Bygga något roligt med följande element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Bygga något roligt med följande element

Inläggav Beakungen » 2019-02-04 14:15

Hej!

Budade hem ett par sådana här på tradera (se länk).

http://www.parts-express.com/bohlender-graebener-neo8-pdr-planar-transducer--264-754

Tanken var att bygga något enkelt skoj med dessa. Tänker öppen baffel till själva neo8an och sen en vanlig låda nedanför till något vettigt baselement.

Brl har ju en hel drös Dayton element på rea nu så funderade på om något sådant skulle kunna fungera ihop med detta elementet?

Tänker mig 4-7 tums element beroende på vad som är vettigt.

Får gärna spela neråt 40-50hz trakten och behöver inte spela jättestarkt men ändå i nivå med typ en standard kommersiell stativhögtalare.

Har ett par aktiva filter jag kan köra om det är enklare att få ihop det så.

Detta är bara tänkt som något enkelt roligt att bygga och sen ha som slölyssningshögtalare på kontoret hemma.

Budgeten är inte allt för hög heller. Kan tänka mig lägga uppåt 500kr per bas men helst något billigare.

Någon som har lust att ge mig tips på element och vettig låda till detta och kanske lämplig delningsfrekvens? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Bygga något roligt med följande element

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 16:19

De där BG Neo 8 har en rejäl resonanspuckel runt 12 kHz och spridningen i dess översta register är väl inget vidare. Finns mätningar av en kille i Skåne (tror jag):

Speaking 'bout distortion, I have had this pair of B&G Neo8 laying in a drawer, not knowing what to do with them.

Almost useless with their hump and distortion peak at 13 kHz.

So, today, I decided to investigate what this peak is all about, and I have found a cause and a solution to the problem. (I think). See the differences in the graph...

Blue is before, red after remedy.. blue impulse is delayed on graph for clarity..electrical signal is not altered.....no new damping material...

The solution is quite amusing, lets see if You can nail it...

bg-neo-8.jpg
bg-neo-8.jpg (116.86 KiB) Visad 1842 gånger

Blått är som de levereras. Rött blir det om man avlägsnar en sidan (plåt med magneter).

The peak is a mechano-acoustic resonance between the mass of the (diaphragm + aluminum traces) and the compliance of the air in the cavity between the diaphragm and the openings in the outer steel plates.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-02-04 16:27

RogerGustavsson skrev:De där BG Neo 8 har en rejäl resonanspuckel runt 12 kHz och spridningen i dess översta register är väl inget vidare. Finns mätningar av en kille i Skåne (tror jag):

Speaking 'bout distortion, I have had this pair of B&G Neo8 laying in a drawer, not knowing what to do with them.

Almost useless with their hump and distortion peak at 13 kHz.

So, today, I decided to investigate what this peak is all about, and I have found a cause and a solution to the problem. (I think). See the differences in the graph...

Blue is before, red after remedy.. blue impulse is delayed on graph for clarity..electrical signal is not altered.....no new damping material...

The solution is quite amusing, lets see if You can nail it...

bg-neo-8.jpg

Blått är som de levereras. Rött blir det om man avlägsnar en sidan (plåt med magneter).

The peak is a mechano-acoustic resonance between the mass of the (diaphragm + aluminum traces) and the compliance of the air in the cavity between the diaphragm and the openings in the outer steel plates.

Jo detta har jag också sett. Dock i manualen till elementen så har de med följande

"In some applications
where flat on-axis response is desirable, the use of a correction network at 12 kHz is
recommended; in others correction may not be necessary, since spatial averaging will provide
smoother power response without the12kHz peak reduction"

Där finns även senare i manualen en beskrivning på just notch filter för att råda bot på det problemet. Jag hade hoppats på att det räcker? :oops:

Är helt grön när det gäller bygga och gör detta enbart för att jag är lite uttråkad och jag hört de elementen förr (i helt andra konstruktioner) och gillat hur de låter :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 17:04

Om det räcker med notchfiltret vet jag inte men de som använder det seriöst, kör ofta med 6-8 st i linjekonfiguration och använder en linjekälla för diskanten. Det säger att de då klarar sig utan notchfiltret men det får också dämpa raden av Neo 8 rejält då verkningsgraden blir ovanligt hög. Om bara tänker sig ett element per högtalare blir det annorlunda. Med ökat antal så kan de spela längre ner i frekvens, vilket även framgår av databladet. Med tanke på membranets bredd, så blir spridningen i diskanten inte bra.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-04 17:49

Snackar vi budgetbygge för skoj skull så skulle jag absolut titta på SB:billiga 6" basar.

https://www.soundimports.eu/en/sb16pfc25-8.html

Där får du nästan in två per låda med din budget :mrgreen:
Sufar du lite så hittar du snart nöjda byggare.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-02-05 00:27

RSG skrev:Snackar vi budgetbygge för skoj skull så skulle jag absolut titta på SB:billiga 6" basar.

https://www.soundimports.eu/en/sb16pfc25-8.html

Där får du nästan in två per låda med din budget :mrgreen:
Sufar du lite så hittar du snart nöjda byggare.

Mvh Johan

Klart intressant!

Kanske öppen baffel med två sådana och neo 8an skulle kunna lira? behöver ju inte ha en massa bas egentligen! har ju basmoduler om det skulle behövas :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-02-05 00:28

RogerGustavsson skrev:Om det räcker med notchfiltret vet jag inte men de som använder det seriöst, kör ofta med 6-8 st i linjekonfiguration och använder en linjekälla för diskanten. Det säger att de då klarar sig utan notchfiltret men det får också dämpa raden av Neo 8 rejält då verkningsgraden blir ovanligt hög. Om bara tänker sig ett element per högtalare blir det annorlunda. Med ökat antal så kan de spela längre ner i frekvens, vilket även framgår av databladet. Med tanke på membranets bredd, så blir spridningen i diskanten inte bra.

nu tänker jag mig mest något som ersätter ett 500kronors logitech i kontoret och då misstänker jag att det mesta är bättre :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-05 09:09

Jaha, det var en annan målbild!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-02-05 15:29

RogerGustavsson skrev:Jaha, det var en annan målbild!

Ja precis :) Något enkelt smidigt att bygga som i princip låter för jag misstänker att det blir bättre än logitechen oavsett :P

Laddade ner basta men förstod väldigt lite i vad jag gjorde i det programmet. Nu kör jag en demo bara, kanske det som påverkar?

Finns det några liknande program som är mer enkla?

Tänkte jag ska försöka se om jag kan få fram ungefärlig storlek på låda olika element behöver :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-05 22:04

Kan bara rekommendera att lägga mer tid på Basta, av de (få) som jag provat så tycker jag att Basta är den bästa.
Många flikar är det, men med lite tid så...
Och den är freeware, koden för fullversion hittar du där du laddade hem Basta.
Du kan även kolla igenom den klistrade tråden "Basta tutorial" här i diy forumet.

Det enda jag fortfarande inte förstår är hur system man jobbar med sparas lite hur som helst... :oops: ...

Parametrar kan du se om du hittar här http://www.loudspeakerdatabase.com , då är det bara att ladda hem Basta filen (och kolla så den verkar stämma).

Lycka till/Johan

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-02-06 00:37

RSG skrev:Kan bara rekommendera att lägga mer tid på Basta, av de (få) som jag provat så tycker jag att Basta är den bästa.
Många flikar är det, men med lite tid så...
Och den är freeware, koden för fullversion hittar du där du laddade hem Basta.
Du kan även kolla igenom den klistrade tråden "Basta tutorial" här i diy forumet.

Det enda jag fortfarande inte förstår är hur system man jobbar med sparas lite hur som helst... :oops: ...

Parametrar kan du se om du hittar här http://www.loudspeakerdatabase.com , då är det bara att ladda hem Basta filen (och kolla så den verkar stämma).

Lycka till/Johan

tack! Provade att ladda ner filen för de elementen du föreslog och även ett dayton element och lekte lite. Verkar inte helt omöjligt att förstå.

Ska leka runt mer :)

Oavsett verkar de elementen du föreslog kunna lira riktigt fint!

Tänker jag rätt om jag exempelvis klickar i Öhman på design suggestions och sen kör på det typ? får en rätt sjysst kurva med de elementen du föreslog då!

Dock basreflex men kan ju funka med en sådan också med två sådana basar och sen en öppen baffel ovanpå lådan för Neo8an :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-06 22:12

Design suggestion betraktar jag som en fingervisning och kan (!) vara en bra utgångspunkt, sen beror det naturligtvis på vad man försöker åstadkomma.
Kom ihåg att ställa in rätt rördiameter om du skall ha basreflex, kolla lufthastigheten i röret.
Och prova att slå på/av "room gain" för att se av rummet skapad uppskattad basboost.

Och skapa en baffel, och, och, och.... Mycket kan man göra :mrgreen:

/Johan

Återgå till DIY-forum