delning mellan bas å mellanreg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

delning mellan bas å mellanreg

Inläggav norman » 2003-08-29 13:02

Hej, är det nån som har erfarenhet av olika branta delningar vid ca 200-400hz? Om man alltså bortser från elementens begränsningar och bara ser till hörbarheten av fasvridningarna i detta register.

Har läst att man kan höra fasvridningar om man vet vad man skall lyssna efter... nån som vet vad man skall lyssna efter? :)

Har testat att simulera delningar i matlab vid 3000hz och då kunde jag inte höra skillnad.. (testade bara en låt iof) Får väl ta och testa vid 200-400hz också, problemet är att man är lite lat... dock blir det ju inte exakt samma sak att simulera det för då kommer ju HP och LP från samma punkt vilket de inte gör om jag skall dela till mina högtalare..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-08-29 13:16

Jag förutsätter att du avser möjligheten att detektera ett fasskift (på n x 180 grader). Det lär yttra sig hörselmässigt som så att man kan höra en skiftning i takten om jag inte minns fel. Exakt vilka (musik)signaler som är bäst för att man ska höra detta vet jag inte men kanske någon annan här vet? Om inte så kanske det dyker upp några som kanske vet det?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-08-29 14:03

Jag förutsätter att du avser möjligheten att detektera ett fasskift (på n x 180 grader).

Japp, funderade lite på om man skall dela lägre och brantare eller lite högre upp och inte så brant...(mina mellanregister har väldigt begränsad slaglängd)
Iof så spelar ju en massa annat roll, som t.ex. placering av elementen (dock samma avstånd till lyssnaren) o.s.v. men nånstans måste man ju börja fundera :) och det där med hörbarheten av tidsförskutningar är ju lite intressant då en del verkar vara "rädda" för branta filter..

(Nu svamlar jag lite och vet inte riktigt vad jag vill, men det kan ju bli en intressant diskussion ändå kanske :) )

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-09-03 21:52

norman, jag skulle bli superglad om du ville ge mig lite tips/skript om hur man simulerar filter så..filtrerar en ljudfil i matlab alltså.

f.ö så gillar jag branta filter i alla lägen. Det är sjysst. :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-03 22:35

Här kommer lite kod:

Nlp=4 %ordningen på lågpassfilter
Nhp=4
Wclp=2700 %brytfrekvens i Hz
Wchp=2700

Wnlp=Wclp/22050; %normerad frekvens
Wnhp=Wchp/22050;
[Blp,Alp] = butter(Nlp,Wnlp); %skapar täljar och nämnarpolynom för ett LP butterworthfilter
[Bhp,Ahp] = butter(Nhp,Wnhp,'high'); %samma som ovan fast för HP

ljud=wavread('brus'); %läser in ljudfilen brus.wav till vektorn "ljud"
ljudlp=filter(Blp,Alp,ljud); %fixar filtrerade vektorer mha polynomen som skapades ovan
ljudhp=filter(Bhp,Ahp,ljud);

brusut=[ljudlp ljudhp2]; %skapar en "stereo"vektor
wavwrite(brusut,44100,16,'brusdk'); %skapar ljudfilen brusdk.wav från vektorn brusut

Koden ovan tar alltså in en monoljudfil och filtrerar den i en LP och en HP del och skapar en stereoljudfil med HP i ena kanalen och LP i andra. (testade lite olika delningar till mina toppar)
Du kan t.ex. skriva "help butter" eller "help wavread" för att få veta mer om den funktionen.
Har inte riktigt koll på vilka färdiga filterfunktioner det finns i matlab, men man kan ju själv skriva in precis den överföringsfunktion man vill.

Det går rätt långsamt att behandla ljudfiler i matlab så jag rekommenderar att du börjar att testa med en kort fil (iof har jag en slö dator)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-04 21:20

Intressant tråd!

Lite MATLAB och lite spekulationer! :)

Får jag spekulera vidare så är denna detektion troligen mest hörbar om den sker antingen väldigt låg i frekvens (där tidskillnaderna blir väldigt stora) eller i ett område där människans egna övergång från att höra fasskillnad till att reflektera över ljudets envelop är mest relevant. Om man använder sig av de siffror som finns för lokalisering så misstänker jag att det rör sig om 1500-3000Hz. Men detta är en spekulation! :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-04 21:44

Naqref skrev:Får jag spekulera vidare så är denna detektion troligen mest hörbar om den sker antingen väldigt låg i frekvens (där tidskillnaderna blir väldigt stora)

Fast man brukar väl dela vid 80hz med 4:e ordningen till basmoduler... och enligt IÖ:s tester skall väl det vara svårt att höra?

Naqref skrev: eller i ett område där människans egna övergång från att höra fasskillnad till att reflektera över ljudets envelop är mest relevant. Om man använder sig av de siffror som finns för lokalisering så misstänker jag att det rör sig om 1500-3000Hz. Men detta är en spekulation! :)

Här förstår jag inte riktigt... :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-04 21:58

Jo IÖ delar vid 80Hz men invändningen mot att dela lägre är att grupplöptiden ökar så mycket att det blir hörbart om man delar lägre. Åtminstone i fritt fält eftersom rummet i sig kan bidra med grupplöptider som avsevärt övestiger de i en elektrisk delning.

När det hgäller den andra delen så använder sig örat av fasskillnaden mellan öronen när den bestämmer lokalisation i området upp till kanske 2kHz och över det så använs inte fasen utan envelopen d v s om du hade kört med snabb likriktning med kort integrationstid och kollat på spänningen (ungefär som amplitudmodulering). Om fasen ändras i detta register så kan det tänkas vara lite mer hörbart men som sagt så är det en spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-04 22:13

Ok, jag tänkte på 80hz som rätt lågt då jag tänkte på mina mellanregister :)

Nu fattar jag nog det sista också. :)

Får nog ta och göra ett litet test med olika branta filter mellan 100-400hz i matlab för att se om jag kan höra nåt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-04 23:50

Sådär, nu har jag testat ett 4:e ordningens Linkwitz-Riley filter vid 300 hz i matlab. Kan inte höra nån skillnad på före och efter på den låt jag testade. Får fortsätta med att testa lite fler låtar och andra delningsfrekvenser... :)

Återgå till DIY-forum