Muskedunder del 1.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-30 17:47

NNord skrev:
Vee-Eight skrev:Lite uppdatering...

Har nu spelat med resten av Carlssonz, och tyvärr så måste jag meddela att den kroknade rätt bra. Dels så var V-Amp:en felinställd och distade en del med Yamaha-basens mikar. Sedan var Phonic-steget som användes för klent med sina 200 watt, tillsammans med att systemet har för dålig verkningsgrad. Så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med bygget. Jag monterar ytterligare två basar och testar, och ser sedan.

Så går det när man inte väljer JBL, det du skall ha är dessa istället;

http://www.jblproservice.com/pdf/Discre ... 5-8-16.pdf

Det är nog det fräckaste du kan ha i en bas-rigg 8O 8O 8O 8O Ingenting annat kommer nära :)

Skiljer det mycket i pris? ;)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-30 18:19

öööööö

:?
NN

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-30 18:31

NNord skrev:öööööö

Ursäkta, det var inte meningen att vara oklar men jag tyckte bara att JBL E145 var lite svårmotiverat förslag när de fyra basarna han valt kostar SEK 610. Tillsammans...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-30 18:37

V8 borde köpa en Ampegrigg istället. Det är bas på riktigt det! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-30 18:46

UrSv skrev:
NNord skrev:öööööö

Ursäkta, det var inte meningen att vara oklar men jag tyckte bara att JBL E145 var lite svårmotiverat förslag när de fyra basarna han valt kostar SEK 610. Tillsammans...

Svårmotiverat, men inte svårförutsägbart... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Muskedunder del 1.

Inläggav soundbrigade » 2006-01-30 19:59

Vee-Eight skrev:
Låt mig presentera projekt Muskedunder!

Bild

Det var inte med en sådan pjäs man försökte eliminera ett regionsråd i Vänersborg häromsistens??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-30 20:27

Japp, verkningsgraden skulle kunna vara högre. Det verkar som om när jag kopplar in ytterligare ett par basar så hamnar jag på samma verkningsgrad som förut, dvs ca 95dB, men nu med en impedans på 6 ohm istället. Trevligare last till steget, men lika lite rockenroll till Carlssonz som förut. Ett fetare slutsteg skall ordnas, det kan tänkas att Phonic-steget inte är helt friskt. Ena kanalen är bortopererad en gång i tiden pga läckage av elektronikrök.

Lådan pulserar kraftigt och beter sig som antingen en helmholz eller passiv bas; man hoppas på det senare. En stagning kanske vore bra.

Skulle dessa drömmar om ett fetare ljud till basen gå om intet så har jag en köpare till mitt trumset, och då köps en riktig rigg istället. ProAudio-basarna kan ju funka att köras som dipoler.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-30 20:38

Jag har spanat på HiFi-kits billiga slaskelement MÅNGA gånger och funderat på att göra en högrest låda med 4 lement på höjden, men egentligen snegalat på smått skit - 4", 5". Fast de häringa SW6, 8, 10, 12 ... tja vafför inte.
Kör du inspelat material också??

Nu avsåg jag kanonen - överst i tråden. Man hade lyckats pricka nåt sorts regionråd här i Västar Götaland i ögat medelst kanonslut ur liten kanon. Polisen utreder - tror de försöker sätta dit skytten för att han missade.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-30 21:10

soundbrigade skrev:Jag har spanat på HiFi-kits billiga slaskelement MÅNGA gånger och funderat på att göra en högrest låda med 4 lement på höjden, men egentligen snegalat på smått skit - 4", 5". Fast de häringa SW6, 8, 10, 12 ... tja vafför inte.
Kör du inspelat material också??

Nu avsåg jag kanonen - överst i tråden. Man hade lyckats pricka nåt sorts regionråd här i Västar Götaland i ögat medelst kanonslut ur liten kanon. Polisen utreder - tror de försöker sätta dit skytten för att han missade.

Hehe, ja, jo jag har läst i den lokala blaskan om det. Guy Malviker är förresten en gammal arbetspolare med farsan, har jag för mig.

SW12:an förresten lämpar sig ypperligt till att köras i dipol, då de inte behöver kompenseras i EQ pga det höga Q-värdet. Rätt snitsigt faktiskt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-30 21:22

Finns väl ett mer lämpligt forum - men är dipolar trög- eller låttdriva. Rent allmänt?
Har läst lite om MegaTrenden men minns inte hur det var med den. Har tyvärr lite ont om plats annars tycker jag vet verakr riktigt intressant med dipoler.

Guy Maläten ... han blev utslängd ur kommunen när han lyckats köra det mesta i botten, sedan hämtade (s) tillbaka honom. Det var många som gick i taket då.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-30 21:46

Dipoler är nog ett projekt som kommer, då det verkar som om jag har en massa basar till övers. Och stort rum har jag tillgång till. :twisted:

Sen tror jag vi lämnar politiken, vi har ju trots allt en policy ang det... :oops: :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-30 22:20

Meddela när det blir såna då.

Jo, om du spelar musik (från CD eller nåt) ur högtalarna, hur illa låter det?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-30 22:29

soundbrigade:

Har inte testat, det funkar iof mkt bra, förutom detta med att känsligheten är lite väl låg. Basen dränks i musiken.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2006-01-30 23:32

Om vi ska prata muskedunder. MTX Jackhammer - ni har säkert sett den på pimp my ride.

http://www.mtxaudio.com/caraudio/produc ... Hammer.cfm

http://www.nearlygood.com/video/mtxjackhammer.html
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

mike34

Inläggav mike34 » 2006-01-31 00:04

Hur beskriver du ljudet från fanebasen. Va det bara ljupt muller ? Ingen spänst (knarrande hårdhet) ?
Om du är i Göteborgsregionen med bas och slutsteg så kan vi jacka in CervinVega strokern å testa. Kanske kan va kul å höra hur en sån låter med instrumentbas.
Det ska va med fördel till elbas man har sådant element enligt de själva.
Om du blir sugen så vet jag var det finns fler :)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-31 08:38

mike34:

Har ett elbasförsteg, klart att jacka in i vanligt slutsteg. Vi får fixa en lyssning/spelning ngn gång. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-20 23:06

Muskedundret är nu demonterat och ligger i träda tills jag hittar lämpligare 12"-element. Förslagsvis basgitarrelement. Anledningen är att det låter inte bättre med kraftigare slutsteg. Det låter varken bra på gitarrvis, inte heller på hifi-vis. Som en liten fingervisning åt vilket håll jag menar vill jag avsluta denna del av projekt Muskedunder med ett citat från IRC-kanalen #faktiskt.se:

"Alla är vi nybörjare i början! Det är en konst att så förbli; konsten att konstruera högtalare på ett infantilt sätt kallas dynaudioism" - Vee-Eight

Tack för visat intresse. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
i

Re: Muskedunder del 1.

Inläggav i » 2006-02-21 08:23

soundbrigade skrev:
Vee-Eight skrev:
Låt mig presentera projekt Muskedunder!

Bild

Det var inte med en sådan pjäs man försökte eliminera ett regionsråd i Vänersborg häromsistens??

Nej, det var en salutkanon. Det här är en mörsare !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-21 20:22

Jag är passefisst och vet inget sånt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-21 20:42

soundbrigade skrev:Jag är passefisst och vet inget sånt.

Sorry, :oops: tyckte det var en viss enthusiasm i nämnandet av eliminerandet av regionsrådet... 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-21 21:11

tänkte inte på det ...........

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-21 21:18

Åsså slår det mig:
Tänkt om kano ... mörsaren var tänkt som modell för en ny högtalartyp.

Åsså tänkte jag vidare (skryt!!) - såg en beskrivning av en tjomme som byggt ett par horn av toalettstolar med elementet i kröken ...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-22 00:32

Frågan är om den nånsin kan låta bra eller bara låta.... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-22 00:43

Vee-Eight skrev:Frågan är om den nånsin kan låta bra eller bara låta.... :wink:

Somliga snackar ju om åsnesparksbas..., här kan man tala om kanon, förlåt mörsarbas ! :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-22 00:55

Tänkte mer på dasshögtalarn... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-22 12:07

Visst kan den väl låta - och kanske till och med låta bra. Men någon djupbas blir det aldrig. Det har väl med öppningsarean på hornet att göra om inte jag minns fel.
Ju större area destu djupare bas. En area på någon ½ m2 ger bara bas ner till 70-80Hz, eller så.
Läste om en stolle som byggt en bashorn som började i källare och mynnade ut i vardagsrummet - så ska det vara.

Dasshögtalaren lär väl annars ha möjlighet att låta vackert - bra dämpning och en hornkanal som är fin och jämn ... Hur var det Carlsson-reklamen lät "sprider ljudet som stank i rummet"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-22 12:11

På tal om udda konstruktioner har tidningen Klang&Ton (düssk högtalarbüggtidningen) en tävling vem som bügger det läckraste högtaleren.
Det ska man kanske bevaka - annars drar man sig inte för balla büggen i den tidning.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 15:47

Bild

Detta horn spelas det på, istället för muskedundret. Elementet är ngn 8 ohm Fender/JBL 15".
- Carlsson Illuminati -

Föregående

Återgå till DIY-forum