Moderator: Redaktörer
jonny1 skrev:Dämpa diskant till centerhögtalare!
Har byggt en center och knåpar nu med delningsfiltret,tycker lådan och basen blev trevlig(diskanten dock lite väl tydlig).
Så det behöver dämpas!
Har lite komponenter liggandes,och undrar om någon skulle tipsa mig om jag har användning för dessa,har bild på nuvarande filter och komponenter!
Och hur man kopplar.
mvh jonny
Perfector skrev:jonny1 skrev:Dämpa diskant till centerhögtalare!
Har byggt en center och knåpar nu med delningsfiltret,tycker lådan och basen blev trevlig(diskanten dock lite väl tydlig).
Så det behöver dämpas!
Har lite komponenter liggandes,och undrar om någon skulle tipsa mig om jag har användning för dessa,har bild på nuvarande filter och komponenter!
Och hur man kopplar.
mvh jonny
Impedansen behöver jag veta för att kunna hjälpa dig.
jonny1 skrev:Perfector skrev:jonny1 skrev:Dämpa diskant till centerhögtalare!
Så det behöver dämpas!
Och hur man kopplar.
mvh jonny
Impedansen behöver jag veta för att kunna hjälpa dig.
Bägge elementen är 4 ohm
darkg skrev:Jag killgissar att det kan gå bra att bara använda serieresistans.
Perfector skrev:1,2 Ohm I serie och 9,7 Ohm parallell dämpar 3 dB i 4 Ohm.
1.8 Ohm i serie och 5.8 Ohm parallell dämpar 5 dB i 4 Ohm.
jonny1 skrev:Perfector skrev:1,2 Ohm I serie och 9,7 Ohm parallell dämpar 3 dB i 4 Ohm.
är de så här man kopplar då? serie och parallell? vill dubbelkolla så jag inte pajar ngt i onödan..
Perfector skrev:jonny1 skrev:Perfector skrev:1,2 Ohm I serie och 9,7 Ohm parallell dämpar 3 dB i 4 Ohm.
är de så här man kopplar då? serie och parallell? vill dubbelkolla så jag inte pajar ngt i onödan..
Som en skolboksvisning.
Jodå, helt rätt.
MVG!
Kraniet skrev:Nej du vill sätta motstånden innan delningsfiltret, inte på elementsidan.
Dämpar du före filtret så påverkar du inte överföringsfunktionen. Dämpar du efter filtret är risken stor att du påverkar funktionen.
Kraniet skrev:Jag missade kanske att det är är ett motstånd i serie som jag jag avsåg. Dvs seriemotstånd före filtret.
Perfector skrev:jonny1 skrev:Perfector skrev:1,2 Ohm I serie och 9,7 Ohm parallell dämpar 3 dB i 4 Ohm.
Som en skolboksvisning.
Jodå, helt rätt.
MVG!
jonny1 skrev:Perfector skrev:jonny1 skrev: är de så här man kopplar då? serie och parallell? vill dubbelkolla så jag inte pajar ngt i onödan..
Som en skolboksvisning.
Jodå, helt rätt.
MVG!
5db:s dämpning blev kanon,tack för hjälpen,nu blev det en mkt bra helhet i ljudet!
mvh jonny
Perfector skrev:Kraniet skrev:Nej du vill sätta motstånden innan delningsfiltret, inte på elementsidan.
Dämpar du före filtret så påverkar du inte överföringsfunktionen. Dämpar du efter filtret är risken stor att du påverkar funktionen.
Och även ändrar impedansförloppet så att filtret inte stämmer.
NEJ!
Dela, länka, dämpa, i den ordningen.
Annars blir det kattskit av hela filtret.
Det var därför jag la in listan för kontrollräkning av slutlasten lite upp i tråden.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Kraniet skrev:Nej du vill sätta motstånden innan delningsfiltret, inte på elementsidan.
Och även ändrar impedansförloppet så att filtret inte stämmer.
NEJ!
Dela, länka, dämpa, i den ordningen.
Annars blir det kattskit av hela filtret.
Det var därför jag la in listan för kontrollräkning av slutlasten lite upp i tråden.
Allt beror på vad det är man vill uppnå. Ändrar man efter filtret kan filterfunktionen ändras.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Allt beror på vad det är man vill uppnå. Ändrar man efter filtret kan filterfunktionen ändras.
Svar nej, inte om man använder serie och parallell samt gör en kontrollräkning för att se var impedansen hamnar.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Allt beror på vad det är man vill uppnå. Ändrar man efter filtret kan filterfunktionen ändras.
Svar nej, inte om man använder serie och parallell samt gör en kontrollräkning för att se var impedansen hamnar.
Vet att du tror det men impedansen är väl ändå allt annat än resistiv hos de allra flesta diskanter?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster