FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-14 17:45

Ny dag, nytt filter. Förra filtret hade lite för lite baffelstegskompensation så jag gjorde ett nytt och ansträngde mig för att hålla nere på antalet komponenter. Det blev jättebra.
fukdist 20191404.jpg
fukdist 20191404.jpg (553.63 KiB) Visad 10813 gånger

fukdist filter 20191404.jpg
fukdist filter 20191404.jpg (615.78 KiB) Visad 10813 gånger


Det är kritiskt att lådorna inte hamnar för högt pga hur dom loobar. Jag har mina på 50cm-stativ och högre skall dom nog inte vara.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-14 19:12

Väldigt kul att läsa :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-15 19:50

postade fel filter i förra inlägget. Notchen med jättespolen ska bort. Skrivit lite stödord bland komponenterna också. Ledsen för slarvet.

fukdist 20191504.jpg
fukdist 20191504.jpg (619.27 KiB) Visad 10731 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-19 09:16

mawes skrev:postade fel filter i förra inlägget. Notchen med jättespolen ska bort. Skrivit lite stödord bland komponenterna också. Ledsen för slarvet.

fukdist 20191504.jpg


Är du nöjd med ljudet ?

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-19 18:34

Tangband skrev:
mawes skrev:postade fel filter i förra inlägget. Notchen med jättespolen ska bort. Skrivit lite stödord bland komponenterna också. Ledsen för slarvet.

fukdist 20191504.jpg


Är du nöjd med ljudet ?

Korta svaret är ja, jag är nöjd. Helst vill jag att folk ska lyssna och tycka själva men lite egna tankar kan jag dela. Jag tycker det är väldigt lättlyssnat, inget som stör mig och jag blir inte trött i öronen. Röster och instrument låter naturliga. En väldigt bra egenskap med dom här högtalarna är det stora lyssningsfönstret. Som dom står i mitt vardagsrum kan man röra sig väldigt fritt i rummet utan att ljudbilden kollapsar, kantrar eller klangen ändras störande mycket. Kan inte tjata nog om hur skönt det är med högtalare som beter sig på det viset.


Mera slarv i bilden på senaste filtret ser jag också, stora spolen ska vara 2.2 mH, inte 2,26.

Tangband, om jag får råda dig till något så bygg högtalaren med det här passiva filtret och EQ:a sedan om du känner behov för det. Då riskerar du inte sabba dom tänka spridningsegenskaperna lika mycket som om du ska göra en hemmasnickrad helaktiv variant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-19 19:02

Mawes, ditt filter är intressant och det innehåller inte så många komponenter heller.
Jag kommer nog att prova ditt passiva filter, samt även prova hemsnickrat aktivt med mätningar on och off axis med puls och 10 ms window. Kanske kombinera båda teknikerna med aktivt och passivt.
Kanske bär jag rent ut högtalaren utomhus och mäter...

Edit: det går att få till spridningsegenskaperna bra med aktiv teknik också- om jag frångår skolboksfiltrena. Det är lätt att göra med dsp-dbx filtret. Det går att göra hur som helst. Men jag måste förstås fixa ett bättre mätprogram och bättre mik först.
Fördelarna med aktiv teknik är ju även matchning med nivåer inom 0,1 db i de olika registrena.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-19 19:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-19 19:13

Tangband skrev:Kanske bär jag rent ut högtalaren utomhus och mäter...


LUGN OCH FIN!.. inte en massa överambitiösa fasoner nu!


:mrgreen:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-19 19:33

Cortado skrev:
Tangband skrev:Kanske bär jag rent ut högtalaren utomhus och mäter...


LUGN OCH FIN!.. inte en massa överambitiösa fasoner nu!


:mrgreen:


Det blir kul att prova lite .... :oops: :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-20 00:29

Tangband skrev:Mawes, ditt filter är intressant och det innehåller inte så många komponenter heller.
Jag kommer nog att prova ditt passiva filter, samt även prova hemsnickrat aktivt med mätningar on och off axis med puls och 10 ms window. Kanske kombinera båda teknikerna med aktivt och passivt.
Kanske bär jag rent ut högtalaren utomhus och mäter...

Edit: det går att få till spridningsegenskaperna bra med aktiv teknik också- om jag frångår skolboksfiltrena. Det är lätt att göra med dsp-dbx filtret. Det går att göra hur som helst. Men jag måste förstås fixa ett bättre mätprogram och bättre mik först.
Fördelarna med aktiv teknik är ju även matchning med nivåer inom 0,1 db i de olika registrena.



Går programvaran till din DSP att ladda ner och testa? Visst går det att få till spridningsegenskaperna man önskar med aktiv drift, det säger jag ingenting om. Vad jag däremot vill säga att det är minimalt utrymme för förbättringar och därmed stort utrymme för försämringar då det mesta redan är gjort.
Woofern sprider som den sprider och diskant/wg likaså. Jag tror du redan vet det här men säger det ändå. Förhållandet mellan off- och on axis ljudet förändras inte när man EQ:ar on axis spikrakt (eller jättekrokigt om man nu vill ha det). Det innebär att för en given konfiguration som denna, är området där delningen bör ske väldigt begränsat. Delar man högre eller lägre än detta område som kommer man få krokigare tonkurvor åt sidorna och annorlunda loobing i vertikalled.
Tittar du på min senaste mätning så ser du att kurvorna löper VÄLDIGT parallellt ut till 44 grader. Jag kan inte förstå varför man skulle mickla mer med den saken. Så återigen, gör det passiva filtret och eq:a sedan globalt för att hamra ut dom sista krokigheterna i tonkurvorna och/eller lek med mer eller mindre baffelstegskompensation. Då får du det bästa av två världar.

Du sätter upp ett hinder för dig själv med att säga 10ms fönster. Det är alldeles för stort fönster för en normaldålig innemätning. Fönstra så högt som mätningen tillåter istället. Holm är föredömligt enkelt i det avseendet och REW jättekrångligt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-20 08:05

mawes skrev:
Tangband skrev:Mawes, ditt filter är intressant och det innehåller inte så många komponenter heller.
Jag kommer nog att prova ditt passiva filter, samt även prova hemsnickrat aktivt med mätningar on och off axis med puls och 10 ms window. Kanske kombinera båda teknikerna med aktivt och passivt.
Kanske bär jag rent ut högtalaren utomhus och mäter...

Edit: det går att få till spridningsegenskaperna bra med aktiv teknik också- om jag frångår skolboksfiltrena. Det är lätt att göra med dsp-dbx filtret. Det går att göra hur som helst. Men jag måste förstås fixa ett bättre mätprogram och bättre mik först.
Fördelarna med aktiv teknik är ju även matchning med nivåer inom 0,1 db i de olika registrena.



Går programvaran till din DSP att ladda ner och testa? Visst går det att få till spridningsegenskaperna man önskar med aktiv drift, det säger jag ingenting om. Vad jag däremot vill säga att det är minimalt utrymme för förbättringar och därmed stort utrymme för försämringar då det mesta redan är gjort.
Woofern sprider som den sprider och diskant/wg likaså. Jag tror du redan vet det här men säger det ändå. Förhållandet mellan off- och on axis ljudet förändras inte när man EQ:ar on axis spikrakt (eller jättekrokigt om man nu vill ha det). Det innebär att för en given konfiguration som denna, är området där delningen bör ske väldigt begränsat. Delar man högre eller lägre än detta område som kommer man få krokigare tonkurvor åt sidorna och annorlunda loobing i vertikalled.
Tittar du på min senaste mätning så ser du att kurvorna löper VÄLDIGT parallellt ut till 44 grader. Jag kan inte förstå varför man skulle mickla mer med den saken. Så återigen, gör det passiva filtret och eq:a sedan globalt för att hamra ut dom sista krokigheterna i tonkurvorna och/eller lek med mer eller mindre baffelstegskompensation. Då får du det bästa av två världar.

Du sätter upp ett hinder för dig själv med att säga 10ms fönster. Det är alldeles för stort fönster för en normaldålig innemätning. Fönstra så högt som mätningen tillåter istället. Holm är föredömligt enkelt i det avseendet och REW jättekrångligt.


Jag ser att spridningen verkar vara väldigt fin med det passiva filtret. Jag kommer att bygga det, men även prova aktiva alternativ. Tex dela vid den frekvens du valt, men prova olika brantheter. Väl medveten om att kurvorna off axis kan bli sämre. Detta ska vägas mot hur pressat ljudet låter jämfört med det passiva filtret. Branta filter har en del fördelar på en del punkter- alldeles oaktat att spridningen off axis kanske blir sämre. Ska testa, mäta och prova allt :D .
Vad gäller fönster för pulsmätningar så är ju alla mätningar inomhus begränsade. Jag har kommit fram till att det som klangligt korrelerar bäst med hur det låter i ett riktigt rum är att de närmaste avgränsningsytorna ( första golv, tak och reflexen bakom högtalaren ) bör vara med, det innebär ett Window på 5-10 ms . Ungefär samma värde som Peter Stendl kommit fram till. Andra tycker annorlunda. Men jag tror att man måste ta hänsyn till HAAS-effekten angående riktning och hjärnans prioritering av ljud och inse att man alltid lyssnar i ett lyssningsrum som inte kan trollas bort.
Ska sedan bjuda in lite folk för jämförelser. Det är lätt att ratta bort sig.

Edit: för att jag skulle kunna bli nöjd med ett passivt filter hur bra det än mäter, så kommer jag behöva att matcha komponenterna. Det innebär att spolarna måste lindas av så det stämmer inom 1 %. Det innebär också en massa extra jobb :D
Med Dbx filtret kan jag köra individuellt höger och vänster kanal med alla inställningar helt olika. Det innebär att jag efter mätningar på individuella element i FUKDIST teoretiskt kan korrigera frekvensgången så att tex basarna stämmer inom 0,1 dB sinsemellan. Det är så Linn gör med exakttekniken i akudorik.
Jag har kört mina Jbl 530 med inställningen att båda kanalerna följer varandra- så jag har inte provat individuell matchning av basarna eller diskanthornen. Men det går att göra. :)

Tack för tipset med Holm programmet. Ska köpa en OM1:a. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-20 10:25

För pulsmätning det sista halvåret använder jag denna https://www.audiocheck.net/testtones_impulse.php för iOS och audiotools med Dayton imm6
Är medveten att HOLM med en OM1:a troligen är noggrannare.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 10:43

Tangband skrev:För pulsmätning det sista halvåret använder jag denna https://www.audiocheck.net/testtones_impulse.php för iOS och audiotools med Dayton imm6
Är medveten att HOLM med en OM1:a troligen är noggrannare.


En annan vinst med att du mäter med en dator, OM1 med ljudkort är att du inte kommer "få skit" för det därefter. :)

Sen finns det väl en massa andra fördelar utöver det, vi har lättare att hjälpas åt med dina, våra egna och andras mätningar. Säker fler utöver det också.

Jaja, back to ämnet nu! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 11:43

Förlåt min lathet, men om jag är intresserad av att köpa ett par Fukdist, eller ja snarare delarna klara för montage.
Hur gör jag ? :)
Vilka verktyg behövs för att få ihop allting ? :)

Jagxär mycket nyfiken på denna högtalare och tänker detta som den perfekta extra högtalaren !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-04-20 11:49

DVD-ai skrev:Förlåt min lathet, men om jag är intresserad av att köpa ett par Fukdist, eller ja snarare delarna klara för montage.
Hur gör jag ? :)
Vilka verktyg behövs för att få ihop allting ? :)

Jagxär mycket nyfiken på denna högtalare och tänker detta som den perfekta extra högtalaren !

Samma här :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 12:44

Ja, om man känner för att ta reda på om tummen är centrerad i handflatan så skulle man väl behöva en bra ritning på lådan. Kan kika om jag har en sådan eller om det är Dan som sitter på den "senaste". (Ja, det är väl två ritningar.. men ja.)

Ska också vara tydlig med att säga att tanken fortfarande är att vem som helst ska få bygga den - principen bakom projektet är opensource. Det är även kul att folk bygger den och är intresserade. Även egna varianter är intressanta även om jag önskar att man då är tydlig med att det är en avart.


Sedan ska MAWES ha ett stort tack för sina insatser. Han har plöjt ner en enorm i att experimentera med filter, mäta ute, lyssna, ändra etc. Jag hoppas att även de som redan byggt sig ett par Fukdist främst testar Mawes filter och sekundärt delar med sig av sina intryck här - kanske som ett tack. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 12:56

Ok :)

Jag har tyvärr ej någon vidare möjlighet att bygga lådan själv,
montera låda = Ja
Kapa och fräsa = nej

Är detta något som t.ex. Dan kan hjälpa till med så vore det grymt :)

Edit: hur presterar denna i basen ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 13:29

DVD-ai skrev:Ok :)

Jag har tyvärr ej någon vidare möjlighet att bygga lådan själv,
montera låda = Ja
Kapa och fräsa = nej

Är detta något som t.ex. Dan kan hjälpa till med så vore det grymt :)




Dan kan absolut bygga lådan.. :D
(PM'a honom för att initiera den dialogen)


DVD-ai skrev:Edit: hur presterar denna i basen ?


Subjektivt säger jag att den portade presterar helt OK. Som högtalarnörd förstår man att den spelar ungefär så mycket lågbas som det går att få ur den, för en som inte är det blir man nog överraskad över basen kontra storleken.

Andra som byggt den portade kanske kan flika in med flera subjektiva omdömen över baskapacitet?

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-20 14:32

Köper man låda av Dan så behövs skruv, skruvmejsel/torx/ insex av passande sort, en kniv att skära skummadrass , tejp, lödutrustning.

Tangband: Bilden nedan visar effekten av välja ett 10ms fönster kontra att lägga fönstret innanför första stora reflexen(golv i det här fallet). Det här är en mätning gjord utomhus så en innemätning blir ännu värre. Om du gör ett filter som gör blå kurva rakt så tror jag inte det blir speciellt bra.
fönstring.jpg
fönstring.jpg (536.52 KiB) Visad 10374 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 14:47

Det vi kan se i Mawes mätning är att det finns en förstareflex mellan 5-6ms där nästa är vid 11ms. Det är en ganska ren mätning - vilket såklart är avsikten med att mäta ute. Inomhus blir det värre eftersom man tenderar att ha så mycket grejjer i en "akustisk närhet".

Fönstrar man till 10ms och EQ'ar den tonkurvan "på automatik" så inducerar man ju reflexripplet till den faktiska tonkurvan, det tror jag inte någon förstår det vill göra avsiktligt. Den röda kurvan som är mer aggressigt fönstrad (kortare) blir lättare att EQ'a såklart.

Nu kanske detta är självklarheten men when in doubt, be Övertydlig™.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-04-20 15:23

Cortado skrev:Ja, om man känner för att ta reda på om tummen är centrerad i handflatan så skulle man väl behöva en bra ritning på lådan. Kan kika om jag har en sådan eller om det är Dan som sitter på den "senaste". (Ja, det är väl två ritningar.. men ja.)

Ska också vara tydlig med att säga att tanken fortfarande är att vem som helst ska få bygga den - principen bakom projektet är opensource. Det är även kul att folk bygger den och är intresserade. Även egna varianter är intressanta även om jag önskar att man då är tydlig med att det är en avart.


Sedan ska MAWES ha ett stort tack för sina insatser. Han har plöjt ner en enorm i att experimentera med filter, mäta ute, lyssna, ändra etc. Jag hoppas att även de som redan byggt sig ett par Fukdist främst testar Mawes filter och sekundärt delar med sig av sina intryck här - kanske som ett tack. :)

En ritning hade varit kanon.
Komponentvärdena till tex Mawes filter finns ju i tråden.
För överskådlighetens skull, skulle man kunna samla ritning, filter och elementbeteckningar i en post, lämpligen i förstainlägget? Lite som Skrutten har gjort med sin första ”Lilla” :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 15:34

NADifierad skrev:För överskådlighetens skull, skulle man kunna samla ritning, filter och elementbeteckningar i en post, lämpligen i förstainlägget? Lite som Skrutten har gjort med sin första ”Lilla” :)


Det är en tanke det! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-20 15:57

mawes skrev:Köper man låda av Dan så behövs skruv, skruvmejsel/torx/ insex av passande sort, en kniv att skära skummadrass , tejp, lödutrustning.

Tangband: Bilden nedan visar effekten av välja ett 10ms fönster kontra att lägga fönstret innanför första stora reflexen(golv i det här fallet). Det här är en mätning gjord utomhus så en innemätning blir ännu värre. Om du gör ett filter som gör blå kurva rakt så tror jag inte det blir speciellt bra.
fönstring.jpg

Tack för simuleringen :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-20 16:00

Cortado skrev:Ja, om man känner för att ta reda på om tummen är centrerad i handflatan så skulle man väl behöva en bra ritning på lådan. Kan kika om jag har en sådan eller om det är Dan som sitter på den "senaste". (Ja, det är väl två ritningar.. men ja.)

Ska också vara tydlig med att säga att tanken fortfarande är att vem som helst ska få bygga den - principen bakom projektet är opensource. Det är även kul att folk bygger den och är intresserade. Även egna varianter är intressanta även om jag önskar att man då är tydlig med att det är en avart.


Sedan ska MAWES ha ett stort tack för sina insatser. Han har plöjt ner en enorm i att experimentera med filter, mäta ute, lyssna, ändra etc. Jag hoppas att även de som redan byggt sig ett par Fukdist främst testar Mawes filter och sekundärt delar med sig av sina intryck här - kanske som ett tack. :)


Kanske man rentav undviker att kalla högtalaren för FUKDIST om det är en annan version än Mawes?
Men vi har ju även Dans, perfektors, chriss, dewpo:s filter som gör att högtalaren låter helt annorlunda.
Kanske högtalaren får kallas FUKDIST om bara elementen är samma ?
Jag tycker ni som konstruerat från början, dvd du, Dan och Mawes (?) ska bestämma hur det får kallas.
Vill ni lägga restriktioner i hur namnet används så gör det redan nu.
Jag tänker dokumentera det aktiva filtret i min egen medlemstråd så jag inte kontaminerar denna . Högtalaren var ju i grunden passiv. Bygger jag med Mawes passiva filter kan jag kanske skriva en rad i denna tråd.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-20 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-04-20 16:09

Fukdist har en ganska tajt specifikation. Passar resultatet in är det en Fukdist :)
Mitt filter är behäftat med mätfel har vi kommit fram till. Inga av de andra filtrena är bygga och testade.
Mawes filter är det som gäller nu. Finns visst tweakutrymme i det om man vill dessutom.

Om man vill ha lådor så maila info@sodertalje-specialsnickeri.se
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 16:11

Tangband skrev:Tack för simuleringen :)


Mätningen, Tangband. Mätning. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-20 16:16

Cortado skrev:
Tangband skrev:Tack för simuleringen :)


Mätningen, Tangband. Mätning. :)

Jo jag menade förstås det :oops:
Mawes version med passivt filter kan göras för 500:- för ett par så det är inget hemmarns-köp att testa.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-20 16:33

Tangband skrev:Mawes version med passivt filter kan göras för 500:- för ett par så det är inget hemmarns-köp att testa.


Befarar att det ligger lite i underkant, om man ska köpa det från Hifikit.

Skulle det nu bli en Fukdist-boom så kanske man kunde prata med Hifikit och få till ett "kit" men det kan bli svårt att konkurrera med vissa utrikiska komponentkrängare.

Ni som redan byggt Fukdist, om ni nu läser här - är ni sugna på att byta filter?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-04-20 16:41

Basens seriespole bör ha en resistans på typ 0,6Ω och vara luftlindad.

Kretskort ingår i alla sålda lådkit. Jag konstruerar nya för Mawes filter med plats för ev. moddar. Jag kommer köra på Jantzens komponentsortiment. HifiKit är återförsäljare för Jantzen men har inte så mycket i lager, men vi kan nog ordna så de tar in komponenter till kit. Kanske kan man få nån krona rabatt :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 07:22

Okey, detta är helt klart intressant med kretskort och allt också :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-21 12:54

Här är en prisvärd luftlindad spole, möjligen en aning hög resistans på 0,8 ohm. Det måste i sådanafall kompenseras med en smula mer dämpmaterial i lådan och ett motstånd i serie med diskanten på 0,2 ohm högre värde.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... -2mh-1-0mm

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Chopha och 18 gäster