Rekommenderade subelement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Rekommenderade subelement?

Inläggav steveo1234 » 2019-07-06 20:56

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Well, blandar man in att ha prylarna i vardagsrum med allt vad de innebär så blir det ju svårt att få det nära kompromisslöst.

Det beror ju på hur mycket man kan inkräkta sidanom... Baslådor eller IB går ju att fälla in i vägg och inkräkta på annat rum. Elektroniken behöver inte vara i samma rum om den kan fjärrstyras. Och går det inte ens att ha stående högtalare så tror jag man kommer extremt långt med Inos stora cimena-vägghögtalare.... Så, jo... man kan nog i princip få det kompromisslöst utan att det ens tar golvplats om man accepterar lite tyg/designtyg istället för tapet på .... en fondvägg?

Well, för de flesta är det svarta taket, mörka väggarna och heltäckningsmatta avskräckande :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2019-07-06 23:37

Jag vill bara säga att jag förstår varför du har svårt att släppa din IB, fick fart på mina manifolds i veckan med hjälp av ett Behringer EP4000, så nu är alla 6st element igång och kan lira ( dock två med lite för lite effekt ) och nu börjar det bli roligt på riktigt.

Slutna lådor i all ära, men att kunna lira så här starkt och djupt utan att behöva ”fuska” med att lyfta i kurvan på div sätt, det är något befriande, kanske att det är i skallen det sitter, men det är riktigt häftigt/roligt/skoj att kolla på film när hela registret är med.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-07-07 16:43

AEs element är ju bra bra grejor. ’Förstår att du vill behålla dom och IB-lösningen. Om det är ett kommunkrav att byggnaden inte får gå över en viss höjd över mark och du därför föredrar 2,4 m höjd, så kan det lösas med om betongsulan läggs under mark ett antal dm och du får några trappsteg ned för att nå en inre på takhöjd på ytterskalet om ca 2,7-3,0 m. (Som jag fortfarande tycker är bättre att utgå från om man bygger från scratch. Det ger mer flexibilitet för övriga mått så rummet inte blir för smalt om man vill utgå från bra rumsproportioner. Stor rumsvolym är normalt alltid bättre än liten och kan "övertrumfa" teoretiska idealproportioner.)

Ljudisolationsmässigt mot grannar och dina krav bör du fortfarande använda tunga material i ytterväggar, betong, tegel, tätade leca-block etc. Innerväggarna kan hållas i lättare material och låtas släppa igenom bastoner som stoppas och reflekteras tillbaks av ytterväggarna. Yttertaksskalet bör också vara tungt för schyst ljudisolering.

Om rummet uppifrån är rektangelformat kan du smälla upp innerväggar på bredden i vardera längsänden som du installerar IB-elementen i. IB:arna behöver gå mot en stor rumsvolym bakåt vilket bestämmer var du ska sätta den avdelande innerväggen. Jag har för mig rekommenderad minsta volym för bakomliggande rum är 10 x VAS. Jag är inte alls säker där, du är nog bättre påläst. Eftersom det verkar ha funkat med trä/regelväggar och nuvarande IB lär inte dom avdelande innerväggarna behöva vara lika tunga som ytterväggarna. (Det skulle också pajja rumsproportionerna för beräknade basmoder.)

I excelprogrammet (bilderna) ser du vad återstående innermått blir efter innerväggar mot ”VAS-rum” smällts upp samt indikativa SPL-värden mot rumsvolymen mot ytterskalet och dina 10 st AE IB15. Förhållandet 1,00:2,19:3,00 ger störst tillåtelse av felbyggnation, andra förhållanden är eller kan vara ”snålare” med tillåtna byggtoleransfel.

Steveo1234 - nytt rum.JPG
Steveo1234 - nytt rum.JPG (263.24 KiB) Visad 1698 gånger
Bilagor
Stevo1234 alternativrum ca 200 kubikmeter.JPG
Stevo1234 alternativrum ca 200 kubikmeter.JPG (290.13 KiB) Visad 1698 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-07-07 20:07

Hoppsan ... ! Jag ser ett fel i båda bilderna :oops: . Kolumnen för yta visar kubikmeter, inte kvadratmeter. Ska fixa det lite senare.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-07-08 09:42

Evil_Homer skrev:Jag vill bara säga att jag förstår varför du har svårt att släppa din IB, fick fart på mina manifolds i veckan med hjälp av ett Behringer EP4000, så nu är alla 6st element igång och kan lira ( dock två med lite för lite effekt ) och nu börjar det bli roligt på riktigt.

Slutna lådor i all ära, men att kunna lira så här starkt och djupt utan att behöva ”fuska” med att lyfta i kurvan på div sätt, det är något befriande, kanske att det är i skallen det sitter, men det är riktigt häftigt/roligt/skoj att kolla på film när hela registret är med.

För min del så är det inte så mycket tonkurva eller tonkurvelyft som är ett särskilt stort problem. Största anledningen att jag har mycket svårt att överge min IB är frånvaron av de för mig mest störande formerna av distorsion. När man väl har sluppit höra dem så går det nästan inte att gå tillbaka . Vilket är lite av ett problem för mig i det här läget...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-07-08 09:56

Adhoc skrev:AEs element är ju bra bra grejor. ’Förstår att du vill behålla dom och IB-lösningen. Om det är ett kommunkrav att byggnaden inte får gå över en viss höjd över mark och du därför föredrar 2,4 m höjd, så kan det lösas med om betongsulan läggs under mark ett antal dm och du får några trappsteg ned för att nå en inre på takhöjd på ytterskalet om ca 2,7-3,0 m. (Som jag fortfarande tycker är bättre att utgå från om man bygger från scratch. Det ger mer flexibilitet för övriga mått så rummet inte blir för smalt om man vill utgå från bra rumsproportioner. Stor rumsvolym är normalt alltid bättre än liten och kan "övertrumfa" teoretiska idealproportioner.)

Ljudisolationsmässigt mot grannar och dina krav bör du fortfarande använda tunga material i ytterväggar, betong, tegel, tätade leca-block etc. Innerväggarna kan hållas i lättare material och låtas släppa igenom bastoner som stoppas och reflekteras tillbaks av ytterväggarna. Yttertaksskalet bör också vara tungt för schyst ljudisolering.

Om rummet uppifrån är rektangelformat kan du smälla upp innerväggar på bredden i vardera längsänden som du installerar IB-elementen i. IB:arna behöver gå mot en stor rumsvolym bakåt vilket bestämmer var du ska sätta den avdelande innerväggen. Jag har för mig rekommenderad minsta volym för bakomliggande rum är 10 x VAS. Jag är inte alls säker där, du är nog bättre påläst. Eftersom det verkar ha funkat med trä/regelväggar och nuvarande IB lär inte dom avdelande innerväggarna behöva vara lika tunga som ytterväggarna. (Det skulle också pajja rumsproportionerna för beräknade basmoder.)

I excelprogrammet (bilderna) ser du vad återstående innermått blir efter innerväggar mot ”VAS-rum” smällts upp samt indikativa SPL-värden mot rumsvolymen mot ytterskalet och dina 10 st AE IB15. Förhållandet 1,00:2,19:3,00 ger störst tillåtelse av felbyggnation, andra förhållanden är eller kan vara ”snålare” med tillåtna byggtoleransfel.

Steveo1234 - nytt rum.JPG

Nja, inte ett kommunkrav med höjden. Däremot kommer jag att bygga ihop rummet med befintligt hus som har 2.42 i takhöjd ungefär. Naturligtvis går det ju att sänka ner plattan en bit för att få mer takhöjd men jag är ny undrande om det är värt det? Att ha 2.70 i takhöjd vore ju förvisso riktigt härligt, men, skapar inte det en mängd följdproblem med att hitta byggmatgerial (ex gips) i rätt storlek? Är det värt det extra arbetet?

Byggkonstruktionen för väggarna börjar jag få koll på och av altgernativen så verkar LECA eller betong vara att föredra, men, hur bygger man ett tungt tak? Jag antar att takpannor på träreglar inte riktigt passar in i den kategorin…

10* summerad VAS är rekommenderat, men, redan vid 3*Vas så börjar IB-egenskaperna att framträda. En fundering skulle kunna vara att bygga ett ytterskal som du nämner och sen dela av stenrummet till en del bio och en del förråd för diverse trädgårdsutrustning med hjälp av reglar, OSB och gips. För de bakre elementen så blir det besvärligt att bygga ett bakre rum för demn, däremo så om jag endast använder två element bak så går det ju att installera via taket. För IB´n behöver jag ca 5k liter så, 2*5*2m räcker mer än väl fram, och 2 element bak borde inte vara några problem i taket iheller.

Av måtten du listar så känns spontant 2,70*5,91*8,10 som för stort. Nästan 48m^2. Förvisso trevligt, men, stort och framför allt dyrt, både att bygga och att ljudsätta.
2,4*5,3*7,2 tycks för mig vara mer lagom storlek

Värt att hålla i åtanke är att AE IB 15” har ett specat Xmasx på 18mm men är relativt linjära till Xmech på 25mm , så, det finns en del säkerhetsmarginal där också även om det lär vara rätt ovanligt att den slaglängden behövs….

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-07-08 09:58

steveo1234 skrev:
Evil_Homer skrev:Jag vill bara säga att jag förstår varför du har svårt att släppa din IB, fick fart på mina manifolds i veckan med hjälp av ett Behringer EP4000, så nu är alla 6st element igång och kan lira ( dock två med lite för lite effekt ) och nu börjar det bli roligt på riktigt.

För min del så är det inte så mycket tonkurva eller tonkurvelyft som är ett särskilt stort problem. Största anledningen att jag har mycket svårt att överge min IB är frånvaron av de för mig mest störande formerna av distorsion. När man väl har sluppit höra dem så går det nästan inte att gå tillbaka . Vilket är lite av ett problem för mig i det här läget...

EDIT: Jag hittar ingen av dina trådar med IB-bygget? Finns det någon ?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2019-07-13 11:51

I min huvudtråd eller vad man skall säga skall det allt finnas info, men kort sagt, jag tog upp ett par hål i vardagsrumsgolvet, djupet var redan fastsatt då jag vill kunna dölja alla högtalare, bredden mellan manifolden blev satt efter bredden på prylbänken ( två enheter i bredd ) då jag vill ha tvn såpass lågt ner, ( vill absolut inte behöva titta uppåt på bilden ) det medger även att kunna testa med center framöver, även om den hamnar ganska högt, men möjligheten finns.

Smockade i fyra element i dom två manifoldsen, elementen riktade rakt fram mot lyssningsplats.
Detta funkade långt över förväntan, även om det drevs med ett väldigt litet steg!

Kom över ytterligare två ib element, dessa hamnade i toppen på ”lådan”
Fick även testat med ett lite kraftigare steg till dessa två basar ( men inte tillräckligt kraftigt, klipplampan lyser lite för ofta ) men nu började det hända saker.

För ett tag sen så kom ”pojkarna” över på käk och dricka, som en händelse så kom ett Behringer ep4000 med, det kopplades in till dom fyra elementen som fått fjutteffekt sen innan.

Nu blev det roligt på riktigt!
Parkettkrullet kom som på beställning, satt i soffan och fnissade som en kissnödig fjortis vid flertalet tillfällen :D

Det roliga i kråksången var att soffan hade flyttats bak vid något tillfälle under kvällen = basnivån sjunker betydligt och inte alls lika jämn nivå.

Nu är soffan där den skall stå och nivån på subbarna har kunnat sänkas rejält mycket.
Skulle dock inte ha några som helst problem med att köra fyra, eller varför inte sex element till enbart för att kunna låta dom kunna gå på halvfart då man känner för att gasa på.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Föregående

Återgå till DIY-forum