Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Basta visar ca 95 dB på 1m vilket minus avstånd och baffelsteg kanske ger 80-85 dB på lyssningsplats?
EmuMannen skrev:Kraniet skrev:Basta visar ca 95 dB på 1m vilket minus avstånd och baffelsteg kanske ger 80-85 dB på lyssningsplats?
Det är ganska intressant eftersom specifikationen säger 85 dB (2.83 V / 1 m). Det finns en hel del element som jag förkastat på grund av vad jag ansåg vara för låg effektivitet. Och tyvärr så har de flesta rena subwoofers rätt låg effektivitet...
Kraniet skrev:Låg känslighet har kanske inte jättestor betydelse när du kör aktivt.
Kraniet skrev:Nej det är kanske inte helt optimalt om det är jättestor skillnad i effektivitet. Men enligt det jag får fram i basta så krävs bara ca 40-50W för att maxa basarna vid de lägre frekvenserna för basarna med 10mm xmax. För de med kortare xmax krävs mindre effekt än så för att nå full slaglängd.
Kraniet skrev:Ett annat SB-element som har lite mer kapacitet är ju detta SB23MFCL45-8
Kraniet skrev:Denna bas kan ju också kanske vara intressant till ett sådant bygge.
Kraniet skrev:Denna bas kan ju också kanske vara intressant till ett sådant bygge.
DanNorman skrev:Jag har inte jobbat med SB-elementen, men väl 22W och RS225.
SB-elementen verka ha trasig tonkurva över 1kHz. Det kan aldrig fungera i en tvåvägare. RS225 har bra tonkurva en bra bit upp, men man måste ta hand om uppbrytningarna.
22W mäter jämnare och lugnare än Ino B85
Stirra dig inte blid på bassimuleringarna. Det är mycket svårare att få ihop en bas och en diskant
Jag talar om RS225 utan P, alltså aluelementet. Jag skulle välja aluelementet över P. P-elementet har en konuppbrytning vid 1kHz som ställer till det, och inte bättre tonkurva däröver än aluelementet. Det kommer vara lättare att ta hand om alukonens vilda beteende.
DanNorman skrev:Ok, ska du dela så lågt så är mina kommentarer om tonkurva vid 1kHz värdelösa. Där nere vid 350Hz och lägre kan du lugnt köra Basta!-simuleringar och sova något sånär gott.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jonasz och 14 gäster