
”Faran” som jag ser det, är inte en tullsats med någon procentsiffra hit eller dit. Jag skulle vara mer orolig för vad som händer med valutakursen mellan idag och ett par månader framåt när pallen ankommer Sverige. F.n. går amerikansk ekonomi bra, arbetslösheten går ned och Federal Reserve har höjt räntan sedan i våras (2 ggr tror jag). Det betyder normalt att dollarkursen går upp med viss fördröjning. Sista månaden med 3%, sedan i 6/9 med 5,5%. Kollar man in ett 6 månadersdiagram är trenden uppåtgående igen för dollarn: https://rl.se/valutor Å andra sidan, den kan ju gå ned också …