Dörr med akustiskt reflektionsdämpande egenskaper

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Dörr med akustiskt reflektionsdämpande egenskaper

Inläggav n3mmr » 2006-02-15 18:47

Det sitter en dörr precis innanför vänster framhögtalare hos mig. Just där man ska dämpa bort en massa reflexer, om man kan.

En tanke var att skaffa en dörr med sidan inåt lyssningsrummet gjord i hålat material, och inuti dörren fullt med glasull eller stenull, och ett skumplastlager på ytan, över hålen.

Bygga själv, jovisst, men finns det dörrar som från början är byggda så?

Byggfirmorna säger att dom inte känner till det.

Men det kanske bara är så att det är en för speciell produkt för att byggvaruhus typ Ekesiöö och K-Rauta ska veta om den?

Finns det nån här som känner till nån färdig dörr som är uppbyggd så?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-15 19:31

Ja. Nästan byggd så, hemma i mitt vardagsrum men dom är inte till salu :wink: Finns en taskig bild på medlemspresentationer.

Lite salondörrsaktigt, alltså utan lås och handtag, då "dörren" först var en takabsorbent som hängde i kedjor i ett mindre rum i källaren. När jag satte igång i vardagsrummet, lyfte jag bort pardörrarna med glasrutor och satte över gångjärnen till absorbenten. Klart, -piece of cake!

Konstruktionen är enkel:
Ramverk av råplan 75x22 (eller annat djup mot glasfiberns tjocklek) i lämplig höjd och bredd, sätt dit 1 eller 2 tvärslåar så ramen inte blir ginglig.
Spika fast list 30-40x8 mm runtom ramens ena sida, så ca 8-18 mm sticker in i ramen och blir "mothåll" mot glasfibern.
Fyll ramen med glasfiber
Spika fast list 30-40x8 mm runtom ramens andra sida. Nu ligger glasfibern på plats och du får en 8 mm luftdistans så tyget inte bullar sig utan kan bli snyggt sträckt.
Häfta fast något lämpligt, tjusigt tyg på listerna runt ramen.
Nubba fast hörnlist/L-list runtom ramen utanpå det renskurna tyget
Skruva fast gångjärnen.

Sammanfogningen av hörnen kan göras på insidan av ramen med vanliga 90 graders byggbeslag, kexas, geras eller sinkas beroende på vad man har för verktyg.

Tog mig några timmar per styck att få ihop. Kostnad = låg, råplan ca 10:-/m, lister 8-12 kr/m, byggbeslag 5-10 kr /st, tyg = ? /m^2, gångjärn lånas från gamla dörrarna, glasfiber hade jag sedan tidigare i överskott.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-02-16 09:16

Adhoc skrev:Ja. Nästan byggd så, hemma i mitt vardagsrum men dom är inte till salu :wink: Finns en taskig bild på medlemspresentationer.

Lite salondörrsaktigt, alltså utan lås och handtag, då "dörren" först var en takabsorbent som hängde i kedjor i ett mindre rum i källaren. När jag satte igång i vardagsrummet, lyfte jag bort pardörrarna med glasrutor och satte över gångjärnen till absorbenten. Klart, -piece of cake!

Konstruktionen är enkel:
Ramverk av råplan 75x22 (eller annat djup mot glasfiberns tjocklek) i lämplig höjd och bredd, sätt dit 1 eller 2 tvärslåar så ramen inte blir ginglig.
Spika fast list 30-40x8 mm runtom ramens ena sida, så ca 8-18 mm sticker in i ramen och blir "mothåll" mot glasfibern.
Fyll ramen med glasfiber
Spika fast list 30-40x8 mm runtom ramens andra sida. Nu ligger glasfibern på plats och du får en 8 mm luftdistans så tyget inte bullar sig utan kan bli snyggt sträckt.
Häfta fast något lämpligt, tjusigt tyg på listerna runt ramen.
Nubba fast hörnlist/L-list runtom ramen utanpå det renskurna tyget
Skruva fast gångjärnen.

Sammanfogningen av hörnen kan göras på insidan av ramen med vanliga 90 graders byggbeslag, kexas, geras eller sinkas beroende på vad man har för verktyg.

Tog mig några timmar per styck att få ihop. Kostnad = låg, råplan ca 10:-/m, lister 8-12 kr/m, byggbeslag 5-10 kr /st, tyg = ? /m^2, gångjärn lånas från gamla dörrarna, glasfiber hade jag sedan tidigare i överskott.

Råplan?? Va i hela friden är det?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-16 09:52

Råplan=vanligt virke
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-16 09:56

The_Man skrev:Råplan=vanligt virke

Råplan är hyvlat på tre sidor med rundade kanter.
Det är därför det säljs i mått som 70x45 trots att virke sågas i jämna 25 mm steg. (flera steg för tjockleken iofs)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum