dewpo skrev:paa skrev:Laila skrev:Å hur dä ligger till mä den saken gissar ja att du har järnkoll på, eller . . . typ ?

Han har väl rätt på den punkten, men det är ju inte en kvalitetsparameter i sig.

Men Seas har inte dom utveckling och produktion kvar i Norge trots att företaget är sålt?
Hur vet man det? Är all tillverkning i Norge? Var tillverkas delarna som högtalarelementen byggs med? Ja, det är Sonavox Group som köpte Seas. Men var är deras high-end amplification and streaming technology? Det är 4 år sedan.
I princip är det VD:n och Styrelsen och Aktieägarna som bestämmer allt. Att ett bolag organisatoriskt bedrivs på samma sätt som före ett utköp håller jag för uteslutet. En ny ägare i ett bolag är inte samma sak som en ny sleeping partner. Den nya ägaren har sin agenda med bolaget och jag har aldrig hört talas om att någon ny ägare i något bolag, vad det än vara må, har samma agenda som den gamla ägaren. Det brukar inte vara synbart på själva produkterna under första tiden, men under ytan är det inte samma. Scan-Speak gick samma öde tillmötes i april år 2014. Oavsett var tillverkningslinan finns så är det toleranssättning och kvalitetskontroll som avgör produktens tillverkningskvalitet. VD:n sätter spelarna och de övergripande reglerna sätts av ägare och styrelse och det måste VD:n rätta sig efter. Dessutom brukar VD:n få ett nytt anställningsavtal kombinerat med vinstbonus, d v s större vinstoptimering baserat på cash än vinstoptimering på varumärke ur VD:s synvinkel. Så, då blir även tänket helt annorlunda från VD, även om det skulle vara samma VD som tidigare.
Saker kan bli bra, eller dåligt. Kinas ägarskap i Volvo personbilar ser jag som mer positivt än då det var svenskägt och betydligt mer positivt än Saab som amerikaägt.
Kineser verkar vilja göra bra grejer, åtminstone de kineser som inte satsar på att enbart fokusera på att kopiera.
Den info jag har fått är att en ganska stor andel av tidigare stora High-Endtillverkare av högtalare frångått Seas till förmån för Scan-Speak och speciellt för SB-Acoustics.
Då kan man fråga sig, varför?
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.