Bygga med kompressor drivare och horn.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Bygga med kompressor drivare och horn.

Inläggav IngOehman » 2017-12-28 19:06

Har hört några bra inspelningar av vaktparader, och många, många dåliga.

De som är bra har givit samma känsla som live, härhemma. Den de flesta är inte bra alls, och problemet har nästan alltid funnits redan på inspelningen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2017-12-28 20:41

Intressant det du skriver om hur du upplever likheter mellan elektrostathögtalare och horn. Jag är ju van vid att de flesta snarare beskriver elektrostathögtalare som påtagligt odynamiska jämfört med dynamiska högtalare. Alltså att det är elektrostathögtalarnas stora nackdel, att de låter upplöst och snällt.

Där ser man, nej jag vill minnas att spelade med bra klipp och påtaglig lätthet/luftighet (du milde vilka ord man använder), åtminstone i de övre registren, däremot kan jag nog ansluta mig till uppfattningen att de är lite slätstrukna i soundet i övrigt, inte mkt till närvaro som sagt, men återigen, jag kan ha mistagit mig, behöver nog mer tid med elektrostater för att kunna uttala mig mer säkert.

En fråga: Du skriver flera gånger om "ytmonterade högtalare", vad är det? Menar du inwall-högtalare?

Ja, tänkte inte på det, inser nu att detta inte är helt självklart, bra fråga, jag skulle ha skrivit högtalare med ytmonterade element, det jag avser är alltså element monterade i en frontbaffel utan något horn eller annan laddning, helt vanliga högtalare med andra ord.

Misstänker att det kommer sig av att jag tillbringat en hel del tid på engelskspråkiga forum där man diskuterar och jämför just alternativa element laddningar och kontruktionsprinciper, där termen surface mount ofatst används för att beskriva just detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-28 21:07

Aha, tack för förtydligande.

Rent akustiskt (jag ser ju som akustiker gärna saker akustiskt, det vill säga fysikaliskt) så vill jag nog mena att väldigt många, de flesta faktiskt, högtalare har ungefär noll baffel snarare än ungefär en baffel. ;)

Det vill säga baffeln är så liten att ljudet i princip expanderar från konen via 180 grader till 360 grader så snabbt/inom bråkdelen av en våglängd, för de frekvenser där konstorleken inte i sig ger nämnvärd riktverkan.

Eller sagt med andra ord, något baffelstöd av signifikant storlek är i verkligheten inte så vanligt som man kan tro. Det kan även nämnas att en stor baffel i förhållande till elementstorleken lätt ger en tonkurva av liknande kvalitet som från horn, alltså en tonkurva bemängd av interferenser från kantreflexer. :?

Så var går gränsen mellan ett horn, en baffel och ingen baffel?

Jag brukar ju säga att en oändlig baffel är ett 180-graders CD-horn. Är baffeln mindre så blir det mera likt vilket avkortat horn som helt, och öppningsvinkeln är alltfort 180 grader om det är en baffel. 6 dB gain ger ett sådant "horn".

Och gränsen mellan ingen baffel och en baffel då?

Jag menar nog att man kan se det som "ingen baffel" om baffelns kant har ett medelavstånd från elementcentrum om mindre än elementets membrandiameter. Så är elementet 8" stort (vilket brukar betyda att konens aktiva diameter är typ 17 cm) så kan man inte se baffeln som en baffel, om medelsnittet av dess diameter (mätt i alla riktningar) är mindre än 34 cm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2017-12-28 22:24

Intressant, jag har nog aldrig gett mig hän att verkligen konstruera en högtalare med ytmonterade element, jag menar alltså att jag aldrig verkligen satt mig ner och räknat och funderat på de alla ingående avsnittens påverkan på helheten och gjort väl avvägda bedömnar av alla dessa inbördes bidrag påverkar helheten.

Sådär, nu har jag nog fullständigt förintat den evenuella lilla trovärdighet jag kanske mot förmodan hade när det gäller högtalakonstruktion :) nej riktigt så illa är det inte, jag har räknat på och byggt flertalet sådana skapelser, men aldrig riktigt på djupet, ordentligt.

Min primära kunskap inom högtalarkonstruktion ligger mer inom det som populärt kallas tappade horn samt andra konstruktionsprinciper där man återkopplar elementet baksida till framsidan, i vissa fall genom en expanderande kanal, i andra mer nutida exempel via konstant area kanal som även, efter återkopplningen till elementet, har en kvartsvågsresonator, också konstant area, adderad innan det hela möter luften utanför lådan.

Det är klurigt som tusan att få ihop det, än svårare att försöka förklara det hela på ett bra sätt, men jäklar vad roligt det är och man lär sig massor på kuppen, alla dessa konstruktioner är ämnade för proffesionellt bruk med de prioriteringar som behövs där, även om enstaka använder dem hemma, jag själv inräknad.

Jag inser att efter ca 30 år av högtalarbyggande, konstruerande och lyssnande att detta intresse är så brett, så mångfaciterat och så lärorikt att det i mitt fall med största sannolikhet kommer vara livet ut, och jag gissar att jag inte är ensam, vilket härligt intresse kort och gott.

Ursäkta urspårningen :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-29 00:04

IngOehman skrev:Har hört några bra inspelningar av vaktparader, och många, många dåliga.

De som är bra har givit samma känsla som live, härhemma. Den de flesta är inte bra alls, och problemet har nästan alltid funnits redan på inspelningen.

Vh, iö

Har du något exempel på bra inspelning av militärorkester?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum