Jag har alltid haft "problem" med att kablar stör rumsmiljön.
Detta gäller givetvis all typ av kablage, även nätkablar till lampor etc. I de 3 senaste husen har jag därför lagt ner mycket tid på planering av eluttag mm. Trots detta går det inte alltid som man tänkt. Sitter man med 100-tals ritningar vid t.ex. ett husbygge går det helt enkelt inte att göra allt "rätt", framförallt inte om man är gift/sambo som ändrar förutsättningarna för möblering efter signering av elritningar.
I det senaste huset (och dessutom numera ungkarl) har jag lyckats ganska bra och har bara behövt komplettera med några extra eluttag. Skall dock komplettera med ännu ett extra eluttag när det blir lite varmare ute (tar bort en ytterpanelbräda för att kunna komplettera med infällt eluttag).
Bilden visar "linjenivå" uttag för aktiva högtalare (Bang Olufsen Powerlink)* samt XLR uttag för passiva högtalare med 2,5mm3 OFC.
Jag har, till mångas förtret, valt att ansluta högtalare med XLR då det är enklare att byta/prova/mäta med olika högtalare i rummet. Har hittills aldrig haft problem med XLR av rätt kvalitet, kontaktresistansen när försumbar och konstigt nog i klass med bra banankontakter (men så klart, en optimal banankontakt är nog teoretiskt bättre)
För förberedda dosor med 20mm PV rör men utan kabel och kontakter har jag "blinddosor på av typ Eljo Trend (https://www.elfa.se/sv/kapa-schneider-e ... =1&simi=96.

Hur gör ni andra?
*Powerlink uttagen går också att använda till "linjenivå" RCA anslutning eller liknande om generatorimpedansen inte ligger över några kohm.
Biltema har också en "Eljo Trend" variant. Det blir lika billigt att nyttja en strömbrytare och "rensa" den från innehåll och limma fast vippknappen.
OCH! Ja! Jag skall byta golvlisten till en oskarvad!