Moderator: Redaktörer
Aston1975 skrev:Går i funderingen att göra spiralformen mindre i nära halsen från elementet och bygga upp med mdf, för att få ett mer exponentiellt horn. Men vikten på färdig låda får mig att ev. backa på det............. Skulle kanskke gå med cellplast men hur kul är det.
Aston
solhaga skrev:Kul, byggde själv ett par när diyaudio-tråden var som mest aktuell.
Gav dock upp, hade satsat på fel sorts element.
Vad jag minns var det ändå ett rejält tryck i de fyra mynningarna.
Hur stora tänker du göra dina Cornus?
Aston1975 skrev:Front och baksida blir det svart betsad furu skiva, detta också för viktens skull.
Nattlorden skrev:Skulle bli en klart häftig pryl om den gjordes i klar akryl....
EmuMannen skrev:Nattlorden skrev:Skulle bli en klart häftig pryl om den gjordes i klar akryl....
Faktiskt! Akryl är dessutom rätt enkelt att forma med värme, typ värmepistol. Om man inte har tillgång till CNC så kan man tillverka en mall för ena spiralen. Sen fräsa första spåret med mallfräs, vrida mallen 90°, fräsa nästa spår osv. Använd mallen för att fräsa en till, använd som top och botten för plugg (kanske måste fräsa av halva akrylens tjocklek för att få formen mitt i spåret). Värm akrylen och forma över pluggen...
Aston1975 skrev:Kommer köra på furu paneler på fram/ bakre baffel. Betsade X antal ggr samt teakoljade får se om jag kan ha något att lägga ut efter helgen. Skivorna redan köpta så där kommer jag inte backa, men tackar för många trevliga förlag.
EmuMannen skrev:Aston1975 skrev:Kommer köra på furu paneler på fram/ bakre baffel. Betsade X antal ggr samt teakoljade får se om jag kan ha något att lägga ut efter helgen. Skivorna redan köpta så där kommer jag inte backa, men tackar för många trevliga förlag.
Personligen har jag inget emot furuplywood (Marshall tillverkade alla sina klassiker i furuplywood). Problemet brukar vara att få tag på tillräckligt bra kvalitet (byggvaruhusen verkar bara ha B/BB som bäst). Om du bara behöver 70x70 så säljer Slöjddetaljer björkplywood (B/BB) i 76x76.
Aston1975 skrev:Gjorde en liten leksak till telefonen bara för att få in lite känsla.
Användare som besöker denna kategori: eljulio, Imperial-Blomman, tordnilsson och 52 gäster