Moderator: Redaktörer
Glockenmeister skrev:Tjenare
Har nu lyckats hitta ett par Peerless L100WG basar till farfars gamla högtalare, de gamla basarna började låta konstigt för att spindeln säckat ihop på 2 ställen så att talspolen hamnade på sniskan och skrapade i magneten.
Har förstått att Peerless använde rätt så mjuka spindlar, detta är ett vanligt problem med Peerless baselement. Har kollat på Philips å Luxor-basar och de spindlarna är styvare.
Så frågan är om det går att på något sätt göra spindeln på dessa Peerless basar styvare, så att inte samma elände uppstår med de nya L100WG elementen. Utan att ljudet markant påverkas
juanth skrev:Att göra som jansch sa fast även lägga dem i frysen över natten (utan sprit/vatten) och sedan värma med en hårfön, försöka få metall i spindlarna att hitta tillbaka till sitt ursprungliga läge-metallminne. Jag har lyckats vid något tillfälle med basar till Sonab på det viset. Vet dock ej om det finns någon risk med den processen samt att det inte fungerat var gång.
Fast det ovanstående är ju inte i förebyggande syfte, endast om spindlarna är nedhängda.
jansch skrev:juanth skrev:Att göra som jansch sa fast även lägga dem i frysen över natten (utan sprit/vatten) och sedan värma med en hårfön, försöka få metall i spindlarna att hitta tillbaka till sitt ursprungliga läge-metallminne. Jag har lyckats vid något tillfälle med basar till Sonab på det viset. Vet dock ej om det finns någon risk med den processen samt att det inte fungerat var gång.
Fast det ovanstående är ju inte i förebyggande syfte, endast om spindlarna är nedhängda.
Finns det normalt metall i spindlarna???
juanth skrev:Vänd på dem om 5 år ...
Glockenmeister skrev:Behöver inte rikta dom, det är som sagt likadana element jag köpt som turligt nog hade rak spindel. Så jag vill bara motverka att samma sak händer dom här med. Har kvar de gamla basarna så där funderar jag på att försöka mig på att byta spindeln i dom.
Har talat med Hifikit och de gör inga reparationer av spindeln
Hur får du in metall i spindeln utan att den blir för stel eller att du kortsluter något?
Glockenmeister skrev:Ja men grejen är att de kan ju ha suttit monterade uppåt, som i en Carlsson. I de här högtalarna jag har så är basarna vertikalt monterade så då gissar jag att spolen har tyngts ner genom åren. Och det känns allt för sannolikt att det händer med de här nya basarna om ett tag... Men förhoppningsvis har jag fel
Ingen annan som reagerat på att Peerless har sladdrig spindel? Om man jämför med ex. Luxor, Philips eller Seas
Glockenmeister skrev:Aha så 9710 hänger ner sig med? Andra Philips element som jag sett har haft styvare spindlar som inte hänger ner sig, exempelvis AD8066
Men i Carlsson-fallet så hänger ju spolen och spindeln sig rakt ner, och inte åt sidan som vid vertikalt montage, vilket då gör att spolen skrapar i magneten
Men denna 6,5'' var väl gjord av Peerless, hette SC165 om jag inte minns fel. Men jag har fått för mig att just L100WG är ett ovanligt element, ingen Carlsson nyttjar den iaf. Och ingen annan högtalare jag sett heller...
Ska man ta isär magneten? Jag hade mer tänkt mig att ta bort hela konen som vid en omkoning, skära bort den gamla spindeln, limma dit en ny och sedan sätta tillbaka konen igen
jansch skrev:...
jag har dock aldrig hittat nån bra ersättningsspindel för SC165. Har nån annan hittat nån leverantör?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster