Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 15:03

IngOehman skrev:Är ni helt obildade?? (Och oförmögna att surfa!)

Att säga Goddag Yxskaft är inte otrevligt, det är att säga att svaret saknar anknytning till frågan.

Era otrevligheter är däremot både tydliga och avsiktiga. Skitbeteende.

Hans initiala yxskaftinlägg var dock inte på något sätt otrevligt. Bara just yxskaft. Och det var det jag skrev. Han är fortfarande välkommen att berätta varför han citerade mig och till det skrev en kommentar med noll anknytning till det han citerade.


Vh, iö


Oj oj.. du får nog fundera över det här en sväng till. Kanske är det så att din världsbeskrivning inte riktigt stämmer?

Jag har absolut ingen anledning eller vilja att vara otrevlig mot dig. Men väljer du att tolka det så så må det ju vara upp till dig.

Edit: Och återigen så snubblar du på gränsen till oförskämdhet genom din kommentar "Är ni helt obildade?? (Och oförmögna att surfa!)". Jag tycker det är onödigt uttrycka sig så. Speciellt med tanke på att du själv kommer få uppleva hur andra reagerar negativt (vilket ju hänt mer än en gång på forumet..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 15:18

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Morello » 2018-12-14 15:27

IngOehman skrev:Jag kan hjälpa dig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft


Nu har jag hjälpt er att plocka bort "m" så att länken fungerar för oss med riktiga datorer.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 15:44

IngOehman skrev:Jag kan hjälpa dig: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft


Ja nu är det ju inte betydelsen goddag yxskaft som är ifrågasätts utan användandet av det som en kommentar på något nån säger. Det är inte speciellt trevligt språkbruk. De flesta personer upplever nog det som en förolämpning/dumförklaring.

Istället för att säga "Din kommentar är ju goddag yxskaft!" Kunde ett bättre språkbruk vara "Nu har du nog missförstått vad jag menar" eller "Nu svarar du på något annat än det jag säger" etc osv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 16:47

Dubbelinlägg.
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-14 17:39, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 16:47

Du fortsätter dina oförskämda angrepp/personkommentarer!!!

Noll intresse för skälet till hans yxskaft-kommentar visar du.

Jag är intresserad av det senare. Jag kommenterade det han skrev, inte honom. Dina otrevligheter har jag NOLL intresse av. Undrar alltså fortfarsnde vad han menade med att ge ett yxskaftsvar/alltså egentligen vad han trodde att jag hade skrivit. Vad jag defacto skrev vet jag.


Vh, iö

- - -

PS. Tack Morello för din positiva insats! Vore trevligt om alla hjälpte till istället för att leta efter tillfällen att bråka och jäklas. Visste inte ens att min ajfån använde special-surfadress. Man lär sig något varje dag!
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-14 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Morello » 2018-12-14 16:50

Många hemsidor har en .m-adress som anpassar till telefonernas mindre skärmar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 17:46

Jo, det stämmer, det berättade Bamsefar för mig för många år sedan. Men jag trodde både mobiltelefoner och datorer kunde accessa båda.

Men det har väldigt lite med att ha saker bakom huvudet för att förbättra musikåtergivningen. :)

Och jag är fortfarande nyfiken på vad i det jag skrev (om hur högtalares spridnings(riktnings)egenskaper potentiellt påverkar problemen med väggen bakom lyssnaren) fick någon att tolka det som en kommentar om en annan faktiskt-medlems lyssningsrum??? 8O

Det jag skrev skrev jag för att hjälpa till. Jag fick skit tillbaka, på ett helt absurt sätt dessutom. ÄVEN av snubben med lyssningsrummet! Ett rum som jag överhuvudtaget inte kommenterat eller ens vet något om, eller bryr mig det minsta om. Enskilda rum behöver analyseras ordentligt om det skall vara meningsfullt att säga något specifikt om dem.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-14 18:34

Tangband skrev:Det är svårt för mig att avgöra vad som skulle vara bättre- jag har inte provat andra alternativ och inte Kraniet heller ( tror jag ).
Ibland får man gilla läget och möblera så det blir praktiskt. :)

Goat76- jag kan rekommendera en stor tjock matta framför dina m140, det gör stor skillnad till det bättre.


I mitt lyssningsrum blir det inte bara bättre rent ljudmässigt med soffan 140cm från väggen, det blir även mer praktiskt då min dotters piano ryms där och det gör även passagen fri mellan ingången till rummet och balkongdörren som står mittemot varandra.

Försök tänka lite utanför boxen, kanske kan även du hitta en mysig möblering som kryssar i alla boxar.
Var inte så traditionsbunden, jag har sett bilder från ditt vardagsrum och att dömma av dessa så har du ett hyfsat stort lyssningsrum.

På tal om matta så har jag aldrig sett någon ha en lika stor och tjock ryamatta som mig, den är 250x350cm stor och 5-6cm tjock. Jag och min dam orkade knappt lyfta upp den för trappen tillsammans men den är en fantastisk ljudförbättrare för rummet. Många tusenlappar gick den på men klart prisvärt.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 18:41

IngOehman skrev:Du fortsätter dina oförskämda angrepp/personkommentarer!!!

Noll intresse för skälet till hans yxskaft-kommentar visar du.

Jag är intresserad av det senare. Jag kommenterade det han skrev, inte honom. Dina otrevligheter har jag NOLL intresse av. Undrar alltså fortfarsnde vad han menade med att ge ett yxskaftsvar/alltså egentligen vad han trodde att jag hade skrivit. Vad jag defacto skrev vet jag.


Vh, iö

- - -

PS. Tack Morello för din positiva insats! Vore trevligt om alla hjälpte till istället för att leta efter tillfällen att bråka och jäklas. Visste inte ens att min ajfån använde special-surfadress. Man lär sig något varje dag!


Nej det är du som fortsatt är oförskämd.

Jag förstår inte det här. Du råkar ut för det här gång på gång. Innan faktiskt hände samma sak på hififorum. Du blir avstängd gång på gång och alltid är det omgivningens fel. Om du inte uppmärksammat det så är du den gemensamma faktorn i många (de flesta) liknande fallen.

Återigen jag försöker inte vara oförskämd jag säger bara hur jag upplever detta.

Mitt råd är att tona ner din aggressiva ton, det tjänar nog inte minst du själv på.

Men vill du inte så då må det väl va så. Kommer nog inte längre än så verkar det som.

edit: vill man ändock använda ordet goddag yxskaft i en kommentar på något nån säger kunde var "Nu tycker jag din kommentar blev goddag yxskaft, vad menar du egentligen?". Har svårt att tro att nån skulle reagera negativt på en sådan användning. Utropstecken och stora bokstäver är ju annat som i skrift kan lämpligen undvikas för att inte slå an en aggressiv ton.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav juanth » 2018-12-14 18:51

Jag tycker inte att yxskaftkommentaren var det minsta otrevlig, mest förklarande, men nu börjar det spåra ut. Bara att sluta käbbla om struntsaker.

Jag tycker även att om man stör sig på något så kan det vara värt att fundera på om det går att ta det onda med det goda. I Ingvars fall så är det tycker jag så att jag med glädje köper lite eventuellt impulsiva ord i stridens hetta när det även bjuds på oerhört mycket matnyttigt.
Sen så är det text det handlar om, det går ju faktiskt att i verkliga livet säga en mening på många olika sätt, i text kan det ibland te sig hårt utan att intentionen till någon som helst elakhet finns.

Käbbel om vad som är vad känns kontraproduktivt
Senast redigerad av juanth 2018-12-14 19:27, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kronkan » 2018-12-14 19:05

Jag kan själv bli irriterad så jag kanske inte skall kasta glass i glashus. Men allt kan lätt bli lite uppförstorat och man kan då förlora dialogen.


:D :D

Men visst är det så att direktiviteten hos högtalarna är en del av förutsättningarna.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 19:26

juanth skrev:Jag tycker inte att yxskaftkommentaren var det minsta otrevlig, mest förklarande, men nu börjar det spåra ut. Bara att sluta käbbla om struntsaker.

Jag tycker även att om man stör sig på något så kan det vara värt att fundera på om det går att ta det onda med det goda. I Ingvars fall så är det tycker jag så att jag med glädje köper lite eventuellt impulsiva ord i stridens hetta när det även bjuds på oerhört mycket matnyttigt.
Sen så är det text det handlar om, det går ju faktiskt att i verkliga livet säga en mening på många olika sätt, i text kan det ibland te sig hårt utan att intentionen till någon som helst elakhet finns.

Käbbel om vad som är vad däremot känns kontraproduktivt


Ja precis både talaren och åhöraren har ju förstås ett ansvar i att inte feltolka det som sägs.
Precis som du säger är det vanskligt med kommunikation i enbart text. Som jag sa, stora bokstäver, uttropstecken etc bör ju användas försiktigt precis som vissa smileys.
Jag är ganska säker att ingen här på forumet hyser något förakt mot någon. Personligen så väljer jag att se de flesta kommentarer välvilligt..

Min förhoppning med tråden var ju att få en meningsfull diskussion om det eventuella problem som en hård vägg när huvudet ger och inspiration till möjliga sätt att åtgärda det.

Men det ser ut som att det inte är så mycket att göra annat än att testa sig fram.

Nu när det blev ett större gap mellan hyllorna funderar jag på att prova en polycylindrisk diffusor i mitten. En böjd masonit är ju väldigt enkelt att få till när väggskenorna redan sitter där. Ska försöka lägga upp några bilder även om det än inte ser ut som nånting.
Jag är dock redan nöjd med framflytten av soffan, gör en hel del för ljudet (trots att det endast är 15cm). :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav dewpo » 2018-12-14 19:32

En uppmuntrande kamp-låt till alla kombattanter :twisted:

TooStupid.png
TooStupid.png (779.17 KiB) Visad 4310 gånger

Cassandra Complex skrev:You think that you can tell me how to live my life
Well, I'm tired of hearing that
I'm tired of hearing that from you
I'm tired of hearing assholes
Telling me I'll never be good enough
Good enough for them
Good enough for you

Stupid!

I see you every night on the T.V
I see you every day in the city
You're beneath my feet, beneath my words, beneath contempt
You're beneath my pity
Because you're stupid

Stupid!
Too stupid to sin
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 19:56

Här kommer några ögonblicksbilder. Dåligt ljus och ostädat. Den observante ser också den brist på hyllor som råder. :) Köpte bara fyra hyllor, behövde se det på plats först innan jag kan avgöra hur många hyllor det blir.
På den översta tänkte jag att atmoshögtalare kunde stå tills vidare. Återstår väl att se hur bra det funkar..

Tur också att det är en tålmodig hund jag har på lån.. :)
Bilagor
Lyssningsrum4.jpg
Lyssningsrum4.jpg (241.5 KiB) Visad 4294 gånger
Lyssningsrum3.jpg
Lyssningsrum3.jpg (229.11 KiB) Visad 4294 gånger
Lyssningsrum2.jpg
Lyssningsrum2.jpg (226.76 KiB) Visad 4294 gånger
Lyssningsrum1.jpg
Lyssningsrum1.jpg (221.5 KiB) Visad 4294 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 19:59

Baffel skrev:
Ronnie skrev:Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:


Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.

Har du läst mitt ominlägg som jag bad dig?

Om så, ser du då att jag inte skriver något alls om att man skall sitta nära en vägg? Ser du att det jag skriver handlar om hur högtalarnas spridningsegenskaper påverkar problemen med väggen bakom lyssnarna?

Om du hade kollat det direkt som jag bad dig så hade du sluppit bråka om ingenting.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 20:01

darkg skrev:
Baffel skrev:
Ronnie skrev:Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:


Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.


Riktigheten i Ingvars inlägg påverkas inte av Kraniets förutsättningar. Odysse undrar om hur högtalarens spridning inverkar, Kraniet framkastar att effekten inte påverkas av högtalarens pridning. Ingvar meddelar en motsatt uppfattning om hur det fungerar.

"Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har" är en underlig invändning :). Det antingen är eller är inte som Ingvar skriver oberoende av hur det ligger till med Kraniets möblering och möjligheter att möblera i allmänhet.

Ingvars "om man sitter nära väggen bakom sig" avgränsar påståendet till det fall som diskuteras.

Glädjande att se att det finns folk som båda kan läsa och tänka!

Tack till dig och alla andra som läser och tänker istället för att gå till personangrepp som t ex kraniet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 20:02

dewpo skrev:En uppmuntrande kamp-låt till alla kombattanter :twisted:

TooStupid.png

Cassandra Complex skrev:You think that you can tell me how to live my life
Well, I'm tired of hearing that
I'm tired of hearing that from you
I'm tired of hearing assholes
Telling me I'll never be good enough
Good enough for them
Good enough for you

Stupid!

I see you every night on the T.V
I see you every day in the city
You're beneath my feet, beneath my words, beneath contempt
You're beneath my pity
Because you're stupid

Stupid!
Too stupid to sin


Just den låttexten är nog en väldigt dålig attityd att ha gentemot andra.. :D

Har förövrigt en syster som har en liknande attityd. Det har orsakat henne en hel del bekymmer genom åren..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav bomellberg » 2018-12-14 20:12

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:
Baffel skrev:
Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har. Han kan ju knappast placera soffan mitt i rummet. Det kan han väl, han kan bygga om hela rummet till en optimal plats för lyssningsljud, men jag misstänker Kraniet vill optimera efter de förutsättningar gällande möblering i rummet ger, dvs göra det bästa av vad man kan göra av ett vanligt vardagsrum men inte bygga om rummet till en optimal akustisk plats som inte tar hänsyn till att man faktiskt ska kunna vistas i rummet och trivas.

Fast visst man kan go banas och skapa ett vardagsrum som mer ser ut som en modern konstinstallation. För konstens och/eller välljudets skull,


:?:

Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lite väl tråkig ton tycker jag..


Rapportanledning: Olagligt innehåll
Rapporterad av IngOehman « fre 14 dec, 2018 18:54:30

Personkommentarer


Lägg ner Ingvar. Om du fortsätter rapportera dessa inlägg så är det du som får semester.

Jag väljer att visa detta publikt.

"Personkommentar"... för helvete!?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-14 20:41

Kraniet skrev:Här kommer några ögonblicksbilder. Dåligt ljus och ostädat. Den observante ser också den brist på hyllor som råder. :) Köpte bara fyra hyllor, behövde se det på plats först innan jag kan avgöra hur många hyllor det blir.
På den översta tänkte jag att atmoshögtalare kunde stå tills vidare. Återstår väl att se hur bra det funkar..

Tur också att det är en tålmodig hund jag har på lån.. :)


Jag tror en rejäl matta på golvet blir största ljudlyftet du kan få för pengarna, tex en sån här:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/prod ... #/60319477

Denna är nästan gratis, men kanske för liten:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00124152/
Senast redigerad av Tangband 2018-12-14 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 20:54

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Här kommer några ögonblicksbilder. Dåligt ljus och ostädat. Den observante ser också den brist på hyllor som råder. :) Köpte bara fyra hyllor, behövde se det på plats först innan jag kan avgöra hur många hyllor det blir.
På den översta tänkte jag att atmoshögtalare kunde stå tills vidare. Återstår väl att se hur bra det funkar..

Tur också att det är en tålmodig hund jag har på lån.. :)


Jag tror en rejäl matta på golvet blir största ljudlyftet du kan få för pengarna, tex en sån här:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/prod ... #/60319477

Denna är nästan gratis, men kanske för liten:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00124152/


Jo det är ett bra tips. Jag har kikat på en ullmatta men varit lite snål hittills, sen blev jag osäker över färgen..

Ibsker är det jag har spanat in på Ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00348326/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav schmutziger » 2018-12-14 20:58

Denna är redigt najs har en 200x270 o tänker nog köpa en till, väldigt skön o mysig. Man vill bara kasta av sig sockarna när man kommer upp till stereon!
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/prod ... #/00344984

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 21:10

schmutziger skrev:Denna är redigt najs har en 200x270 o tänker nog köpa en till, väldigt skön o mysig. Man vill bara kasta av sig sockarna när man kommer upp till stereon!
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/prod ... #/00344984


Ja dom är riktigt nice. Den blågrönblåa är inte dum den heller :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav darkg » 2018-12-14 23:16

Ikeahyllan (Svalner), ser användbar ut. Känns den bra?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-15 00:10

juanth skrev:Jag tycker inte att yxskaftkommentaren var det minsta otrevlig, mest förklarande, men nu börjar det spåra ut. Bara att sluta käbbla om struntsaker.

Jag tycker även att om man stör sig på något så kan det vara värt att fundera på om det går att ta det onda med det goda. I Ingvars fall så är det tycker jag så att jag med glädje köper lite eventuellt impulsiva ord i stridens hetta när det även bjuds på oerhört mycket matnyttigt.
Sen så är det text det handlar om, det går ju faktiskt att i verkliga livet säga en mening på många olika sätt, i text kan det ibland te sig hårt utan att intentionen till någon som helst elakhet finns.

Käbbel om vad som är vad känns kontraproduktivt

Tack.

Önskar inget annat än att slippa bråket. Jag försökte bara bidra med information om hur högtalardirektivitet kan förvärra problemet med reflexioner från väggen man har bakom sig. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att någon skulle klaga på inlägget och göra ett yxskaft-inlägg där det klagas som om jag hade presenterat en orimlig uppmaning om åtgärd i någons förefintliga lyssningsrum. 8O

Något jag i verkligheten inte skrivit ett ord om.

Kronkan skrev:Jag kan själv bli irriterad så jag kanske inte skall kasta glass i glashus. Men allt kan lätt bli lite uppförstorat och man kan då förlora dialogen.


:D :D

Men visst är det så att direktiviteten hos högtalarna är en del av förutsättningarna.

Precis - högre direktivitet förvärrar på två sätt - de interferenser som består av direktljud plus reflekterat ljud som ursprungligen kon från liknande vinkel som direktljudet, får djupare kamfilterdalar.

Därutöver ökar i förekommande fall kastlängden med direktiviteten. Värst är en planvågsstrålare vars avståndsnivåberoende är noll. Och större kastlängd förvärrar interferenser från ljud reflekterade i väggen bakom lyssnarna än mera.

Endast en sak jag kan komma på är ett potentiellt problem av liknande slag - konkava väggytor.

- - -

Med det sagt skriver jag inget mera. Bo Mellberg har med önskvärd övertydlighet visat att jag är oönskad och att angrepp mot mig därtill skyddas och omhuldas.

Spännande regelverk som för en tid sedan specifikt klargjorde att endast den som själv är angripen får anmäla ett ingrepp. Men du Bo borde ha förtydligat att det gäller alla utom mig, som inte får ha någon synpunkt på saken alls.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-15 00:18, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav bomellberg » 2018-12-15 00:15

IngOehman skrev:Med det sagt skriver jag inget mera. Bo Mellberg har med önskvärd övertydlighet visat att jag är oönskad och att angrepp mot mig därtill skyddas och omhuldas.

Spännande regelverk som för en tid sedan specifikt klargjorde att endast den som själv är angripen får anmäla ett ingrepp. Men du Bo borde ha förtydligat att det gäller alla utom mig, som inte får ha någon synpunkt på saken alls.


Vh, iö

Trams! Att spela sårad martyr biter inte på mig. Att anmäla en inlägg där någon skriver "Lite väl tråkig ton tycker jag..", med anledningen "personkommentar", när du precis varit mångdubbelt oförskämd var gränsen. Om du inte ser den så backa ett steg eller två och kom tillbaka när du hittat den.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-15 00:21

Hade jag varit oförskämd? 8O

Skojar du? Jag påpekade ju bara att inlägget inte hade något med det jag skrivit att göra. Mitt goddag möttes av yxskaft. Det är fakta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav darkg » 2018-12-15 00:40

Samtidigt har det ju framgått att ett antal personer uppfattade en tråkig ton, det kanske är nog.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-15 13:47

Om folk är okunniga och tror att ”yxskaft” är ett tillmäle så behöver de förkovra sig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kronkan » 2018-12-15 14:18

Det lite besvärliga är att vi uppfattar saker olika. Så saker kan gå snett utan att det finns avsikter.

Självklart kan det vara annorlunda. Men misstänker att det inte finns illvilja här.

Utan några som helst avsikter men minns ju Cornelius genom att det lilla gäng som jag tillhörde som ung sjöng visor tillsammans. Jag sjunger dock dåligt. Så bara lite vintage.


FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster