ljuddämpande och dåligt värmeisolarande material?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-13 14:09

Jättetack för alla tips! Man blir nästan överväldigad. :)

Det om diskvibrationsdämpning, jag ätnkte köpa en silikonspruta och göra som små kluttar som man lägger disken på. Men dessa gummisnoddar kanske är bättre. Men vad jag minns så brukar gummisnoddar torka och gå av om de utsätts för värme :-( Fast de på bilden kanske e av en rejäl kvalitet som inte går sönder

mvh

/Pinnick

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-13 14:28

Pinnick skrev: Men vad jag minns så brukar gummisnoddar torka och gå av om de utsätts för värme :-(

mvh

/Pinnick

Det är sant...men innan dom gjort det så är det säkert läge för datorbyte :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-13 16:11

Det kan vara lite klurigt att fästa en hårddisk i gummisnoddar i ett vanligt datorchassie. Jag har tittat i mitt och har inte en aning om hur det skulle kunna genomföras. Eller ja.. de kan kanske hängas från den lille "buren" man skruvar fast diskarna i vanliga fall.
Det finns ju gummisnoddar av olika tjocklek. På bilden ser det ut som ordentliga o-ringar. Annars kan man ju ta flera vanliga gummisnoddar om man är orolig för att de ska torka av.

Inspirerande tråd, det är nästan så jag ska ge mej in på lite mer jobb i det nya chassiet jag just kommit över. :D Men nu måste jag diska. :?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-13 16:35

på bilden har dom INTE hängt diskarna i gummisnoddar på sina "ordinarie" 3.5" plats utan man använder ledig/a 5.25" plats/er

har man inga lediga 5.25" platser så kan det bli lite svårt att ha en bra upphängning till diskarna(om det inte redan finns i chassit, vilket är ganska ovanligt)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-13 16:38

Vet inte hur silikon fungerar.

Mina diskar faller handlöst bara några millimeter ifall den hemgjorda gummiupphängningen skulle gå av, varpå de landar på kraftig bubbelplast på lådans botten. Är säkert ännu bättre med något annat dock.

The_Man skrev:har man inga lediga 5.25" platser så kan det bli lite svårt att ha en bra upphängning till diskarna(om det inte redan finns i chassit, vilket är ganska ovanligt)

Inga problem. Plats brukar finnas längst ner, närmast fronten på lådan. Gummisnoddar kan fästas i plåten som brukar finnas tillstädes strax ovanför. Extra luftflöde över diskarna är en trevlig bieffekt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-13 17:11

det gummi jag tänkte på var såna små stackars snoddar man sluter bullpåsar med. Det på bilden ser riktigt rejält och bra ut! :-) Har sett torkade trasiga just sådana bullpåsesnoddar och sett hur lätt diskar kan gå sönder av väldigt lätta stötar.. (och det är inget vidare med trasiga diskar :twisted: )

Skaffade just en Zalman vf700 cu till x800xl kortet. Det var den dyraste som fanns. Men den kostade endast 275:- :-)
Å en arctic cooling 64 freezer pro till cpu. för 195:-

Jag tror seagates diskar ljuddämpas och kyls med vätska internt. En anledning till att de är tysta. Så jag funderade om man kan ha något liknade mellan disk och chassi också. Fast riktiga gummisnoddar duger nog alldeles utmärkt. :-)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-14 11:40

Jag tror seagates diskar ljuddämpas och kyls med vätska internt.

Det tror inte jag. Däremot så har vissa diskar hydro-bearings (dvs lager med vätska i). Det kan möjligen göra dem lite tystare, men iden är att lagren håller oftast längre utan att börja låta illa, så på lång sikt är de en hel del tystare. Om jag minns rätts så var Samsung var först med denna teknik.
Jag har inte hört att det skulle hjälpa kylningen något märkbart.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-14 12:05

okidoki . Jag hade nog helt fel faktiskt :oops: Jag tror jag slöläste det där på nåt konsumentforum för ett år sen då jag köpte min seagate utan att fundera så mycket på om det stämde då de flesta recensenter var nöjd med disken.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-14 15:22

På tal om material. Minns ett byggprojekt i gamla blaskan ETI (Electronics Today International, UK) från mitten av 80-talet (tidningen är borta sedan länge). Med ett udda bredbandselement byggde man en högtalare i en låda av NIMS127 (ett betong-kompositmaterial som kunde maskinbearbetas). Lådan byggdes med 1mm spaletr i alla hörn och med lister av kork (!!!).
Elementet var plant, himla ovalt och hade en stor platt magnet fördelad äver nästan hela elementet. Namnet Merseyside nånting, dyker upp i huvudet, men det är väl en rörstärkar-tillverkare???
Högtalaren hade uselt låg verkningsgrad dock.

Undran: materialet NIMS127???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-17 11:32

Hm ska kolla upp det också. Speciellt nu när jag fått fläktar och jag inte tycker att det blev tystare direkt. En Zalman och en Arctic Cooling. Nu är det emellertid så att eftersom de kylde så pass bra så gav jag vga-fläkten 12 V bara för att kunna överklocka. och vips så var grafikkortet uppe i 450 Mhz från normala 400. Och processorn åkte upp i 2250 Mhz vilken säkert ska kunna klockas lite till. :-) Så en dämpad låda känns nog aktuell trots allt.

Boven i dramat är nog fortfarande en gammal Maxtor disk. Jag tyckte man hörde den tydligare vilket nog innebär att det i övrigt blev tystare.

Kampen går vidare.

mvh
/Pinnick

ps zalman förresten är det han som skrev satansverserna och som blev fläktdesigner istället.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-17 12:37

Pinnick skrev:Nu är det emellertid så att eftersom de kylde så pass bra så gav jag vga-fläkten 12 V bara för att kunna överklocka. och vips så var grafikkortet uppe i 450 Mhz från normala 400. Och processorn åkte upp i 2250 Mhz vilken säkert ska kunna klockas lite till. :-) Så en dämpad låda känns nog aktuell trots allt.

Om du vill ha en tyst dator är det väl mer aktuellt att klocka ner den?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-17 13:32

absolut men jag vill ha både tyst och snabb. Mhz/(kr*dB) :-)

Jag jagar också fps i Battlefield 2!

mvh
/Pinnick

ps. enligt ISO så är Mhz/(kr*dB) 1 Pinnick (pk) 8)
d.v.s 1Ghz/(1kr*1dB) = 1 kPk
fast kanske inte ändå.

Föregående

Återgå till DIY-forum