Teorin bakom öppen baffel...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-02-20 18:25

Jag ställer mig lite frågande till dessa öppna bafflar med billiga element(dåliga?). Ofta är bafflarna ganska små(kortsluter runt 50hz) och således hjälper de inte till i det basområdet som de primärt ska spela i. Ägeren fixar det genom att skaffa en EQ och höja nivån en himla massa i ett område där elementet ändå kortsluts akustiskt. Följden borde väl bli att de måste slå väldigt långt för att de ska bli någon vettig nivå. Det linjära arbetsområdet som elemtet kan slå i kan ju inte vara för stort på en bas som kostar 98,50 på öb. Resultat borde ju inte alls vara "den renaste basen jag nånsin hört utan "den mest distande" basen jag nånsin hört men så låter det sällan när man frågar.
Har jag missat något fundamentalt så vore jag glad om ni kunde upplysa mig :)

// Olof
(som faktiskt har 4 Pyramidelement i garderoben med Qts 1,3)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-23 18:15

I normalfallet skulle jag gissa att man spelar ganska svagt och man kan därvid trolla fram mer bas än man tror skulle va möjligt. Upplösningen är slående.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-23 21:13

Piotr skrev:Hmm, den röda kurvan, motsvarar den "max flat respons"? Kanske det är detta som SL anser är suboptimalt. En mer dämpad respons kanske upplevs som mer naturlig?

Nja.

Alltså, jag är nu inte så haj på öppna bafflar egentligen, men man kan ju tänka så här: Om vi tar ett element monterat i en stor sluten låda ("oändlig baffel") så kommer man att få en topp om Qts är större än 0,7. Över den toppen blir derivatan negativ. Kurvan är alltså toppig om derivatan blir negativ*. Man kan också räkna ut hur stor derivatan är, tex kan den nå -6 dB/oktav om toppen är tillräckligt hög. Överfört till den öppna baffeln, som ju lutar med 6 dB/oktav under typiskt kanske 500 Hz så får man addera de två lutningarna. Om då resonanstoppen är så hög att den ger som mest precis -6 dB/oktav och dipolverkan ger +6 dB/oktav så blir det maximalt platt i någon mening. Det blir alltså nätt och jämnt ingen topp, derivatan blev ju noll men inte negativ.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det var för Q-värde som gav -6dB/oktav som mest,men det ligger någonstans mellan 1,5 och 2.

*Egentligen om derivatan byter tecken, men den är ju positiv för låga frekvenser, så...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till DIY-forum