XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: XLS-basar - nu med slavbas.

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-22 21:38

Vaddå? :)

Menar du dämpmateriel i lådan? Jag brukar alltid ha dämp i mina baslådor, vare sig det behövs eller inte. Jag använder vanlig väggisolering, typ Isover.
I mina subbar har jag ingen extra massa på slavarna, men det är nog bäst att testa sig fram. Prova först utan och mät upp avstämningsfrekvensen så du vet om det behövs någon extra tyngd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-22 22:41

Kalejdokom skrev:Vaddå? :)
...
I mina subbar har jag ingen extra massa på slavarna, men det är nog bäst att testa sig fram. Prova först utan och mät upp avstämningsfrekvensen så du vet om det behövs någon extra tyngd.

Slavbaselement är ju gjorda så att det ska finnas ett justeringsområde av rörliga massan för att anpassa till både mindre och större låda än vad som kanske kan vara en "standardberäkning".
Det betyder att om man inte bygger den största tänkbara lådan inom viktningsspannet, så ska det adderas vikt till slaven, för att man ska nå det resultat man beräknat och simulerat.
Prova och mät är dock ett bra tips.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-09-12 08:51

Ursäkta min okunskap men vad menar ni med mäta?

Slavelementet heter 830468 och är stämplat med MMS = 265. Jag antar att detta är vikten i gram.
Tidigare i isobariklådan hade detta slavelement en påhängd vikt på 400g. Totalt 625g.

Nu med reducerad volym i lådan och utan isobarik hängde jag av extravikten.
Problemet är att den inte spelar bra alls nu. Jag upplever det som att lägre frekvenser låter mycket, men lite längre upp registret hörs det nästan inte alls.
Om jag skruvar loss slaven under spelning och "ventilerar" lådan, uppfattar jag ett fylligare ljud.

På drkrupp.se läser jag: "konrörelserna hos slavbasen normalt sett måste vara 1,5-2 gånger större än hos baselementet."
I min låda syns knappt rörelserna på slavelementet alls!
Har även testat med extratyngden, men märker ingen direkt skillnad.

Har ni något tips vad som kan vara fel?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-12 09:48

Supersub skrev:Ursäkta min okunskap men vad menar ni med mäta?

Det enklaste att mäta är att resonansfrekvensen hamnat där man vill att den ska vara och där simuleringarna lagt den.
Precis vid resonansen ger baselementet minimalt med ljudtryck, och slaven maximalt med ljudtryck.
Lite mer komplicerat är det ju att mäta tonkurvan, men den kan förstås säga mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Supersub

Inläggav Supersub » 2016-01-09 07:42

Hej igen!

Jag har tyvärr ingen sådan utrustning att mäta med.
Jag har fortfarande inte fått lådan att spela bra än. Är det någon som kan rekommendera en vikt att utgå från?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-09 12:49

Svårt att ge hjälp via en forumtråd. Var bor du? Kanske finns någon i närheten som kunde hjälpa dig...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-09 13:07

Jag gjorde en koll med Woofer Box. Så här simulerar XLS-10 i 25,9 liter netto och med slav på 500 gram totalt (du får alltså lägga till 235 gram till din slav):
Bilagor
XLS10-slav-26liter.gif
XLS10-slav-26liter.gif (25.97 KiB) Visad 2687 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-09 16:48

slavarna ser olika ut på pappret men viktar man perless slaven till 400g så blir dom ganska lika i parametrarna jag har för mig att perless hade 2 olika slavar med olika viktning en med 400g och en med 265g.Så vikta upp med 135g så du får 400g .

Supersub

Inläggav Supersub » 2018-08-19 14:49

Stort tack för all hjälp!

Jag har kört med trapets-lådan och Zachry-steget nu ett tag. Jag tycker den spelar bra efter att jag kopplade in ett aktivt delningsfilter, för bilbruk, med vissa justermöjligheter. Steget är då ställt på "mono" - utan Zachryns delningsfilter.
Hade man haft ett finare delningsfilter och bättre steg hade såklart resultatet blivit bättre.

Lådan och steget kommer läggas ut till försäljning eftersom jag kom över en XTZ 12.16, med element som jag tror är en kinesisk variant av XLS. Denna har jag uppgraderat med senaste slutsteget, typ ICEpower. Här finns både pulver och parametrisk EQ.

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum