Perfector skrev:Kraniet skrev:Perfector skrev:Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.
Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.
Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.
Elementet har ju,väl i praktiken ett frekvensområde som nästan alltid sammanfaller med elementets fs i fri luft ?
I Tangband w8q1071 innebär det 27 Hz enligt databladet.
Det jag tror perfektor alltså menar är att röret ska belasta elementet ned t.o.m. sin lägsta frekvens, eller ovanför den, dvs den frekvens som anges som fs för fri luft i databladet.
Enligt perfektor ges elementet absolut styrning av belastningen från baktrycket från röret vid eller ovanför sf i fri luft.
Jag tror jag förstår vad perfektor menar, men tror att han genom sina många byggen genom åren använt örat då han tunat lådorna innan mätprogrammen kom.
Jag kör just nu med shelving från 31hz och nedåt på +2.8 db. Mätte nyss alldeles vid röret och har full sula ned till ungefär 26 Hz från det. Det låter bra på lyssningsplats