En analog förförstärkare är född..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-09-26 19:37

Idag var det dags för "unboxing" av ett rör för version 2 - kunde inte hålla mig längre... De rör jag använder har en rätt ful aluminiuminkapsling som jag ville ta bort.

Men designarbetet går vidare. Nu börjar jag bli nöjd med den mute-funktion jag hållit på med några dagar. Eftersom jag använder kopplingskondensatorer i rörsteget måste jag ha en mute-funktion som aktiveras automatiskt i samband med spänningssättning och frånslag. Mute behöver dessutom vara aktiv vid spänningspåslag tills steget stabiliserad sig, vilket tar 3-4 sekunder. Börjar se riktigt bra ut i simuleringarna så snart dags att börja designa och simulera nästa del.
Bilagor
20190926_190129.jpg
20190926_190129.jpg (385.53 KiB) Visad 1469 gånger

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-10-06 22:10

Oj, vad tiden går fort... men schemat är nu kanske 80% klart och alla simuleringar gjorda. Helgens konstruktion var drivkretsen för glödtråden. Blev en så kallad gyrator, en konstantströmsgenerator och förstås "flytande" jord. Blir nog riktigt bra tror jag. Dagens upptäckt var att jag såg att On Semiconductor's justerbara shuntregulator TL431 har betydlig lägre brus än motsvarande hos TI. Så trevligt!

OnSemiTL431noise.PNG
OnSemiTL431noise.PNG (30.03 KiB) Visad 1408 gånger


Version 2 kommer även har viss justerbarhet på kretskortsnivå för att kunna testa lite mera:

- Justerbar H2 distortion ca -35 -70dB rel. H1 med trimpot.

- Valbar bootstrap. Jag vet inte hur bootstrapfunktionen påverkar ljudet så den är bortkopplingsbar.

- Touchstyrningen roterar mellan klangvalen: transparent, rör och rör + H2. Indikering blå - cyan - vit... jo, det finns möjlighet till andra färgkombinationer då lösningen använder RGB-dioder... Men jag tror det blir snyggt.



Nu kommer projektet gå på sparlåga ett par veckor då det kommer annat emellan.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-11-04 00:00

Hej!

Så var det dags för en liten uppdatering. Beställde igår mönsterkorten från Kina. Känns alltid lite osäkert innan man trycker på beställningsknappen. Är tillverkningsfilerna 100% korrekta? Det finns väl inga fel i schemat? Har jag kört alla kontroller? Har jag dubbelkollat allt? Och så vidare... Men nu är i alla fall beställningen på 5st mönterkort och stencil på ram för att kunna lägga på lödpasta skickad :-)

Kan rekommendera https://jlcpcb.com/. Billiga och bra kvalitet - i alla fall med den teknologi och spec jag normalt använder för mina kretskort. Har alltid levererat bra mönsterkort på kort tid.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-11-13 00:03

Hej igen!

Nu har allt material kommit! Kanske inte så intressant men skriver några rader ändå kring nästa moment.

Monteringen - förhoppningsvis på söndag. Processen ser ut som följer;

- Fixera mönsterkortet på lodpasta-stencilen. Så exakt som möjligt då jag har en del små och ytmonterade komponenter med tät pitch.
- Lägg på lodpastan och ta sedan försiktigt bort mönsterkortet från stencilen.
- Placera alla ytmonterade komponenter. Med pincett under förstoringslampa. Noggrant!
- Kör kortet i IR-ugnen med lämplig temperaturkurva.
- Montera och löd alla hålmonterade komponenter.
- Sen börjar den roliga biten.. :-)

/Anders



  

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav Fostex » 2019-11-14 22:19

Kul! Jag vill se bilder!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-11-14 23:45

Fostex skrev:Kul! Jag vill se bilder!


Absolut. Det kommer bilder om några dagar :-)

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-11-17 19:48

Dags för en uppdatering,

Montering av både ytmonterade och hålmonterade komponenter idag. Tog större delen av dagen då min pick-and-place sker för hand och att jag bara har förstoringslampa. Hade nog nog gått lite fortare med mikroskop. Man är ju inte så flink i fingrarna längre... Tog en bild på IR-ugnen när kretskortet löddes. Ugnen är en enkel maskin från Kina men helt okej. Man kan skapa sin egen temperaturkurva, även om det finns några färdiga att välja mellan. Med denna ugn måste man dock skapa egna kurvor då temperaturen i ugnen inte stämmer. Sen behöver man ju ändå anpassa kurvan efter lodpastan och helst lite efter kretskortet. Så det blir bara att man behöver köra ett par testkort innan man hittar en bra temperaturkurva.

20191117_PreAmpV2_IR.jpg
20191117_PreAmpV2_IR.jpg (200.75 KiB) Visad 1147 gånger

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: En analog förförstärkare är född..

Inläggav AndersHa » 2019-12-25 15:30

Hej igen,

Tiden går fort. Var en dryg månad sen senaste uppdateringen här. Det har hänt rätt mycket... Version 2 är nu driftsatt! Men det har varit en kurvig väg framåt. Det största problemet var att mitt mätinstrument slutade boota upp när jag behövde det som bäst. Men som tur var vad det bara litiumbatteriet för BIOS som tagit slut. Jag frågade R&S om råd, men de ville att jag skulle skicka in instrumentet. Undra vad det hade kostat... Men ironiskt nog hittade jag strax därefter en sida på R&S egna supportsida som berättade hur BIOS ska vara inställt :-) jaja...

Kunde inte hålla mig från att mäta lite distorsion på förförstärkaren nu när jag fått igång alla funktioner inklusive H2-delen :-) Det jag har kvar är ett envist och rätt irriterande problem med 50Hz-surr. Det har blivit lite bättre efter en del patchande och ändringar av diverse filter och filamentdrivningen men jag är inte alls i mål på den biten. Svårlöst problem, men jag behöver nog bara mer tid för labbande...

Men några intressanta mätresultat när det gäller harmonisk distorsion med 1kHz grundton mätt med Rohde & Schwarz UPL16:
- Transparent: THD 0,0004%
- Rörsteg: THD 0,03% (helt okej för att vara rörsteg tycker jag)
- Rörsteg + H2: THD 0,05% (udda övertoner - kanske den siffra jag är mest nöjd med) THD 0,55% (jämna övertoner)

H2-steget gav det mätresultat jag ville ha :-) Riktigt trevligt. Att hålla ner de udda övertonerna så mycket som möjligt, men att kunna justera den jämna övertonerna med en potentiometer. H2-övertonen ligger på cirka -45dB med justering enligt ovan. Men hur låter det då... Olika typer av mätresultat är viktiga verktyg för att kunna verifiera sina designmål och designprinciper, men de ger ändå inte alls en klar bild över hur lösningen faktiskt återger musik. Jag har inte hunnit med så mycket lyssning, men en snabb test visar att skillnaden mellan transparent och rörsteg+H2 är tydlig och mycket positiv. Men jag vill få bort de störande 50Hz-övertonerna innan jag ger mig på en mer kritisk lyssning och någon typ av recension.

Kanske bjuda in till en lyssning så småningom?

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster