Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
EmuMannen skrev:Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Lyssnar du aldrig på låg volym? Det gör jag och då tycker jag det är perfekt med loudness. Framförallt variabel eftersom den inte är begränsad till en fast kurva och kan anpassas efter volymen.Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
Hur menar du då? Det handlar ju inte om själva högtalarna utan om hur vi som människor uppfattar ljudet vid olika ljudnivåer. Eller anser du att Fletcher–Munson & Co. har fel?
Ps. Jag kanske skulle tillägga att denna tråd inte är för er som av någon anledning inte tycker om eller inte vill använda loudness. Den är för de som vet exakt vad de vill ha eller de som aldrig fått uppleva variabel loudness och är nyfikna att prova på...
darkg skrev:Både hur konsistent P.s resonemang är och hur rätt tänkt loudnessfunktionen är i sig och i förhållande till hörkurvan kan och har diskuterats på annan plats, bättre låta den här tråden fortsätta som en loudnessbyggartråd!
Perfector skrev:EmuMannen skrev:Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Lyssnar du aldrig på låg volym? Det gör jag och då tycker jag det är perfekt med loudness. Framförallt variabel eftersom den inte är begränsad till en fast kurva och kan anpassas efter volymen.Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
Hur menar du då? Det handlar ju inte om själva högtalarna utan om hur vi som människor uppfattar ljudet vid olika ljudnivåer. Eller anser du att Fletcher–Munson & Co. har fel?
Ps. Jag kanske skulle tillägga att denna tråd inte är för er som av någon anledning inte tycker om eller inte vill använda loudness. Den är för de som vet exakt vad de vill ha eller de som aldrig fått uppleva variabel loudness och är nyfikna att prova på...
Njae, jag har ju en rätt egen metod att bygga högtalare.
Det finns en tråd om det men just nu hittar jag den inte.
Den gör att man får en loudness inbyggd i högtalaren som klingar av med stigande volym och då behövs inte loudness.
Med det sagt var jag i min akuta ungdom en riktig loudnessbög som gärna använde allt som kunde användas för att få bas som kändes i hela huset.
Fletcher har rätt i att man har usel hörsel i basområdet vid låga nivåer.
Därför byggde jag unde de 25 år jag höll på högtalare med den funktionen sas. inbyggd i högtalaren.
Då berörs ju bara det register som behöver förstärkning.
Fusk?
Javisst, men eftersom den perfekta högtalaren inte finns och nog aldrig kommer att finnas får man "fuska" sig fram så man blir nöjd
Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?
/ B
Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?
/ B
Jag tror inte Quad har haft loudness, åtminstone inte sedan de transistoriserades, dvs 33 och framåt. Du kanske tänker på deras tonbalanskontroll?
lennartj skrev:På Quad 66 finns något som heter "Bass step" och den vet jag inte vad den gör.
The bass Step function is unusual in that, instead of rolling off the low end (thus progressively attenuating the deeper bass), this one depresses the entire bass range by about 6dB relative to the upper ranges, introducing a shelf into the low-end response. The amount of shelving remains constant, but the control varies the frequency at which the shelf cuts in (100, 170 or 200Hz). This varies the low-end balance without affecting its low-end limit.
jansch skrev:Jag tycker nog att man lurar sig själv om man alltid tycker det är rätt med ”flat”.
Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
Men det är min åsikt.
jansch skrev:Emumannen - Jag gillar Yamaha:s loudnesslösning, dessutom deras "Direct knapp" (visst hette den så?).
Gjorde mej av med Yamahaförstärkaren när jag gick över till Beolab5 högtalare som har inbyggda slutsteg.
Saknar faktiskt Yamahas inställningsbara Loudness som gjorde att man fritt kunde välja kompensation.
Direct knappen är ju också bra lösning, inte bara "flat" utan den förbikopplar en massa tonkontrollsteg - riktigt bra!
Nu har jag ju inte ägt speciellt många förstärkare(kanske 6-8st), det kanske finns på andra "burkar" oxå??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster