Piotr skrev:Hmm, den röda kurvan, motsvarar den "max flat respons"? Kanske det är detta som SL anser är suboptimalt. En mer dämpad respons kanske upplevs som mer naturlig?
Nja.
Alltså, jag är nu inte så haj på öppna bafflar egentligen, men man kan ju tänka så här: Om vi tar ett element monterat i en stor sluten låda ("oändlig baffel") så kommer man att få en topp om Qts är större än 0,7. Över den toppen blir derivatan negativ. Kurvan är alltså toppig om derivatan blir negativ*. Man kan också räkna ut hur stor derivatan är, tex kan den nå -6 dB/oktav om toppen är tillräckligt hög. Överfört till den öppna baffeln, som ju lutar med 6 dB/oktav under typiskt kanske 500 Hz så får man addera de två lutningarna. Om då resonanstoppen är så hög att den ger som mest precis -6 dB/oktav och dipolverkan ger +6 dB/oktav så blir det maximalt platt i någon mening. Det blir alltså nätt och jämnt ingen topp, derivatan blev ju noll men inte negativ.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det var för Q-värde som gav -6dB/oktav som mest,men det ligger någonstans mellan 1,5 och 2.
*Egentligen om derivatan byter tecken, men den är ju positiv för låga frekvenser, så...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.