Jag skulle dock kunna testa med de komponenter som Svante sagt. Kan återkomma om resultat!
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Du bör ha med serieresistansen i L1 också, den påverkar notchens djup, men också balansen under/över notchen. Resistansen i L2 kan anses vara en del av (eller hela) R3.
AndersHed skrev:Det är två saker som jag behöver veta med den här kopplingen. Kommer volymen klara sig eller kommer den påverkas? Jag behöver också få plats med alla komponenter i snäckan, finns tillräckligt små komponenter (säg max 5mm storlek åt något håll) som kommer få plats inuti hörluren?
AndersHed skrev:Det där kan jag verkligen tänka mig att använda om jag bestämmer mig för att göra en bluetooth-variant av hörlurarna!![]()
Just nu så vill jag försöka få så bra ljud som möjligt ur dessa hörlurar på ett passivt vis för att eventuellt kunna sälja de genom ett företag. Det bästa sättet jag har just nu för att få ner kostnaden är de små komponenter som jag länkade till, de ligger på 5-7kr sammanlagt så det är inte så stora kostnader det heller.![]()
Tack så mycket för tipset!![]()
/Anders
---L--- ---L---
------ ---- ---- Lur +
---C--- ---C---
----------------------------- Lur -
AndersHed skrev:Tack så mycket!Jag kan dock inte se db på din graf. Sedan förstod jag inte riktigt valen för värdena på komponenterna...
Första filtret tänkte jag att det ska vara följande:
L1: 1mH
C1: 2.2uF
Andra filtret:
L2: 1mH
C2: 3.3uF
Förstod inte riktigt varför en tredje induktor (L3) var nödvändig?
Skulle det bli så pass mycket basreduktion med denna krets? Men det kanske har med någonting annat att göra.
Så som jag tänkte skulle 220nF (C1) bytas till 2.2uF, 10mH (L2) skulle bytas till 1mH och 1uF (C2) skulle bytas till 3.3uF samt att L3 ska tas bort.
Har jag tänkt fel då kanske?
/Anders
AndersHed skrev:Jag märkte att både HenrikE och Svante använde olika program för att simulera dessa resultat. Men vilka program använde ni? Är de gratis?
darkg skrev:[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster