Bitumöst material

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sulan

Bitumöst material

Inläggav sulan » 2006-02-15 22:08

Hej!

Behöver "bitumöst material" för att följa en ritning till ett högtalarbygge jag håller på med. Var får jag tag i det? Är det dyrt? Går det att hitta billigare?

Var kan jag få tag i billiga Vifa och ScanSpeak-element? Kan man importera från utlandet?

tack på förhand
Markus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-02-15 22:15

Mekonomen och Hifi-Kit har bitumenplattor.
Hifimicke säljer element billigt. Kommer inte ihåg vad hans firma heter nuförtiden. Sök på forumet eller vänta tills någon fyller på med info...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-15 22:59

Om det är från beskrivningen till Schmackshornet i Klingers bok, så kan det nog översättas med "asfaboard".
(Tror det stod ungefär: Bitumisieret Weichfaserplatten, eller något åt det hållet, vilket betyder; mjuk fiberboard med bitumen/asfalt, om det är det du menar). Men, det är det nog ingen som brukar använda.
Annars är säkerligen dämplim och dämpmassa minst lika bra, brukar användas av billjudbyggare. Kolla med någon större leverantör av billjudsmaterial.
Senast redigerad av paa 2006-02-16 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-15 23:57

Observera att "Bitumen"-plattor torkar med tiden !
Har själv erfarenhet av det - de blir hårda och spröda och spricker om man böjer dem.
(Tar inte mer än ett par år ungefär enligt min erfarenhet.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Bitumöst material

Inläggav DQ-20 » 2006-02-16 09:32

sulan skrev:Hej!

Behöver "bitumöst material" för att följa en ritning till ett högtalarbygge jag håller på med. Var får jag tag i det? Är det dyrt? Går det att hitta billigare?

Var kan jag få tag i billiga Vifa och ScanSpeak-element? Kan man importera från utlandet?

tack på förhand
Markus

Var skall det sitta? Det kanske finns andra lösningar som forumet kan tipsa om.

/D

Användarvisningsbild
sulan

Bitumen

Inläggav sulan » 2006-02-16 15:24

Tack för alla svar!

Det är alltså en högtalarlåda som ska kläs invändigt. Att det spricker låter ju inte så kul... Finns det alternativ?

Det är premium33 jag har planer om att slutföra, se http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... um_eng.htm Byggde lådan för några år sedan och den blev solid, men har inte haft råd att köpa elementen. Byggde efter en annan ritning än den som visas under länken ovan och i min variant rekommenderades även dämpning med tjock latex invändigt. Âr det någon som har erfarenhet med det? I länken ovan rekommenderas pritex, vad är det?

tack igen
Markus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-16 20:33

Bitumenplattorna från Mekonomen och HiFI-Kit har självhäftning, det är ju trevligt.

Bitumen kan liknas vid asfalt, pytsar du i lite fyllmedel och/eller fiberförstärkning för bättre rivhållfasthet får du vanlig takpapp/syllpapp = bitumöst material. (Men det är kladdigt ocjh skitigt att hålla på med asfaltklister för att fästa den ordentligt).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bitumen

Inläggav paa » 2006-02-16 22:09

sulan skrev: I länken ovan rekommenderas pritex, vad är det?
Markus

Pritex är ett engelskt företag som säljer det mesta inom ljudabsorbenter och stomljudsdämpning. Det som brukar förknippas med pritex när det gäller högtalare tror jag är sån där toppig skumplast som fungerar som absorbentskivor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Bitumen

Inläggav DQ-20 » 2006-02-18 14:53

sulan skrev:Tack för alla svar!

Det är alltså en högtalarlåda som ska kläs invändigt. Att det spricker låter ju inte så kul... Finns det alternativ?

Jajamensan. Strunta i det helt och hållet! Effekterna av att enkelsidig klä en låda med ett i förhållande till lådväggen tunnt material är mycket små. Hörbarheten kan ifrågasättas redan på pappret tycker jag. Dämpning blir det heller inte mycket av utan snarare en förflyttning av resonanser nedåt i frekvens. Jag har dock full förståelse för att det kan kännas skönt att följa anvisningarna till punkt och pricka men det är inte särskilt ingenjörsmässigt. Jag vill minnas att det finns en tråd om detta med dämpning på faktiskt.se med bra och klara inlägg från bl.a Isidor.

/D

Återgå till DIY-forum