jonasby bygger en safe liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-16 15:06

Till Tangband:

Om du nu undrar ...

1. "Väldigt lite bas" - vad du nu anser det vara.
Kan berätta att jag delvis siktar på en "avrullning" nedåt med lutning av -10dB från 100Hz till 20Hz (utan hänsyn till room gain).
Tror, säger tror, att det kan vara en "bra bas". (Vad jag nu anser en "bra bas" vara.)

2. Högtalaren ska inte stå på stativ. Utan primärt på "bänk" med viss yta under.
Dock finns ett "önskemål" att även kunna placera högtalaren i en viss bokhylla, därav även kravet att baffeln/högtalaren får vara max 33cm hög. Detta är dock inte det primära designmålet.

3. För att jag har sådant skumgummi hemma.
Vilket inte utesluter att jag även ev. kommer använda befintliga ull/syntet (eller ren syntet) från hifikit, som jag också har hemma. Har blandat detta förr.

Hoppas du nöjer dig med dessa svar.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-16 15:26

Tangband: Elementets resonansfrekvens i luft är fortfarande inte relevant. Elementet trivs i en bra låda.

Här är alla förslag på avstämningar i tråden, utan siffror, för det verkar förvirra:

ER15RLY.png
ER15RLY.png (24.52 KiB) Visad 3867 gånger


Portarea, tillåten lufthastighet i port, serieresistanser (dämpfaktorförsämrare!:)), diverse q-värden, dämpning och framförallt room gain enligt mina idéer. Jag tänker här väggnära placering.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-08-16 15:40

Ang att försänka basen eller inte så kan det vara värt att undersöka vad det gör för skillnad för fasmatchningen mellan de ingående elementen.
Kan kanske tycka att 5mm inte borde spela nån roll men det gör det. På mina högtalare med DXT-diskant och Wavecor BD182 hade det gått få något bättre fasning mellan elementen (och resulterande ljudkurva) om basarna var försänkta.
Har dock inte undersökt vad som ger bättre vågfrontsmatchning.

På 9LAEH är vågfrontsmatchningen nästan perfekt med båda elementen nedfrästa i baffeln. (Visaton AL150 och Seas 22TAF/G)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-16 18:06

Kan helt ärligt erkänna att jag har rätt lite koll på fasmatchning och vågfronter, etc.
I min värld, rätt eller fel, så påverkar fasen hur en lob kan komma att se ut.
Och jag läser att många pratar om "bra lober" och "bra spridningar", etc. Men jag vet inte vad som menas med det eller ens om alla menar samma sak.
Jag uppfattar att många vill ha bra och linjär tonkurva i en smal riktning, oftast i horizontalplan (min tolkning). (Kanske jag tolkat fel.)
För mig är det per se inte allena avgörande. Jag skulle hellre ha en högtalare som sprider så att den har rak tonkurva i alla riktningar, iaf inom ett område större än "smalt". Kanske inte finns sådana. Kanske dessutom är feltänk. Och kanske också leder till många andra problem med (oönskade) reflektioner etc.

Jag har aldrig funderar så värst mycket på detta. Har nog inte kommit dit.
Men kan säga, dessa högtalare ska inte primärt användas för att en (1) person ska sitta i sweet spot och lyssna optimalt. Jag har hellre en högtalare som låter bra även om man går runt i rummet eller sitter på lite olika ställen. (Gäller denna högtalare.)

Jag vet faktiskt inte om jag är ute och cyklar. Men jag vet inte ens vad jag skulle vilja uppnå i termer av fas och vågfronter.
(byxorna helt nere nu asså ...)

- Men lyssnar gärna på vettig och lättillgänglig input i ämnet.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-16 18:11

Och för att inte göra folk allt för besvikna ...
Jag kommer inte ta in allt för mycket nytt i projektet iaf. Nåt nytt klarar jag av. Men sedan vill jag hellre få ihop nåt för att lyssna, uppleva och lära inför kommande projekt.
... så även väldigt goda idéer kan komma rejectas ...

// Det heter ju en "sejf" högtalare,
// Känner att sådan friskrivning verkar behövas numer. ;)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-16 18:29

jonasby skrev:Till Tangband:

Om du nu undrar ...

1. "Väldigt lite bas" - vad du nu anser det vara.
Kan berätta att jag delvis siktar på en "avrullning" nedåt med lutning av -10dB från 100Hz till 20Hz (utan hänsyn till room gain).
Tror, säger tror, att det kan vara en "bra bas". (Vad jag nu anser en "bra bas" vara.)

2. Högtalaren ska inte stå på stativ. Utan primärt på "bänk" med viss yta under.
Dock finns ett "önskemål" att även kunna placera högtalaren i en viss bokhylla, därav även kravet att baffeln/högtalaren får vara max 33cm hög. Detta är dock inte det primära designmålet.

3. För att jag har sådant skumgummi hemma.
Vilket inte utesluter att jag även ev. kommer använda befintliga ull/syntet (eller ren syntet) från hifikit, som jag också har hemma. Har blandat detta förr.

Hoppas du nöjer dig med dessa svar.


Självklart :) , det var ju bara funderingar från min sida, du hade inte behövt svara om du inte velat, men tack för att du gjorde det.
Jag är själv väldigt nyfiken vad som skulle kunna åstadkommas med dessa element, och självklart vet ingen på forumet exakt hur den perfekta kompromissen skulle kunna se ut.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-16 19:22

Jag svarar gärna @Tangband. Inga problem.

Jag kan själv inte allt. Men inser också att jag heller inte kan ta in precis allt på en gång och i samma konstruktion.
Jag har vissa idéer som jag vill testa och förverkliga, varav hälften är "audiofilaktiga", resten icke. En del inte ens omnämnda (än). Några faktiskt förkastade. Och vissa fortfarande vid liv. (port framåt exvis).

Inser också att jag behöver visa lite "resultat" så att det blir mer verkstad och mindre .... (vad det nu heter).
// Den som väntar på nåt kasst väntar ofta för länge ... eller hur det nu var?
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Eri » 2018-08-17 08:48

Kraniet skrev:Ang att försänka basen eller inte så kan det vara värt att undersöka vad det gör för skillnad för fasmatchningen mellan de ingående elementen.
Kan kanske tycka att 5mm inte borde spela nån roll men det gör det. På mina högtalare med DXT-diskant och Wavecor BD182 hade det gått få något bättre fasning mellan elementen (och resulterande ljudkurva) om basarna var försänkta.
Har dock inte undersökt vad som ger bättre vågfrontsmatchning.

På 9LAEH är vågfrontsmatchningen nästan perfekt med båda elementen nedfrästa i baffeln. (Visaton AL150 och Seas 22TAF/G)


På 9LAEH skall bas-mellanregister elementet inte vara försänkt.
Medlem i MEK

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-08-17 12:40

Eri skrev:
På 9LAEH skall bas-mellanregister elementet inte vara försänkt.


Ah kan nog vara sant. Kan komma ihåg fel.
Oavsett vilket så är det kanske värt att veta att det ibland är små skillnader mellan bra och bättre.

Till skillnad från den mer populära idén att det är talspolens läge som är det man ska gå efter.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-17 18:29

Tweak :

Man kan köpa en magnet på hifikit och limma med superlim på baksidan av basens magnetsystemet ( från det håll den stöts ifrån )
På så vis kan man få en smula bättre dynamik, och lägre Qts, möjligen mindre men kanske mer transientrik bas. Jag har gjort så på ett bygge som var en modifiering av paradigm Titan. Jag tyckte då att basen lät " slö " och med en extra magnet blev det lite extra dynamik och mindre bummel i basen.
Kan vara värt att testa om man inte blir nöjd med ljudet.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-17 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-17 18:32

Det man ändrar med extra magnet är tonkurvan, och det kan man ju inte säga är bra, alltid. Man kommer få lägre nivå i basen och diskanten. Det kan man även åstadkomma på andra sätt. Dynamiken förändras inte.
Man kan kompensera basnivån genom att göra lådan större. Kanske behöver man justera avstämningsfrekvens oxå.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-17 18:35

DanNorman skrev:Det man ändrar med extra magnet är tonkurvan, och det kan man ju inte säga är bra, alltid. Man kommer få lägre nivå i basen och diskanten. Det kan man även åstadkomma på andra sätt. Dynamiken förändras inte.
Man kan kompensera basnivån genom att göra lådan större. Kanske behöver man justera avstämningsfrekvens oxå.

Om man limmar så att motorstyrkan blir lite högre så får ett element med för högt q i original, lägre q. Det kan vara bra eller dåligt. Tex kan Qts ändras från 0.4 till 0.35 .
Senast redigerad av Tangband 2018-08-17 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-17 18:36

Exakt, och jag beskrev effekterna av ett lägre qts.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-17 21:32

En potent liten rackare börjar ta form ...

JBx Safe baffel.JPG
JBx Safe baffel.JPG (687.07 KiB) Visad 3709 gånger


Baffel o-avfasade, än så länge. Kommer testa med denna konfig först iaf. Diskant är SEAS 27TBFC/G (H1212).
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-17 21:37

Tangband skrev:Tweak :

Man kan köpa en magnet på hifikit och limma med superlim på baksidan av basens magnetsystemet ( från det håll den stöts ifrån )
På så vis kan man få en smula bättre dynamik, och lägre Qts, möjligen mindre men kanske mer transientrik bas. Jag har gjort så på ett bygge som var en modifiering av paradigm Titan. Jag tyckte då att basen lät " slö " och med en extra magnet blev det lite extra dynamik och mindre bummel i basen.
Kan vara värt att testa om man inte blir nöjd med ljudet.


Jag menar inget illa nu, men jag får känslan att du litar osunt mycket på din hörsel. Menar såklart inte att det är något fel på den men det är sunt att ha en viss mängd skepcism mot de intryck man får vid lyssning iom att man inte alltid får de därifrån man tror att de kommer.

Att förstå det tekniska först är en riktgt bra grund för att sedan kunna liksom sålla bland och förstå de intryck man får när man lyssnar. Eventuellt kan man läsa på varför man hör saker på det sätt man gör (psykoakustik).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-17 21:40

Den där modellen på port är bara för test, va? :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-17 21:45

eh, nä...
va ere som inte e bra med den då ...?

Iofs planerar jag sätta ihop två rör så att det blir fläns/tratt i båda ändar. (På denna bild är element och en (1) port bara insatta för att visa.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-17 22:02

jonasby skrev:En potent liten rackare börjar ta form ...


Spännande. Ser fram emot fortsättningen.

Det trillade in ett par diskanter hos mig idag. Känner lite för att mäta dem men har inga bafflar för sånt. Ska försöka få med de på måndag, eller nåndag. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-17 22:09

jonasby skrev:eh, nä...
va ere som inte e bra med den då ...?

Iofs planerar jag sätta ihop två rör så att det blir fläns/tratt i båda ändar. (På denna bild är element och en (1) port bara insatta för att visa.)


Jag tror att det som avses är att radien på flänsens avrundning är för liten för att ge den effekt man är ute efter. Du slipper inte avlänkningsvirvlarna! :D

Mer om det där konstiga ordet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-17 22:16

jonasby skrev:eh, nä...
va ere som inte e bra med den då ...?

Ja, den är trång och har en väldigt snäv radie på "tratten". Som dessutom viker av bakåt och inte blir mycket till tratt. 8O
Nu är det iofs inget monster till element heller, men ändå...

Jag tycker den kan förtjäna i alla fall ihopklistrade Highpower basreflexrör á la pK, om det ska vara från Hifikit, eller avsågade och ihopknackade Monacor som piP. Den senare lösningen är nog enklare att justera längd på och definitivt lättare att montera, men den förra är nog bäst. Tror jag.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-17 22:29

@gopnik: Aha.
Jag körde med Highpower i ett annat projekt och tyckte det var svårt att få till snygg (!) passning mot baffel. Dvs, den har typ 1 mm "överhäng" av hålet som ska tas upp. För jäkla svårt med bra passning ... om man inte fräser, vilket jag inte gjorde. Så jag valde bort den av det skälet ... (Men har faktiskt en liggande hemma i en låda ... och det borde gå att ta upp redan gjorda hålet större.)

Vet du vilken monacorport som används i den där pi*?
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-17 22:33

Typ en sån här fast mindre som förlängs genom att änden respektive baffeln sågas av på två rör som sedan knackas in i varandra. Då rören är koniska passar det rätt bra. Den hänger ju dock fortfarande utanför baffeln om man inte försänker. Men det gör ju alla portalternativen, och det du valt är väl allra värst?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-17 22:40

HP50 x 2 är bra. BR60 är bra men dyrare. Det är inte bra att gå ner i storlek från BR60. Med både BR60 och HP50 är portarean trots allt en begränsande faktor.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-17 22:59

Då är det säkert en sådan i p** då: http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... ct_ID=3898
BR-45TR. Dock har den än lägre area/diameter, dia=39mm.

Både HP50 och Streamline 45 har "ca" dia=45 mm (De anger lite olika, så svårt jämföra). Men jag har båda och kan både mäta och testa.

Tack för info/tips.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-18 17:25

jonasby skrev:En potent liten rackare börjar ta form ...

JBx Safe baffel.JPG


Baffel o-avfasade, än så länge. Kommer testa med denna konfig först iaf. Diskant är SEAS 27TBFC/G (H1212).

Ser snyggt ut. :)
Tänker du fräsa bakom baselementet för bättre utluftning in i lådan ? Det verkar ha mätbar betydelse ivartfall. Läs mer här:

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-18 22:13

Nej, jag tänker inte fräsa som han dansken gjort.
Av flera skäl.
- Hans bilder bygger på att han har en 2*22mm baffel. Jag har inte det. Se hur det ser ut på bilderna ... "tunnel".
- Om du läser hans artikel så ser du att han mäter bl.a.. på case B (mest likt min baffel) och C (urfräst variant av "min") och att dessa fall inte verkar skilja sig så mycket i tonkurva, Och man kan dessutom argumentera vilken man kan tycka är bäst dessutom ...

Dock,
tror jag det är bra att "lufta". Och det skulle i mitt fall bli att *raspa* i MDF:en mellan skruvarna som håller fast elementet.
Så har jag gjort förr. Men danskens artikel tyder nog mer på att det inte ger så mycket ... (som jag tolkar det).
(Om man som jag, kör med 16mm baffel och inte 2*22mm.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-18 22:25

jonasby skrev:Nej, jag tänker inte fräsa som han dansken gjort.
Av flera skäl.
- Hans bilder bygger på att han har en 2*22mm baffel. Jag har inte det. Se hur det ser ut på bilderna ... "tunnel".
- Om du läser hans artikel så ser du att han mäter bl.a.. på case B (mest likt min baffel) och C (urfräst variant av "min") och att dessa fall inte verkar skilja sig så mycket i tonkurva, Och man kan dessutom argumentera vilken man kan tycka är bäst dessutom ...

Dock,
tror jag det är bra att "lufta". Och det skulle i mitt fall bli att *raspa* i MDF:en mellan skruvarna som håller fast elementet.
Så har jag gjort förr. Men danskens artikel tyder nog mer på att det inte ger så mycket ... (som jag tolkar det).
(Om man som jag, kör med 16mm baffel och inte 2*22mm.)

Jag saknar själv erfarenhet angående utfräsning bakom baffeln. Det är kanske som du säger att ju tunnare baffel dessutom mindre blir problemet. Är bara lite förvånad då jag ser Troelsgravesen fräsa baksidan av baffeln på alla konstruktioner han gör. Vad säger Gopnik, Kraniet och Dannorman ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-18 22:25

jonasby skrev:Nej, jag tänker inte fräsa som han dansken gjort.
Av flera skäl.

Dessutom har Troels ett fyrtumselement med samma magnetsystem som din femochenhalva. Det blir naturligtvis ännu trängre då. På normalstora element i normaltjocka bafflar med så välväntilerad korg som Seas använder tror jag inte man behöver bry sig särskilt. :)
Däremot finns det exempel på element med bara små ventilationshål nära korgens framkant och helt slutet bakom spidern. Där kan det nog vara större idé.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-18 22:48

gopnik skrev:Dessutom har Troels ett fyrtumselement med samma magnetsystem som din femochenhalva. Det blir naturligtvis ännu trängre då. På normalstora element i normaltjocka bafflar med så välväntilerad korg som Seas använder tror jag inte man behöver bry sig särskilt. :)
Däremot finns det exempel på element med bara små ventilationshål nära korgens framkant och helt slutet bakom spidern. Där kan det nog vara större idé.

Precis. Så är det.
Kan lägga upp en bild i morgon hur det ser ut med SEAS korgen. Det är redan luftigt.

——-
Spelar basen nu i baffel. Och det är rätt bredbandigt ... det skulle funka som bredbandare utan diskant, ”till 95%” (typ).
Och jag som tänker mig dela lågt ... :)
En annan tillämpning vore kanske att dela högt med liten diskant (med högt Fs). Men det får bli en annan gång. Jag har en annan tanke.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-18 22:53

En såndär tunnel som blir av tjock baffel ger väl ofta en resonans, vilket kan motivera fasning. Jonas förra(?) bygge fick en CNC-fräst baffel där tunnelresonansen motarbetats med lite fräsig fräsning:

Fräsig fräsning.jpg
Fräsig fräsning.jpg (115.86 KiB) Visad 3551 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Empa och 8 gäster