NADA 2-vägs

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

atanas

NADA 2-vägs

Inläggav atanas » 2018-01-10 23:18

Hej!
Finns det någon som byggt/lyssnat på dessa högtalare eller liknande med samma komponenter?
Består av fina komponenter Scan-Speaks.

https://www.madisoundspeakerstore.com/2 ... luminator/

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: NADA 2-vägs

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-11 08:39

Om det måste vara illuminator?

http://www.troelsgravesen.dk/Illuminator-Monitor.htm
http://www.troelsgravesen.dk/Illumina-66.htm

Annars finns många fina skapelser med Revelator-serien

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-11 13:03

Ja. Revelator har jag i flera av mina system och är imponerad av hur väl dom presterar. Jag har inte hört Illuminator men har svårt att tro att de är så mycket bättre som prislappen antyder. Jag skulle nog inte lägga 25.000 på ett par stativare som rullar av vid 70 Hz...

atanas

Inläggav atanas » 2018-01-11 22:00

Jo, Troels har jag sett tidigare, men tänkte om någon har erfarenhet/lyssnat/jämfört eller är de likvärdiga Relevator.
Jag funderar på om man skulle bygga ett 7.1 system med dessa som LCR-frontar och kanske något som passar som bakhögtalare - helst full range i ca 4" tänker jag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-11 22:04

De där Nada ser ju riktigt kassa ut. Frekvensgången är ju jättedålig. 8O
Elementen är det nog inget fel på men jag tror inte de är värd pengarna. Dvs du kan få samma prestanda för mindre pengar.
Mvh
Magnus

atanas

Inläggav atanas » 2018-01-11 22:14

Kraniet skrev:De där Nada ser ju riktigt kassa ut. Frekvensgången är ju jättedålig. 8O
Elementen är det nog inget fel på men jag tror inte de är värd pengarna. Dvs du kan få samma prestanda för mindre pengar.

OK. Då vänder jag lite frågan.
Vi bygger ett nytt hus och jag skulle vilja bygga ett 7.1 system i ett rum som är både för umgänge och att se på film/spela TV-spel.
Färglada högtalare i diverse plastiga förpackningar är inte aktuellt.
Förutom god återgivning skall högtalarna vara rätt så diskreta - dvs jag har möjlighet att bygga in de vägg/tak då huset är under uppförande.

Finns det något förslag?

Nästa steg är väl att se över redan nu vad man kan göra med akustiken. Förväntat arvode efter utfall.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-12 11:01

Om du vill ha ett riktigt bra rum och anläggning så ska du anlita Ingvar Öhman (INO-Audio) här på forumet. Det finns nog ingen som fixar det bättre.
Men det beror ju också på hur mycket du tänker dig investera.
Hans högtalare är riktigt bra och han har även inbyggnadsmodeller.

Annars är det väl att köpa inbyggnadshögtalare som gäller. Jag tror inte jag sett ett enda diy-inbyggnadshögtalarprojekt.

Vägghängda högtalare finns det väl några projekt på men det är inte så herrans vanligt det heller.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum