Transmission Line - en förstudie

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Nattlorden » 2018-02-18 16:12

Förstår mig inte på graferna i denna tråden - är alla graferna på topparna, eller?

Jag ser ingenstans någon vettig output vid 20Hz... och om man inte har det förstår jag inte vad subwoofer har men saken att göra... En vettig normal woofer lär i alla falls spela ned till 30-40... så skall man fylla på under det så... minimikrav på en subwoofer enligt mig är full output till 16Hz så man får med alla orgeltoner.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Tangband » 2018-02-18 17:12

Kalejdokom skrev:Bump!

Detta projekt, som så många andra, tog en annan väg efter lite vila. Inspirerad av tråden om Grimm Audio och deras subbas LS1 (som ju ligger på golvet med elementet riktat rakt uppåt) vill jag utvärdera möjligheteten att göra något liknande, men nerskalat till mindre storlek och, så klart, med lite lägre kapacitet gällande SPL och djupbas. Mina tester tidigare i tråden handlade ju mer om stativhögtalare med dessa basar och då gällde det att hålla nere lådvolymen till ett minimum. Nu är jag nyfiken på att testa att gå upp lite i storlek och underavstämma lådan.

Första momentet blir då att yxa till en ny testlåda. Jag gjorde måtten baserade på 19 mm MDF, men glömde det när jag istället tog en 18 mm spånskiva - så passningen mellan sidorna diffar lite (om någon undrar :oops: ).

[ Bild ]

Att jag väljer att montera basarna rygg mot rygg beror främst på svårigheten att montera det inre elementet om det skulle vändas lika det yttre. Och det påverkar inte totalvolymen på lådan så särskilt mycket:

[ Bild ]

Mellanrummet dämpas med lite Biltema-filt (har ingen aning om det gör nytta, men det skadar väl inte :) ):

[ Bild ]

För att kunna variera nettovolymen på lådan skruvar jag inte fast bottenskivan:

[ Bild ]

Bottenskivan fixeras istället med några tvingar, som samtidigt gör att lådan blir (nästan) helt tät:

[ Bild ]

Nu ska jag äta - sen ska jag mäta. På återseende!


Jag följer med intresse , kul !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-18 17:16

Några första mätningar, inomhus, med lådan placerad mitt på golvet. Jag mäter alltså rakt ovanifrån. Tyvärr medger inte väderleken någon mätning utomhus - det får anstå tills vårsolen tittar fram.

Först närfältsmätning direkt framför elementet (grön) och framför porten (blå). Den lila är summan av de båda mätningarna (framräknad av REW).
Lådan är nu 12 liter och avstämningen ser ut att hamna ganska lågt, strax ovan 30Hz. Jag ska prova att minska volymen och se hur kurvor och avstämning påverkas.

Bild

Och mäter jag ca 30 cm rakt ovanför så får jag ungefär samma kurva som den lila i summeringen ovan:

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Tangband » 2018-02-18 17:17

Johannes skrev:Intressant detta med isobarik. En nackdel med magnet mot magnet är att det blir stor volym mellan elementen och det tar plats.

Jag gjorde lite lyssningar tester med peerless 315swr isobarik vs icke med samma avstämning.
Tyckte det var svårt att höra skillnad på lägre volymer.
Men höjde man så var det lätt att urskilja konstruktionerna åt . Den icke isobarik blev monoton och entoning tröttande att lyssna på. Medan isobarik konstruktionen förblev artikulerande och intressant att lyssna på.


Om det stämmer ( jag tvivlar inte på det ) , vad beror det på att isobarikkonstruktionen förblev artikulerad vid högre volymer ?
Hmm.... om två element sitter efter varandra kanske det yttre elementet är mer skyddat från lufttrycket innifrån lådan ?
Det finns ju ett till membran på ett element inne i lådan som skyddar det yttre elementet från lådtrycket . Är det därför det lät bättre på högre volymer ? Eller tänker jag fel ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-18 17:21

Nattlorden skrev:Förstår mig inte på graferna i denna tråden - är alla graferna på topparna, eller?

Jag ser ingenstans någon vettig output vid 20Hz... och om man inte har det förstår jag inte vad subwoofer har men saken att göra... En vettig normal woofer lär i alla falls spela ned till 30-40... så skall man fylla på under det så... minimikrav på en subwoofer enligt mig är full output till 16Hz så man får med alla orgeltoner.


Såja, lugn och fin! :) . Låt vara att jag använder ordet sub lite slarvigt, men jag skriver också att jag inte förväntar mig så djup bas och inte heller så höga SPL. Avsikten med detta projekt är inte att få infradjup, omskakande subbas. Det handlar om att komplettera ett par mindre stativare (tänk Mupps) i ett enklare system. Det är ju bara så tråkigt att alltid bygga rektangulära limpor - ibland måste fantasin få skena iväg och annorlunda koncept/design provas.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-02-18 18:05

Behovet av att gå djupt i basen avtar ju med ljudtrycksförmågan. Att göra en högtalare med måttlig ljudtrycksförmåga som går väldigt djupt är lite slöseri, eftersom det ändå blir svårt att höra om den allra djupaste basen är där.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Tangband » 2018-02-18 18:34

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Förstår mig inte på graferna i denna tråden - är alla graferna på topparna, eller?

Jag ser ingenstans någon vettig output vid 20Hz... och om man inte har det förstår jag inte vad subwoofer har men saken att göra... En vettig normal woofer lär i alla falls spela ned till 30-40... så skall man fylla på under det så... minimikrav på en subwoofer enligt mig är full output till 16Hz så man får med alla orgeltoner.


Såja, lugn och fin! :) . Låt vara att jag använder ordet sub lite slarvigt, men jag skriver också att jag inte förväntar mig så djup bas och inte heller så höga SPL. Avsikten med detta projekt är inte att få infradjup, omskakande subbas. Det handlar om att komplettera ett par mindre stativare (tänk Mupps) i ett enklare system. Det är ju bara så tråkigt att alltid bygga rektangulära limpor - ibland måste fantasin få skena iväg och annorlunda koncept/design provas.


Hur låter basen då ? Upplever du nån fördel med dessa små lådor som ändå spelar rätt djupt ?
Eller hade du likagärna gjort en subbas som var dubbelt så stor med bara ett element ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-18 20:09

Jag har inte hunnit lyssna så mycket - mest bara kollat av så att det funkar. Och det gör det ju, men det gäller att inte jämföra äpplen och päron. Till vardags lyssnar jag på sex XLS-10 i dipol, så det är ju milsvid skillnad i jämförelse.
Idén med detta test är ju just att hålla nere lådvolymen, därav isobarik. Om jag måste upp till 20-30 liters lådor så faller hela konceptet. Då handlar det om en helt annan högtalare...

Sen får man inte glömma att det handlar om att använda element som redan ligger på hyllan i garaget. Hade jag haft ett reellt behov av nya högtalare, så hade jag köpt exakt det jag tror skulle behövas i elementväg och då sannolikt något mycket mer potent än dessa HDS-basar 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-18 21:26

Nu har lyssnat lite mer och även provat att minska nettovolymen till 10 liter. Det verkar dock som att basen dyker ganska brant under 50Hz. Lite märkligt. Kanske är det så att elementen inte samspelar så bra så långt ner i frekvens utan istället släcker ut varandra.
För att testa tog jag bort det inre elementet och fick då en ren basreflex på ca 14 liter netto. SPL-kurvan faller då (enligt mätningen) lite tidigare, men å andra sidan inte lika brant. Resultatet verkar bli en mjukare och något djupare bas vid musiklyssning. Hm... :? .

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Tangband » 2018-02-18 22:03

Kalejdokom skrev:Nu har lyssnat lite mer och även provat att minska nettovolymen till 10 liter. Det verkar dock som att basen dyker ganska brant under 50Hz. Lite märkligt. Kanske är det så att elementen inte samspelar så bra så långt ner i frekvens utan istället släcker ut varandra.
För att testa tog jag bort det inre elementet och fick då en ren basreflex på ca 14 liter netto. SPL-kurvan faller då (enligt mätningen) lite tidigare, men å andra sidan inte lika brant. Resultatet verkar bli en mjukare och något djupare bas vid musiklyssning. Hm... :? .

[ Bild ]


Intressant :)

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Lassen » 2018-02-19 16:02

Om du plockar bort ett element och får större internvolym, men behåller samma basreflexrör, så blir det avstämt lägre. Kanske en förklaring till att du upplever nivån lägre men även djupare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-19 18:18

Det är sant. Jag har inte ägnat avstämningen så stort intresse i det här skedet. Det aktuella röret verkar ligga lite mitt inom det möjliga spannet till avstämning, beroende på vald nettovolym.
Jag hade dock förväntat mig lite mer djupbas med isobarik jämfört med ett element i (i princip) samma volym.

Idag har dock tankarna glidit iväg igen och jag lutar åt att testa ännu en princip, innan jag pausar eller fortsätter detta projekt. Tiden är dock alltid den kritiska komponenten. Tänk om den var oändlig och man aldrig behövde sova :) . (...och aldrig blev sjuk, hade obegränsat med pengar, det var fred överallt på jorden och alla människor hade mat i överflöd och goda vänner omkring sig).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Nattlorden » 2018-02-19 20:03

Vill du hitta på något kul i byggandet med flera element - kolla hur Dali löste det i Dali 40 med två kompletterande olika avstämningar... Häftig pryl!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-19 23:53

Ja, den verkar ju kul. Som jag förstår det har den två basreflexkabinett som är olika stora (olika avstämda). I varje volym sitter två basar i isobarik, magnet mot magnet.
Jag läste någonstans att det skulle handla om bandpasslådor, men det ser inte ut så på den sprängskiss jag hittade på nätet.

Annars är det just bandpass jag tänkt testa som "sista utväg" med dessa element. Jag har tidigare byggt disco/PA-lådor som bandpass med mycket lyckat resultat och dessa basar simulerar också vettigt som bandpass. Man tappar lite verkningsgrad, mem beroende på drivmetod så spelar det nog inte så stor roll. -3dB@ca 34Hz.

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav nuffe » 2018-02-20 09:53

Bygg 4 lådor istället! Eller placera dem i i samma kabinett men med separat volym bakom.
Då tror jag du bäst kan utnyttja elementen. Dessutom kan du ha olika avstämning på
resp element, det med faspluggen kan troligtvis delas högre....

Bara en ide, o kasta in lite fundering i tråden :wink:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-21 22:17

Alltid kul och välkommet med idéer. Grejen är dock att jag inte behöver fler högtalare. Jag funderar helt enkelt på vad jag bäst gör med dessa element. Kommer jag inte på något "tillräckligt" bra, så dumpar jag dom nog i min medlemstråd senare.

Har jag förresten någon medlemstråd?!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-21 22:38

Ok, ett sista försök att rädda dessa basar för eftervärlden. Ikväll har jag byggt om testlådan till en bandpasslåda (av 4:e ordningen) enligt simuleringen i posten ovan. Det är alltså en sluten "bakre" volym och en portad "främre" volym. För att kunna variera portens längd och prova ut optimerad avstämning har jag fräst ett 15 mm spår som öppning in i lådan och monterat två parallella 15 mm lister på en lös "ovansida" till porten - altså en justerbar slitsport. Ja, ni fattar:
Bilagor
27.jpg
27.jpg (350.42 KiB) Visad 2409 gånger
28.jpg
28.jpg (232.54 KiB) Visad 2409 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-21 22:49

Mätningarna bekräftar simuleringen ganska väl, även om den faller av något tidigare men fortfarande bra mycket bättre än tidigare försök med isobarik. Här är mätningar ca 20 cm framför porten (med LP-filter på 48dB/okt@200Hz). Jag har ändrat längden på porten i steg om ca 5 cm, där den gula är 35 cm och den gröna ca 15 cm. Röda kurvan motsvarar porten i simuleringen ovan. Vid varierad längd på porten ändras främst SPL-nivån, men också hur kurvan faller av mot lägre frekvens. Kortar jag porten ytterligare börjar den "raka" delen att luta för mycket. Det ser ut att bli bäst någonstans mellan de två översta kurvorna. Återstår att lyssna...
Bilagor
29.jpg
29.jpg (120.46 KiB) Visad 2405 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Nattlorden » 2018-02-22 07:39

Snygg testlösning!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-22 10:34

Ja, det funkade bra. Dock har jag tvingats konstatera att bandpasslådor väl funkar bäst med en fläskig 12-tummare i skuffen på en gammal Amazon. Fenomenet One note Bass gör sig påmind. Jag har mekat och lekt med filter och eq här på morgonen, men det blir inte bra.
Det är bara att inse, att en medioker midbas inte ska pressas utanför sin komfort-zon. Dessa element gör sig säkert bäst i basreflex och med fyra element som jag har borde man väl kunna få till en ok 2,5-vägare. Eller bygga som Troels, men då är det ju åter, bara ett par vanliga högtalare. Inget fancy att dra på smilbanden åt: http://www.troelsgravesen.dk/HDS164.htm

Testlåda och basar förpassas åter till garagedvala. :cry: .

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Isobariksub - en förstudie

Inläggav nuffe » 2018-02-22 16:25

Nej men kanske det som funkar med dessa element......

Henrik

PS. nu är vinkel-Kungen inblandad så det kan säkert bli nåt kul ändå, även om principen är rent std.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 16:38

Ett sista desperat försök att få till något vettigt med dessa basar :) .
Sista veckorna har jag snöat in på 1/4-vågspipor slash Transmission Line och läst mycket om och av George Augspurger, Martin J King m.fl. Jag har även studerat flera av projekten där dessa teorier tillämpats på olika sätt (SEAS Thor, IMF TLS80, Radford m.fl.) utan att helt förstå hur det hänger ihop.
Nåväl, jag har idag snickrat ihop en sista (?) testlåda för dessa basar, för utvärdering om TL kan vara rätt väg att gå. Förvisso blir det rätt skrymmande lådor, men jag har en idé om en annorlunda, lite mer kompakt design, som kanske kunde funka. Vi får se.

Så här ser det i alla fall ut just nu. Varför basarna sitter på snedden och en bit ner på baffeln har sin orsak. Det kommer att klarna om jag överhuvud taget får till det med testlådan 8) .
Volymen på lådan, längden på "ljudledningen" och hur den avsmalnar är baserade på formler och tabeller enligt Martin J King's "Classic Transmission Line Enclosure Alignment Tables".

Bild

Efter att ha läst hur otroligt viktigt det är att få till dämpningen rätt, har jag bunkrat med profilerat akustikskum i olika tjocklekar, dämpfilt från Biltema, täckjacksfoder från Ljudia och lite "äkta" fårull från BRL (Visaton):

Bild

Men först ska jag förstås mäta lite helt utan dämpmaterial som referens. På återseende...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-17 16:43

Enträgen vinner, brukar det heta. Jag följer tråden med stort intresse. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 19:49

Jag med... :D

Nu har jag gjort lite mätningar och blivit helt förvirrad! Jag mäter med basarna parallellkopplade och inga filter i vägen. Först bara tom låda, utan dämpmaterial. Mikrofonen är placerad ca 40 cm rakt framför basarna:

Bild

Och så här ser en närfältsmätning ut vid portens mynning (nivån är anpassad/sänkt för att hamna någorlunda rätt):

Bild

So far ser det kanske ok ut. Nu stoppar jag i lite dämpning. Tät stoppning ovanför elementen, profilskum längs väggen bakom basarna, fårull i ledningen och dämpfilt i böjen:

Bild

Det knepiga är att mätningen nu ser identisk ut med den förra - där lådan var helt tom 8O (skillnaden i nivå har jag gjort medvetet för att enklare kunna jämföra kurvorna) :

Bild

Jag provar då att dämpa mycket hårdare, med extra allt genom hela ledningen, så här:

Bild

Och vad händer då med mätningen? Jo, INGENTING. Det ser fortfarande likadant ut:

Bild

Vad gör jag för fel? Eller gör jag en tankevurpa - kanske är det bara portens bidrag som dämpas (i högre register) och att jag mäter för nära för att se någon skillnad? Kanske borde jag ställa högtalaren på golvet och nära en vägg bakom, för att få "rätt" mätning?
Senast redigerad av Kalejdokom 2018-03-17 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-17 19:51

Ser du skillnad på impedanskurvan?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 19:54

Du var snabb och postade medans jag redigerade...
Jag har aldrig gjort impedansmätningar - får läsa på lite om det.
Men vad tror du om mitt sista ändrade stycke?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-17 19:56

Har dämpmaterialet inverkan bör det synas i impedanskurvan (och i frekvensgången, men det kan vara lättare att lura sig i tonkurvan)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 20:19

Ok, nu har jag läst på om impedansmätning. Jag behöver skaffa en resistor på ca 100 ohm (jag har bara enstaka motstånd av lägre valörer på lager).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-17 21:01

Aha, för att mäta i brygga så att säga? Du mäter impedans via spänning?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav darkg » 2018-03-17 21:07

Jag hade också blivit lite ställd med en så nästan obefintlig skillnad :-) intressant, således!
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster