av MathiasJK » 2017-12-24 05:08
Hej igen och god jul!
Jag fick för mig att kika på SB Acoustics grejer, och hittade där både en 8" och en 12" med tillräcklig slaglöngd och för rätt pris, 13-1400SEK för golven som är följande:
SB Acoustics SB29NRX75-6
Den har 11mm slaglöngd, och är från ett välkänt företag med bra kvalitetskontroll. AD12-300 har 15mm slaglöngd dock, men är ett osäkert kort.. jag har inte råd att köpa alla tre basar samtidigt och det hade vart lagom kul att nä3 jag väl samlat Ihop(är student..) till nästa tolva, så kanske den inte finns att köpa längre..
Dessutom har dom en 8" i samma serie för 800SEK, denna:
SB Acoustics SB23MFCL4S-4
Även denna åtta har samma slaglängd, 11mm. Jämfört med bilbasarna och andra åttor ja kikat på är Vas högre, Fs 27hz, Qts 0,34, Le 0,73mh och BL 9,6TM.
Det verkar i mina ögon vara ett fint element. Tyvärr har europe audio inte denna utan bara 8 om versionen som har dubbelt så hög vas, med mera. Denna lådan till åttan ska vara så lite och obemärkt som möjligt så det måste vara 4 ohms versionen. Den finns i Danmark att köpa, inte för 800 men en tusing.
Det är ändå tolvorna som ska köpas först.
Vad tror ni om dessa element jämfört med Boss AD12-300?? Jag förlorar 4mm xmax, men jag får element som är säkra kort, från reputabel tillverkare.
Sen är det ju såhär att jag just nu bör på hela otroligt stora 25m2..Jag miastänker att tolvorna ihop med nian och mina Elsinore med 8x peeerless HDS 6,5" totalt. Detta system bör vara mer ön tillräckligt för mitt nuvarande boende, och även längre fram när jag flyttar till egen bostad.
Elementen ser dessutom likadana och det gör det ju det hela estetiskt korrek,
Jag slipper gömma nån ful bilbas då det är vad som annars erbjuds med den slaglängden.
Nu är dock frågan, kör man slutet eller reflex? Jag är absolut ingen audiofil utan vill bara ha det bästa ljudet min blygsamma inkomst tillåter.. Bara baselementen går på 4k, m2n kommer köpas i omgångar, i den mån ekonomin tillåter, tolvor först, nia sist.
Vad ja ska driva dom med än vet jag ej, men tråden om Kina möblerna på 400R4/700R8 låter mycket mycket intressant. En sån i varje tolva och en svagare i åttan lär göra jobbet bra.
Jag lyssnar i stort sett endast på electro Music parat med mängder av reggae och dancehall, det nya, som även det är elektroniskt gjort.
Passar en sluten eller en reflexlåds bäst till elektronisk musik?
Antar att du blir dåligt med kommentarer i veckan här nu, men kom gärna med era synpunkter!
Än en gång, GOD JUL!!!!!
///JK
Söker element:
P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.