Problem frekvensrespons stativhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

trocazero

Problem frekvensrespons stativhögtalare

Inläggav trocazero » 2019-11-22 16:49

Tjenare, Jag är helt ny här på forat och hoppas jag kan få lite experthjälp, Hoppas jag postade i rätt forumdel.
Jag har byggt ett par stativhögtalare med följande komponenter:

Scanspeak D2608 1" Domediskant - https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html

SB acoustic satori 7,5" mellanregister/bas - https://www.hifikit.se/satori-mw19pnw-8.html

Portad låda, 3" Aeroport (2st trattar) 24l, avstämningsfrekvens 37Hz, delningsfrekvens 3000Hz.
Filterkomponenter modell halvfina från Hifikit (typ Jantzen audio m.m)

Har använd Basta! för att beräkna lådvolym och portlängd m.m.

Har spelat med NAD C356BEE samt Lyngdorf TDAI2170

Problemet då:

Jag blir inte riktigt klok när jag spelar upp ett frekvenssvep typ 20-20kHz, volymen mellan 50-55 till ca 85Hz sjunker väldigt mycket, den skall enligt Basta rulla av från 100Hz till 37Hz med ca -7dB jämt och fint.

Alltså: vid 35-45/50Hz får jag en viss volym, sedan myyycket lägre volym från ca. 50/55 till 80/85Hz sedan kommer volymen tillbaka igen.. Det är ju väldigt viktiga frekvenser till en del musik..

Är det någon som har en idé om vad som kan vara tokigt?

Tack på förhand!
/Robin

Tangband
Semesterfirare

Re: Problem frekvensrespons stativhögtalare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 17:32

Kul med byggen :) .
Några tips som jag lärt mig :

1. Om du mäter i rum- mät 200- 20000 Hz . Eller 400-20000 Hz. Inte 20-20000 Hz. Ställ högtalaren mitt i rummet på stativet. Och mät från ca 1,25 meters avstånd med mikrofonen på stativ i höjd med elementen i högtalaren, med en enda högtalare påslagen. Mät med gating puls eller med sinussvep. Använd peak-hold funktionen om du använder svep. Använd 50 dB spännvid i grafen.
Här är en bra länk för sinussvep:
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Då du gör filtret:
Mät 20-30 cm från högtalaren, då du mäter individuella element för att se att de summerar rätt vid delningen.
Mät on ( rakt framför ) och off axis 15, 30 grader från drygt en meter ifrån , för att se hur frekvenskurvan ser ut i olika vinklar från sidan och ovanför högtalaren. Kolla så att elementen spelar i fas vid delningen. Genom att koppla diskanten akustiskt fel, kan du se hur djup dippen vid delningen kan bli, och hur symmetrisk den ser ut. Denna metod kan användas vid jämna ordningens akustiska filter.

Mätningar under 200 Hz säger istort bara hur rummet mäter, inte högtalarna, om du har mikrofonen nån meter ifrån.
Rum bidrar med mycket stora fel under 200 Hz.

2. Hur mäter du ? Mätningar med två högtalare samtidigt från lyssningsplats säger absolut ingenting .
Mät bara en högtalare.

3. Ska du mäta vad som sker under 200 Hz i själva högtalaren- mät med miken en halv cm ifrån baselementet. Men resultatet blir mycket vanskligt eftersom rummet vid lyssning påverkar otroligt mycket under schröderfrekvensen.

Läs på mera här: http://www.troelsgravesen.dk/download/M ... kinson.pdf

Örat (med hjärnan som tolkar ljudet ) och mikrofonen börjar fungera helt olika över 2 ms ljudavstånd, dvs över omkring 70 cm avstånd. Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen tar upp allt ljud. Beroende bla på precedence-effekten. Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Senast redigerad av Tangband 2019-11-22 18:28, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-22 17:34

trocazero skrev:Tjenare, Jag är helt ny här på forat och hoppas jag kan få lite experthjälp, Hoppas jag postade i rätt forumdel.

Scanspeak D2608 1" Domediskant - https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html

SB acoustic satori 7,5" mellanregister/bas - https://www.hifikit.se/satori-mw19pnw-8.html

Portad låda, 3" Aeroport (2st trattar) 24l, avstämningsfrekvens 37Hz, delningsfrekvens 3000Hz.

Problemet då:

Jag blir inte riktigt klok när jag spelar upp ett frekvenssvep typ 20-20kHz, volymen mellan 50-55 till ca 85Hz sjunker väldigt mycket, den skall enligt Basta rulla av från 100Hz till 37Hz med ca -7dB jämt och fint.

Alltså: vid 35-45/50Hz får jag en viss volym, sedan myyycket lägre volym från ca. 50/55 till 80/85Hz sedan kommer volymen tillbaka igen.. Det är ju väldigt viktiga frekvenser till en del musik..

Tack på förhand!
/Robin

Välkommen till oss.
Det är lite svårt att veta, men hur långt är röret?
Jag har byggt mycket och märkt att man kan få en dip i kurvan om röret är för långt.
Om du har ett 3" rör får jag det med mina udda beräkningar till en längd på 177 mm.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 17:44

En start kan vara att börja stämma av kring 1-2 Hz högre än baselementets verkliga resonansfrekvens i fri luft. (fs).
37 Hz låter lite högt. Ingen tumregel men kanske en bra start att testa ?

Sedan kan man laborera med längre och kortare rör- vad låter bäst med musik ?
Sikta på att testa åtminstone 5 olika längder, minst.
Som perfektor skriver är det en konst att få basen helt perfekt återgiven utan att det blir peakar eller dippar som upplevs.
Lådan måste vara lagom stor, röret lagom långt. Allt beror på mycket.

Högtalarsimuleringsprogram kan vara en hjälp, men eftersom elementens verkliga TS diffar mycket mot verkligheten så är det mätningar och hörseln som avgör i slutänden :)

Edit: placeras element på en baffel ( alltså i en låda med baffel ) så påverkas frekvensgången oerhört mycket med diffraktioner och olika nivåer vid den frekvens där baffeln slutar stödja ljudet. Basta! har ett program som heter the edge som är bra att testa . För att se hur det blir i teorin.

Börja räkna i våglängder om du ska mäta. 1 kHz motsvarar 34,3 cm våglängd för ljud i rumstemperatur. 500 Hz motsvarar 68,6 cm. Osv...
Det sker resonanser och reflektioner i ett rum. Lär dig skillnaden på dessa.
Under ett rums schröderfrekvens ( som beror på storleken på rummet ) beter sig ljudet annorlunda än ovanför den.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-22 18:25

Till stöd för Tangbands frekvens/våglängd kladdar jag in frekvenslistan jag har.
Bilagor
Våglängdslista.jpg
Våglängdslista.jpg (24.5 KiB) Visad 3062 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

trocazero

Inläggav trocazero » 2019-11-22 18:41

Tangband skrev:Kul med byggen :) .
Några tips som jag lärt mig :

1. Om du mäter i rum- mät 200- 20000 Hz . Eller 400-20000 Hz. Inte 20-20000 Hz. Ställ högtalaren mitt i rummet på stativet. Och mät från ca 1,25 meters avstånd i höjd med elementen i högtalaren, med en enda högtalare påslagen. Mät med puls eller med sinussvep. Använd peak-hold funktionen om du använder svep. Använd 50 dB spännvid i grafen.
Här är en bra länk för sinussvep:
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Mätningar under 200 Hz säger istort bara hur rummet mäter, inte högtalarna, om du har mikrofonen nån meter ifrån.
Rum bidrar med mycket stora fel under 200 Hz.

2. Hur mäter du ? Mätningar med två högtalare samtidigt från lyssningsplats säger absolut ingenting .
Mät bara en högtalare.

3. Ska du mäta vad som sker under 200 Hz i själva högtalaren- mät med miken en halv cm ifrån baselementet. Men resultatet blir mycket vanskligt eftersom rummet vid lyssning påverkar otroligt mycket under schröderfrekvensen.

Läs på mera här: http://www.troelsgravesen.dk/download/M ... kinson.pdf

Jag har inte mätt någonting, jag har tyvärr ingen mätutrustning jag satte på ett svep och lyssnade, och det är alltså jättestor skillnad på volym i dessa frekvenser. Jag började funderade på om frekvenserna blev utsläckta av stående vågor i rummet. Rummet är 5,7x3,6m, så då antar jag att jag har stående vågor vid ~59Hz och 94Hz om jag inte tänker helt fel? Kan detta vara boven?
Finns det någon billig och bra utrustning som är skaplig till att mäta med?

Perfector skrev:
trocazero skrev:Tjenare, Jag är helt ny här på forat och hoppas jag kan få lite experthjälp, Hoppas jag postade i rätt forumdel.

Problemet då:

Tack på förhand!
/Robin

Välkommen till oss.
Det är lite svårt att veta, men hur långt är röret?
Jag har byggt mycket och märkt att man kan få en dip i kurvan om röret är för långt.
Om du har ett 3" rör får jag det med mina udda beräkningar till en längd på 177 mm.

Röret är 281mm, vilket jag fick fram i WinISD och i BASTA, sedan har jag räknat bort 40mm per tratt enligt rek. från tillverkaren (aeroport) så från tratt till tratt 201mm.

Ok! Har du någon egen formel för längdberäkning? Är det räknat med rakt rör eller med trattar?

Tangband skrev:En start kan vara att börja stämma av kring 1-2 Hz högre än baselementets resonansfrekvens i fri luft. (fs).
Ingen tumregel men kanske en start.

Sedan kan man laborera med längre och kortare rör- vad låter bäst med musik ?
Sikta på att testa åtminstone 5 olika längder, minst.
Som perfektor skriver är det en konst att få basen helt perfekt återgiven utan att det blir peakar eller dippar som upplevs.
Lådan måste vara lagom stor, röret lagom långt. Allt beror på mycket.

Högtalarsimuleringsprogram kan vara en hjälp, men eftersom elementens verkliga TS diffar mycket mot verkligheten så är det mätningar och hörseln som avgör i slutänden :)

Edit: placeras element på en baffel ( alltså i en låda med baffel ) så påverkas frekvensgången oerhört mycket med diffraktioner och olika nivåer vid den frekvens där baffeln slutar stödja ljudet. Basta! har ett program som heter the edge som är bra att testa . För att se hur det blir i teorin.

Börja räkna i våglängder om du ska mäta. 1 kHz motsvarar 34,3 cm våglängd för ljud i rumstemperatur. 500 Hz motsvarar 68,6 cm. Osv...
Det sker resonanser och reflektioner i ett rum.
Under ett rums schröderfrekvens ( som beror på storleken på rummet ) beter sig ljudet annorlunda än ovanför den.

Okej, Jag stämde av enligt SB acoustics recommendation. Jag får väl ta och göra som du säger och beställa hem lite rör så jag kan testa mig fram.
Jag tankade ner the edge, ska se om jag hinner kika nånting på det ikväll!

Tusen tack för all input än så länge, länge sen man var med om så snabba svar på ett forum..

Så: Jag bör beställa hem lite mer rör och testas olika längder. Och helst mäta upp högtalaren i öppet fält, tyvärr har jag som sagt ingen mätutrustning.
Skulle detta fenomen kunna bero på stående vågor i rummet som släcker ut dessa frekvenser? Om det skulle kunna vara problemet, skulle jag kunna testa dämpa väggar och golv/tak med diverse material? Något speciellt att tänka på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-22 18:43

Det är klart att han kan mäta under 200 Hz för att få ett hum om vad högtalaren presterar i basen. Är inte mycket till hjälp att mäta ovanför "problemområdet" i detta fall. Man mäter väldigt nära baselementet OCH porten. Ställer man dessutom högtalaren så långt ifrån begränsningsytor, kommer inte så mycket knas från rummet med.

Vilket program mäter du med? REW är enkelt att använda. https://www.roomeqwizard.com/ Vad har du för mätgrunkor i övrigt?

Data på boomern får jag inte ihop med mitt beräkningsprogram, ger SPL på ca 92 dB. Porten borde vara rätt lång ca 30 cm. Har du mätt nära basmembranet kanske du inte fått med portens bidrag?

Satori.jpg
Satori.jpg (59.09 KiB) Visad 3054 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 18:48

Rogergustavson- du har i princip rätt att man kan få fram en frekvenskurva som visar hur tex djupt högtalaren går, under 200 Hz. Men denna kurva korrelerar ohyggligt illa angående själva baskvaliteten , hur hjärnan uppfattar ljudet från två högtalare placerade i ett rum som påverkar ohyggligt mycket.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 19:02

trocazero skrev:
Så: Jag bör beställa hem lite mer rör och testas olika längder. Och helst mäta upp högtalaren i öppet fält, tyvärr har jag som sagt ingen mätutrustning.
Skulle detta fenomen kunna bero på stående vågor i rummet som släcker ut dessa frekvenser? Om det skulle kunna vara problemet, skulle jag kunna testa dämpa väggar och golv/tak med diverse material? Något speciellt att tänka på?

Ett rum har ett antal fundamentalresonanser. De resonanser som uppstår då ljudet studsar mellan tvenne ytor. (golv/tak, vägg/vägg )
Sedan finns det multiplar av de resonanserna högre upp i frekvens.

Fundamentalresonanserna kan du lätt räkna ut genom att mäta rummets avstånd mellan ytor, eftersom du nu vet hur långt ljudet färdas på 1 ms.

En typisk fundamentalresonans mellan golv/tak sker nånstans kring ca 71 Hz med en takhöjd på omkring 2,4 meter.
Det är den fundamentalresonansen som brukar ske högst upp i frekvens i ett normalt rum. Sedan brukar det uppstå problem nere vid 30-45 Hz , beroende på rummets storlek och avståndet mellan väggarna.

Rumskorrigeringsprogram som fungerar hjälpligt, verkar bara vid fundamentalresonanserna och lägre. Dvs alltid under 80 Hz i ett normalt rum.
Senast redigerad av Tangband 2019-11-22 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-22 19:08

Tangband skrev:Rogergustavson- du har i princip rätt att man kan få fram en frekvenskurva som visar hur tex djupt högtalaren går, under 200 Hz. Men denna kurva korrelerar ohyggligt illa angående själva baskvaliteten , hur hjärnan uppfattar ljudet från två högtalare placerade i ett rum som påverkar ohyggligt mycket.

Du menar väl inte att t.ex. dessa kurvor är totalt missvisande?

Bild

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 19:14

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Rogergustavson- du har i princip rätt att man kan få fram en frekvenskurva som visar hur tex djupt högtalaren går, under 200 Hz. Men denna kurva korrelerar ohyggligt illa angående själva baskvaliteten , hur hjärnan uppfattar ljudet från två högtalare placerade i ett rum som påverkar ohyggligt mycket.

Du menar väl inte att t.ex. dessa kurvor är totalt missvisande?

[ Bild ]

Det beror väl helt klart på hur mycket akustik-dämpning man infört i rummet, självklart går det att använda kurvan om det är dämpat med rockwool på rätt många ställen :) . Eller i ett helt ljudämpat rum. Eller utomhus med högtalaren placerad långt ovanför marken.

I ett normalt vardagsrum utan speciell akustikdämpning så är sådana där mätningar missvisande om de är gjorda från lyssningsplats, eftersom de då skulle se groteska ut under 200-300 Hz. Jag tror inte på mätningar under 200 Hz från lyssningsplats , utan akustikdämpning. Överhuvudtaget , eftersom hjärnan selekterar ljud och mikrofonen tar upp allt ljud efter ett visst mätavstånd, så krävs det nog verkligen att man vet hur man tolkar kurvorna om de är gjorda från lyssningsplats. Jag har inte den kunskapen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-22 19:19

Det är vad IÖ mätt i sitt "lab", en skrubb i källaren kan man nog kalla det. Den som varit där och sett proceduren vet att det är en mätning nära högtalaren. Inte mycket av det rummet som kommer med. Tror de flesta kan göra liknade mätningar hemmavid om man har prylarna som krävs.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-22 19:30

Det skrivs mycket om rummet här. trocazero, du kan ju lätt (i alla fall jämfört med att mäta) flytta högtalarna till ett annat rum (med andra mått) och lyssna på svepet där. Låter det mer eller mindre lika som i det första rummet så är det kanske mer högtalarna än rummet det beror på.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-22 19:46

RogerGustavsson skrev:Det är vad IÖ mätt i sitt "lab", en skrubb i källaren kan man nog kalla det. Den som varit där och sett proceduren vet att det är en mätning nära högtalaren. Inte mycket av det rummet som kommer med. Tror de flesta kan göra liknade mätningar hemmavid om man har prylarna som krävs.

Aha :D
Är mätningen gjord nära högtalaren så är det ju en annan femma :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-22 19:49

Det är ju så man gör om man vill verifiera ett högtalarbygge. Det går förstås att mäta högtalaren i rummet också men tolkningen av vad som mätts blir svårare.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2019-11-23 11:52

Ett första steg kan vara att verifiera portens avstämning. En multimeter att mäta ström och spänning med samt en signalgenerator (app i telefon) gör jobbet. Kolla att du har samma spänning ut från förstärkaren mellan 20-100 Hz först, mät sedan strömmen när du varierar frekvensen. Du kommer att hitta en peak i strömmen mellan två lägre värden, vid den frekvensen är porten avstämd.

Sedan börjar krånglet med rummets stora och tråkiga inverkan..

// Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-23 12:28

Angående din fråga om hur jag räknar.
Antingen genom att dra 2 i varandra skjutbara rör och sedan ta en tongenerator och lägga lägsta frekvens elementet ska kunna återge och sedan dra röret i längd tills konen stannar upp men trycket ligger kvar i rummet.
eller räkna innerdiameter x 2.36 vilket ger samma värde.
dock kan man komma både över och under ett krisvärde.
Större låda så blir röret kortare och mindre låda så blir röret längre.
Dina 24 liter ligger väl inom normal beräkning så det borde inte vara några problem.
Och att byta rör tillfälligt är ju inte heller problematisk, även om jag räknar på raka rör utan aeroportar.
Senast redigerad av Perfector 2019-11-23 12:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-23 12:35

Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-23 14:03

RogerGustavsson skrev:Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.

Min erfarenhet är att felavstämda lådor kan låta riktigt illa.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2019-11-23 18:08

RogerGustavsson skrev:Tror inte det är avstämningen som spökar utan sättet att verifiera frekvensgången.

Det har du troligen rätt i, men det är ganska enkelt att kolla upp avstämningen innan man börjar gräva i svårare saker.

// Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-11-24 12:01

944_Driver skrev:

Det har du troligen rätt i, men det är ganska enkelt att kolla upp avstämningen innan man börjar gräva i svårare saker.

// Magnus

Det allra enklaste vore väl ändå att placera mätutrustningen, dvs sig själv och öronen, i olika positioner i rummet under ett antal svep.

Att mäte ström eller spänning med en multimeter är, som du skriver, enkelt om man vet varför och hur det ska göras. Har man inte den kunskapen blir det lätt ett mindre berg att bestiga.
.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-24 13:31

En sak är väl säker: Man måste veta elementens riktiga TS om man ska förlita sig på simuleringsprogram .
Om man inte vet det är det totalt bortkastad tid.
Vad gällande avstämningen... visst kan/bör man mäta även där. Men hörseln måste sedan avgöra om röret ska vara tex 17 cm eller 19 cm. Som ett exempel.

Basta:s program visar i praktiken många gånger fel angående rörlängden även om man vet elementens riktiga TS. Rören brukar bli 15% kortare i verkligheten. Sägs det. Det beror på många saker, tex närheten till den bakre väggen i högtalaren.
Läs mer här:
viewtopic.php?f=3&t=69137&start=90

Själv använder jag Micka.de, ett gratis online program som fungerar för iOS enheter.
För att få ett hum om tex lådstorlekar osv..
http://www.micka.de/en/index.php

Återgå till DIY-forum