Moderator: Redaktörer
trocazero skrev:Tjenare, Jag är helt ny här på forat och hoppas jag kan få lite experthjälp, Hoppas jag postade i rätt forumdel.
Jag har byggt ett par stativhögtalare med följande komponenter:
Scanspeak D2608 1" Domediskant - https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html
SB acoustic satori 7,5" mellanregister/bas - https://www.hifikit.se/satori-mw19pnw-8.html
Portad låda, 3" Aeroport (2st trattar) 24l, avstämningsfrekvens 37Hz, delningsfrekvens 3000Hz.
Filterkomponenter modell halvfina från Hifikit (typ Jantzen audio m.m)
Har använd Basta! för att beräkna lådvolym och portlängd m.m.
Har spelat med NAD C356BEE samt Lyngdorf TDAI2170
Problemet då:
Jag blir inte riktigt klok när jag spelar upp ett frekvenssvep typ 20-20kHz, volymen mellan 50-55 till ca 85Hz sjunker väldigt mycket, den skall enligt Basta rulla av från 100Hz till 37Hz med ca -7dB jämt och fint.
Alltså: vid 35-45/50Hz får jag en viss volym, sedan myyycket lägre volym från ca. 50/55 till 80/85Hz sedan kommer volymen tillbaka igen.. Det är ju väldigt viktiga frekvenser till en del musik..
Är det någon som har en idé om vad som kan vara tokigt?
Tack på förhand!
/Robin
Tangband skrev:Kul med byggen.
Några tips som jag lärt mig :
1. Om du mäter i rum- mät 200- 20000 Hz . Eller 400-20000 Hz. Inte 20-20000 Hz. Ställ högtalaren mitt i rummet på stativet. Och mät från ca 1,25 meters avstånd i höjd med elementen i högtalaren, med en enda högtalare påslagen. Mät med puls eller med sinussvep. Använd peak-hold funktionen om du använder svep. Använd 50 dB spännvid i grafen.
Här är en bra länk för sinussvep:
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav
Mätningar under 200 Hz säger istort bara hur rummet mäter, inte högtalarna, om du har mikrofonen nån meter ifrån.
Rum bidrar med mycket stora fel under 200 Hz.
2. Hur mäter du ? Mätningar med två högtalare samtidigt från lyssningsplats säger absolut ingenting .
Mät bara en högtalare.
3. Ska du mäta vad som sker under 200 Hz i själva högtalaren- mät med miken en halv cm ifrån baselementet. Men resultatet blir mycket vanskligt eftersom rummet vid lyssning påverkar otroligt mycket under schröderfrekvensen.
Läs på mera här: http://www.troelsgravesen.dk/download/M ... kinson.pdf
Perfector skrev:trocazero skrev:Tjenare, Jag är helt ny här på forat och hoppas jag kan få lite experthjälp, Hoppas jag postade i rätt forumdel.
Jag har byggt ett par stativhögtalare med följande komponenter:
Scanspeak D2608 1" Domediskant - https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html
SB acoustic satori 7,5" mellanregister/bas - https://www.hifikit.se/satori-mw19pnw-8.html
Portad låda, 3" Aeroport (2st trattar) 24l, avstämningsfrekvens 37Hz, delningsfrekvens 3000Hz.
Filterkomponenter modell halvfina från Hifikit (typ Jantzen audio m.m)
Har använd Basta! för att beräkna lådvolym och portlängd m.m.
Har spelat med NAD C356BEE samt Lyngdorf TDAI2170
Problemet då:
Jag blir inte riktigt klok när jag spelar upp ett frekvenssvep typ 20-20kHz, volymen mellan 50-55 till ca 85Hz sjunker väldigt mycket, den skall enligt Basta rulla av från 100Hz till 37Hz med ca -7dB jämt och fint.
Alltså: vid 35-45/50Hz får jag en viss volym, sedan myyycket lägre volym från ca. 50/55 till 80/85Hz sedan kommer volymen tillbaka igen.. Det är ju väldigt viktiga frekvenser till en del musik..
Är det någon som har en idé om vad som kan vara tokigt?
Tack på förhand!
/Robin
Välkommen till oss.
Det är lite svårt att veta, men hur långt är röret?
Jag har byggt mycket och märkt att man kan få en dip i kurvan om röret är för långt.
Om du har ett 3" rör får jag det med mina udda beräkningar till en längd på 177 mm.
Tangband skrev:En start kan vara att börja stämma av kring 1-2 Hz högre än baselementets resonansfrekvens i fri luft. (fs).
Ingen tumregel men kanske en start.
Sedan kan man laborera med längre och kortare rör- vad låter bäst med musik ?
Sikta på att testa åtminstone 5 olika längder, minst.
Som perfektor skriver är det en konst att få basen helt perfekt återgiven utan att det blir peakar eller dippar som upplevs.
Lådan måste vara lagom stor, röret lagom långt. Allt beror på mycket.
Högtalarsimuleringsprogram kan vara en hjälp, men eftersom elementens verkliga TS diffar mycket mot verkligheten så är det mätningar och hörseln som avgör i slutänden
Edit: placeras element på en baffel ( alltså i en låda med baffel ) så påverkas frekvensgången oerhört mycket med diffraktioner och olika nivåer vid den frekvens där baffeln slutar stödja ljudet. Basta! har ett program som heter the edge som är bra att testa . För att se hur det blir i teorin.
Börja räkna i våglängder om du ska mäta. 1 kHz motsvarar 34,3 cm våglängd för ljud i rumstemperatur. 500 Hz motsvarar 68,6 cm. Osv...
Det sker resonanser och reflektioner i ett rum.
Under ett rums schröderfrekvens ( som beror på storleken på rummet ) beter sig ljudet annorlunda än ovanför den.
trocazero skrev:
Så: Jag bör beställa hem lite mer rör och testas olika längder. Och helst mäta upp högtalaren i öppet fält, tyvärr har jag som sagt ingen mätutrustning.
Skulle detta fenomen kunna bero på stående vågor i rummet som släcker ut dessa frekvenser? Om det skulle kunna vara problemet, skulle jag kunna testa dämpa väggar och golv/tak med diverse material? Något speciellt att tänka på?
Tangband skrev:Rogergustavson- du har i princip rätt att man kan få fram en frekvenskurva som visar hur tex djupt högtalaren går, under 200 Hz. Men denna kurva korrelerar ohyggligt illa angående själva baskvaliteten , hur hjärnan uppfattar ljudet från två högtalare placerade i ett rum som påverkar ohyggligt mycket.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Rogergustavson- du har i princip rätt att man kan få fram en frekvenskurva som visar hur tex djupt högtalaren går, under 200 Hz. Men denna kurva korrelerar ohyggligt illa angående själva baskvaliteten , hur hjärnan uppfattar ljudet från två högtalare placerade i ett rum som påverkar ohyggligt mycket.
Du menar väl inte att t.ex. dessa kurvor är totalt missvisande?
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Det är vad IÖ mätt i sitt "lab", en skrubb i källaren kan man nog kalla det. Den som varit där och sett proceduren vet att det är en mätning nära högtalaren. Inte mycket av det rummet som kommer med. Tror de flesta kan göra liknade mätningar hemmavid om man har prylarna som krävs.
RogerGustavsson skrev:Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.
RogerGustavsson skrev:Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.
944_Driver skrev:RogerGustavsson skrev:Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.
Det har du troligen rätt i, men det är ganska enkelt att kolla upp avstämningen innan man börjar gräva i svårare saker.
// Magnus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster