Center med låg bygghöjd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-24 19:58

Ja, att bara köra på utan att koppla in center blir man snabbt varse att något är på tok... När mitt slutsteg för centerkanalen lade av så lät det fruktansvärt besynnerligt innan jag insåg att det var tyst i mitten... och då blir man samtidigt varse hur pass mycket av hela filmen som de lagt i centern... (och då är det dumt att köra denna med sämsta högtalaren i anläggningen, den borde snarast vara den bästa...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav jonasp » 2018-04-24 20:02

Håller med föregående talare (flera stycken alltså!).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav DVD-ai » 2018-04-25 06:48

Ja det är ju synd att låta så mycket av filmen återges via något dåligt, bättre att bara ställa in receivern på center: None och låta main sköta allt ljud i fronten då. :)
Snyggare, billigare och främst av allt: Bättre! (när du ändå har så tight mellan högtalarna dessutom)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Bill50x » 2018-04-25 08:53

DVD-ai skrev:Ja det är ju synd att låta så mycket av filmen återges via något dåligt, bättre att bara ställa in receivern på center: None och låta main sköta allt ljud i fronten då. :)
Snyggare, billigare och främst av allt: Bättre! (när du ändå har så tight mellan högtalarna dessutom)

Dessutom kan man labba lite med högtalarplacering och invinkling för att få ett bra mittintryck.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-25 11:11

Nattlorden skrev:och då blir man samtidigt varse hur pass mycket av hela filmen som de lagt i centern...

Ja det där är ju ett argument som får mig att lägga idén om "dålig" center på hyllan rakt av.

Tack igen för bra svar.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav i » 2018-04-25 22:27

Hur skulle det funka att ha två högtalare för centern tätt intill sidorna på tv:n? T ex väggmonterade.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7322
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2018-04-26 10:45

Jag tittade igen på bilden av din uppställning - och blir ännu mer övertygad om att du ska köra utan center!
Det är ju busenkelt att testa om du bara ändrar inställning på din receiver, som nämnts tidigare i tråden.

Jag har en liknande setup i min "lilla" salong och jag har provat med center, men det gick bort. 12 mm brännvidd ger lite knäppa perspektiv, men det är ca 3 m från soffan till TV och det funkar utmärkt var man än sitter.

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster