Bygga om subwoofers, 90 graders port eller slitsport?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2012-06-01

Bygga om subwoofers, 90 graders port eller slitsport?

Inläggav Dea » 2019-02-01 22:40

Byggde för några år sen dessa subwoofers: viewtopic.php?f=3&t=49921&hilit=Dea
Tanken var att hänga på en mini-DSP, mäta upp och kompensera men sen kom en väldigt lång husrenovering emellan....

Nu ska lådorna iallafall byggas om i 28 mm stavlimmad björkskiva, ska matcha topparna bättre, och dom ska få en mini-DSP
Dom ska också göras mindre djupa då dom numera står i ett lite mindre rum så det behövs en ny lösning för dom väldigt långa portarna

Designtanken var att få ut rejält låg bas ur 8-tummare med MOL som kompromiss.
Lådorna gjordes lite större än optimalt och avstämdes ganska mycket lägre (65 liter vs 55 liter (Keele) 17,3 Hz vs 24 Hz (Keele)), tanken var att få en hyffsat rak kurva med room gain inräknat, alltså en avrullning utan room gain.

Dom har funkat riktigt bra, går rejält lågt och spelar högt. I det tidigare lite större rummet kändes det som att avrullningen och room gain balanserade varandra, i det nya mindre rummet är det några peakar som förhoppningsvis mini-DSPn ska kunna städa upp.

Nu till frågorna :-)

- För dom som inte sett den tidigare tråden, verkar designen rimlig?, bilder från Basta! nedan, ska tillägga att i princip alla alla DIY på nätet med dessa element är slutna lådor.... tycker dom verkar passa ganska ok även i portade men en option är att bygga slutet istället med Linkwitz kompensering även om jag tappar MOL
- Funkar det att ha basreflexrör med en 90-graders böj, relativt stor radie, så jag får in dom i lådan, precis som dom tidigare rören blir det aluminium för att kunna böja utan skarvar
- Kan en slitsport vara ett alternativ? finns det nån bra tråd om slitsportar?

Sub box.JPG
Sub box.JPG (23.01 KiB) Visad 488 gånger


Sub drivers.JPG
Sub drivers.JPG (48.12 KiB) Visad 488 gånger


Sub ports.JPG
Sub ports.JPG (35.29 KiB) Visad 488 gånger


Svart = System response
Blå = Driver response
Blå streckad = Vent response
Grå = MOL
Röd= Cone excursion at MOL (Basta! visar väl RMS här..?)
Orange streckad = Port velocity at MOL



sub no room gain.JPG
sub no room gain.JPG (103.48 KiB) Visad 488 gånger


sub with room gain.JPG
sub with room gain.JPG (68.51 KiB) Visad 488 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bygga om subwoofers, 90 graders port eller slitsport?

Inläggav Kraniet » 2019-02-04 14:50

Finns denna tråd viewtopic.php?t=3140

Här har du lite dimensioneringsråd från Isidor
M.a.o., när h < d/4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.


En välkonstruerad 100 mm cirkulär port klarar i allra bästa fall strömningshastigheter uppåt 20 m/s (RMS) innan total mättnad inträder. Observera att detta förutsätter ordentligt rundade kanter och även en liten baffel på portens insida. Halvslafsiga varianter utan rundningar och baffel kommer inte upp i mer än ca 5 m/s gränshastighet. Det mesta talar för att strömningen i praktiken, i dominerande utsträckning, är laminär upp till detta kanske halva ovanstående hastigheter där turbulensen kommer igång ordentligt (Re = 15 000 - 70 000). Studerar man de tryckfall som uppstår vid turbulent flöde och jämför dessa med ljudtrycket i porten inser man ganska snart att basreflexprincipen är mycket känslig för turbulens. Faktum är att turbulensgraden måste vara närmast obefintlig för att hygglig linjäritet skall råda.

För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s. Maximal ljudtrycksnivå vid 20 Hz i lyssningspositionen i ett normalt rum landar då i trakten av 105 - 110 dB. Självklart ganska högt, men egentligen inte tillräckligt. (Hembioentusiaster känner självklart till att maxnivån i effektkanalen i Dolbys AC3 (DD 5.1) är specad till 115 dB.) Notera även att en dålig cirkulär 100 mm port inte klarar mer än omkring 95 - 100 dB enligt samma kriterier. I flertalet kommersiella konstruktioner rundar man bara på högtalarens utsida och hoppar helt över åtgärder på insidan, något som är ganska meningslöst.)

Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster