Renovera Magnapan mg 3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Renovera Magnapan mg 3

Inläggav Helmut » 2018-01-07 22:38

Har ett par Magnapan Mg 3 or med trasiga diskanter. Funderar på att renovera diskanterna. Var i kontakt med ett företag som säljer Magnapan och på förfrågan om det finns reservtråd fick jag svaret att jag skulle få 30 % rabatt om jag istället köpte ett par nya. Efter rabatten skulle priset hamna på ca 13000:-. Tycker att jag till det priset hittar andra högtalare som passar mig bättre men vill ändå inte skicka mina Magnapan till återbruket.
Någon som vet om man kan få tag i aluminiumtråd som passar till Magnapan diskanterna. Har sökt på nätet men aluminiumtråd med en diameter på någon tiondels mm verkar vara svår att få tag på. Funderar på om det skulle gå att använda koppartråd istället och då använda koppartråd som har en diameter som bara är hälften så tjock och välja en längd så att impendansen blir den samma.
En av mina självutnämnda experter påstår att aluminiumtråd är ett skitmaterial och att tunnare koppartråd är ett bättre alternativ eftersom aluminiumtråden kommer att oxidera och ganska snart kommer att gå av där syret kommer åt tråden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Renovera Magnapan mg 3

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-07 23:14

Magnepan MG-III är en trevägshögtalare med banddiskanter, alltså en tunn och lång aluminiumfolie. Pilligt att byta, finns reparationsskit. Bas och mellanregister har aluminiumtråd, finns även reparationskit till dem. Koppartråd är helt fel, blir alldeles för tungt och sabbar de egenskaper högtalaren har. Tyvärr är det inte möjligt att skicka de vattenbaserade limmerna vintertid. Det är billigare att köpa materialet direkt från Magnepan i USA. Jag skulle överlåta arbetet till någon med erfarenhet (känner några). Alternativet är att sälja dem billigt till någon men de har inget högt värde efter så många år och i trasigt skick. Reparerade är de trots allt fortfarande rätt bra högtalare även om senare versioner är bättre. Motsvarande modell idag kostar 83000 kr. Jo, själv har tre olika Magnepan-system... I bruk är MG 3.6. På lagret finns två större system. Var bor du?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2018-01-10 19:48

Jag bor i Västerås.
Får kolla med tillverkaren om dom kan skicka aluminiumtråd och lim. Funderar på om jag skulle tvätta bort limmet och sedan fräsa ut spår i en plexiglasskiva och tejpa fast dessa så Trådarna kommer på rätt plats. Hoppas bara att den nya tråden inte är lika skör som den gamla som går av bara man tar i den. Frågan är om man bara ska byta diskanttråden eller även byta tråden till basen eftersom jag tycker att det finns för mycket lim på båda trådarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-11 08:48

Är det verkligen MG-III du har? Den har ingen diskant med tråd. Då utgår jag ifrån att du har någon annan modell med bas och diskant på samma plastfilm. MG II?

Som jag skrev ovan, limmet kan inte skickas vintertid p.g.a. frysrisk. Magnepan brukar inte skicka limmet förrän i slutet av april (Minnesota är kallt!). Tråd kan de skicka året runt. Det lim de använder är svårt att få tag i här i Europa och säljs under ett annat namn. I USA heter det 3M™ Fastbond™ Contact Adhesive 30NF, i Europa 3M™ Scotch-Weld™ 30 Neutral.

Möjligen kan du ta dig till Audionord och hämta tråd och lim där, kolla med: leif@audionord.se

Mycket lim på basen gör inte så mycket då tråden har långt större massa. På diskanten vill man inte ha mera lim änabsolut nödvändigt. På Internet finns det flera bilder där folk målar med limmet - det ska man inte göra! För gör-det-självaren rekommenderas att använda två olika limmer. Först ett spraylim, 3M™ Super 77 Spraylim, på plastfilmen, sedan det lim som Magnepan själva använder (se ovan) på tråden som ska fästas. Magnepan använder 3M™ Fastbond™ Contact Adhesive 30NF även för att spraya plastfilmen med.

Det kan finnas möjlighet att få jobbet gjort i Uppsala-trakten om du inte vill pilla med det själv. Kan förmedla kontakten.

Återgå till DIY-forum