Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Bor i hus med källare där bio/musikrum nu huserar i gamla garaget. Nya garaget är nybyggt utanför av förra ägaren. Tyckte det var lite synd han valde att gräva igen rampen ner istället för att nyttja hålrummet och bygga källare även i garagedelen. När jag pratade med grannen i somras fick jag reda på att förra ägare tänkt göra så men fått avslag på bygglovet för garage med källare. Sandås här och 60-talsbebyggelse där de flesta hus har källare. Så en anledning kan vara att det är svårt att det är svårt med bygglov (utan mer statistik än min egen...)
Har för mig jag sett fler här som byggt i källare? Inos demorum är ju också i en källare. Men inte så vanligt att specifikt gräva ur för bio.
RogerGustavsson skrev:Finns det inte något som säger att skyddsrummet inte få vara belamrat med prylar?
Surfade och hittade en del på MSB, https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... skyddsrum/
Två dygn har man på sig att utrymma men det utgår inga bidrag för att bygga skyddsrum.
6 kap. Ersättning
1 § Den som skall bygga och utrusta ett skyddsrum enligt 3 kap.
6 § har rätt till skälig ersättning av staten för sina merkostnader.
2 § Den som är skyldig att underhålla ett skyddsrum har rätt till skälig ersättning av staten för sina kostnader. Detsamma gäller den som vidtagit åtgärder som anges i 4 kap. 2 §. Ersättning lämnas dock inte för åtgärder som har föranletts av att ägaren eftersatt underhållet av skyddsrummet, gjort otilllåtna ingrepp i det eller på annat sätt varit försumlig.
Kan jag bygga nytt skyddsrum?
För närvarande byggs inga nya skyddsrum. I ett anpassningsskede kan nya skyddsrum byggas om regering och riksdag beslutar om det.
Kan jag ansöka om bidrag för skyddsrum?
Nej.
Stranne skrev:Om du inte får nåt bra svar av kommunen kan jag hjälpa dig att läsa igenom detaljplanen för att kolla förutsättningarna för tillbyggnaden? Jag jobbar en del med frågor av den här typen och det är inte alltid så lätt för en lekman att tolka skrifter av den här typen. Jag kan även visa lite detaljer på exempel på tekniskt utförande om du är intresserad.
steveo1234 skrev:Tittar jag på andras tillbyggnader så är det praktiskt taget ingen (jag har inte hittat någon) som faktiskt bygger under mark. För min del vore det en trevlig lösning. Det tar ingen plats på tomten, och det blir naturligt rejält ljudisolerat.
Men, varför bygger man inte så?
Belker skrev:Varför går platta på mark bort?
paa skrev:Vad jag förstår så finns det bara två typer av grunder som är garanterat fria från fuktproblem;
1. Typ gammalt härbre på stolpar, med helt fri luftning under. Dvs inte torpargrund eller krypgrund.
Luften under huset kommer inte ha annan daggpunkt än bredvid huset och ingen kondensering av fukt kommer därför att ske under huset.
2. Platta på mark med golvvärme i plattan, om man gör rätt underarbete.
Värmen i plattan driver fuktvandringen neråt och utåt.
Varmgrund måste byggas med omsorg
Till skillnad från krypgrund måste en varmgrund verkligen byggas med omsorg. Husbygge i vattensjuka områden håller inte då dränering runt och under varmgrunden måste se till att vatten inte kan bli ett problem. Isoleringen mot marken, under och utanför grundmurarna ska bilda ett tätt skydd så att köldbryggor inte uppkommer. Syllen som i krypgrund legat mycket nära uteklimatet flyttas här in och vilar på den varmare och torrare betongbalken. Utvändigt sett isoleras syllen genom mineralull etc. som fortsätter upp i ytterväggen. Bra är att använda syll i åldersbeständig plast som ej ger näring åt mögel.
Hänsyn till grundläggningdjup måste tas i olika klimatzoner för att undvika tjällyft.
Isolering i golvbjälklaget över varmgrunden ska vara tunn eller inte alls existera. Värme måste kunna avges nedåt från bostaden alt. uppåt om man väljer att installera värmepump att tillföra "golvvärme", d.v.s. avge värmen till varmgrunden. Denna typen av lösning har det svenska företaget Ecogrund tagit fram.
steveo1234 skrev:Jag är nog otydlig. Det blir gjuten platta på mark. Funderingen är: Hur bygger jag ovanpå plattan så att golvet kan röra sig.
steveo1234 skrev:Jag är nog otydlig. Det blir gjuten platta på mark. Funderingen är: Hur bygger jag ovanpå plattan så att golvet kan röra sig.
paa skrev:Nuförtiden gjuter man väl platta på cellplast?
paa skrev:Nuförtiden gjuter man väl platta på cellplast?
Nattlorden skrev:paa skrev:Nuförtiden gjuter man väl platta på cellplast?
Ja, så har jag det... de snålar ofta med tjockleken... kan man få 50cm istället för 20-30 så är det att föredra... jag kunde tyvärr inte få det som tillval när jag byggde mitt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster