Nybörjare brainstormar små högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77

Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav q77 » 2019-11-28 09:59

Hej!

Jag har genomfört några lite enklare högtalarbyggen utan någon större vetenskap bakom. I de fallen har jag haft element från gamla högtalare (dvs jag har inte haft data på dem) och höftat lite mest för att det känts som roliga projekt. Nu har jag dock fått en ny anledning att bygga högtalare och denna gång har jag lust att göra det lite mer ordentligt. Så därför tänkte jag att det var dags att registrera mig på något forum för att dokumentera mina tankegångar och få lite bollningshjälp :)

Jag gillar listor :) Lite förutsättningar:
- Min tanke är att bygga in högtalarna i en hyllmöbel som ska hängas upp på vägg. Och jag menar inte bygga in som i att måttanpassa högtalarna efter hyllan utan att det ska bli en enhet.
- Utrymmet medger inte så stora volymer, kring ca 6 liter låda eller kanske upp mot 7 liter.
- Utrymmet begränsar också bredden till gissningsvis omkring 12 cm, vilket jag tror gör det lämpligt med 4"? Kanske att det kommer gå att klämma in 5".
- Sannolikt kommer systemet kompletteras med subwoofer, men jag vill ändå ha "ganska bra botten" (objektivt jag vet)

Lite funderingar:
- Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Med portad låda, är port åt sidan bra eller dåligt?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?

Jag kan också formulera om mig och förenkla till "hur får jag 'bäst' ljud med ca 6 liter låda"? :) (igen, objektivt jag vet)

För att ge någon form av riktlinje i budget så säger jag ca 1500-2000 för element och ev filter.

vh
Jonatan

Kraniet

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Kraniet » 2019-11-28 10:18

Hej och välkommen till forumet :)

Jag skulle vilja föreslå någon koaxial.
Tex dessa från Sb-acoustics

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... -coax.html

Ser ut att kunna bli bra i ca 5-6 liter med avstämning runt 50-55 Hz
Mvh
Magnus

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-11-28 11:35

q77 skrev:Hej!

Jag har genomfört några lite enklare högtalarbyggen utan någon större vetenskap bakom. I de fallen har jag haft element från gamla högtalare (dvs jag har inte haft data på dem) och höftat lite mest för att det känts som roliga projekt. Nu har jag dock fått en ny anledning att bygga högtalare och denna gång har jag lust att göra det lite mer ordentligt. Så därför tänkte jag att det var dags att registrera mig på något forum för att dokumentera mina tankegångar och få lite bollningshjälp :)

Jag gillar listor :) Lite förutsättningar:
- Min tanke är att bygga in högtalarna i en hyllmöbel som ska hängas upp på vägg. Och jag menar inte bygga in som i att måttanpassa högtalarna efter hyllan utan att det ska bli en enhet.
- Utrymmet medger inte så stora volymer, kring ca 6 liter låda eller kanske upp mot 7 liter.
- Utrymmet begränsar också bredden till gissningsvis omkring 12 cm, vilket jag tror gör det lämpligt med 4"? Kanske att det kommer gå att klämma in 5".
- Sannolikt kommer systemet kompletteras med subwoofer, men jag vill ändå ha "ganska bra botten" (objektivt jag vet)

Lite funderingar:
- Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?

Jag kan också formulera om mig och förenkla till "hur får jag 'bäst' ljud med ca 6 liter låda"? :) (igen, objektivt jag vet)

För att ge någon form av riktlinje i budget så säger jag ca 1500-2000 för element och ev filter.

vh
Jonatan

Kul idé- men du bör vara medveten om att det finns köpealternativ som är väldigt svåra att överträffa kring 2000:- , med ett hemmabygge. Två Jbl 305 LCR MkII kostar tex 2300:- på thomann.se för ett par, inklusive dsp filter och inbyggda slutsteg. Dessa spelar bättre än de flesta passiva högtalare under 5000 :- paret som man kan köpa i affären- enligt min mening.

Om du vill att det ska bli snyggt och bra, med en budget på endast 1500-2000 för element och filter så är två eneby 30 eller två eneby 20 från ikea nog väldigt svårslaget. Ikea har hyllor som är skräddarsydda för dessa högtalare.

Nu blev det ju en väldigt tråkig rekommendation i ett diy sammanhang , men ljudkvalitetsmässigt är det enligt min uppfattning svårt, kanske rent av omöjligt att göra bättre själv för under 2000 :-

Du har satt budgeten för lågt tror jag . Dubbla den för element och filter så blir det plötsligt möjligt att göra egna bra grejor som möjligen låter bättre än Ikeas. :)
En riktigt bra DIY högtalare kan bli rätt kompromisslös- men nu har du redan satt vissa ramar kring ditt projekt med en inbyggnad av högtalaren med maxbredd på 12 cm vilket ut ett ljudmässigt perspektiv innebär stora kompromisser ur diffraktionsynpunkt och baffelns utformning.

Vill du ändå bygga själv för inbyggnad så var nog kraniets förslag inte så dumt.
Du kan även titta på Sb acoustics billigaste sortiment med separat diskant för 200:- och baselement kring 400 :- . Då tillkommer filterkomponenter, mätutrustning samt en massa tid som går åt vid bygget. Men det är ju det som är kul :)

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-11-28 11:53

Välkommen till oss.
4" med diskant i 3.5 liter basreflex har jag byggt många av och trots att det inte kan bli sjöbotten så är det mycket njutbart.
Bas
https://www.monacor.se/produkter/4/vnr/100740/
Kostar 299:-
Diskant
https://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/100180/
Kostar 139:-
Filter, enkelt men fungerar bra.
https://www.monacor.se/produkter/delnin ... nr/120120/
Kostar 89.95
Basreflexrör 35x83 mm
Vet inte om det finns, annars får man ta papprör och kapa.
Förslag till låda
topp o botten 130 x 130 mm 12 mm plyfa
front o bakstycke 130 x 260 mm 12 mm plyfa
Sidostycken 130 x 284 mm 12 mm plyfa.
topp o botten sänks in i sidostyckena och front o bak sänks ned i ramen som blir
En ordentlig näve fårull som fyllning

Kanske kan det inspirera dig att bygga nå't trevligt att lyssna på.
Lycka till
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

q77

Inläggav q77 » 2019-12-02 22:30

Tack för svar! :)

@Kraniet: Koaxial, det har jag inte tänkt på. Jag förknippar det väldigt mycket med billjud och har inte haft en tanke på det här. Men ja, det kanske kan vara en idé.

@Tangband: Jo visst har du en poäng. Det är sällan det lönar sig att göra saker själv nuförtiden. Men man gör det ju inte för att få det billigare, inte jag iallafall. Jag har mer än en hobby där jag tillverkar och modifierar, just för att skapandet är en hobby i sig :) Sen har jag väl inte helt uteslutit att köpa, men oavsett blir det passivt tänker jag mig.

@Perfector: Coolt! Tack för konkret tips. Monacor har jag kollat lite på och fått för mig att de generellt står för prisvärdhet? Men det där var ju nästan för billigt :P En fundering, är slitsport och rörport helt jämförbara? Dvs samma tvärsnittsarea och längd ger samma resultat, även om en är cirkulär och en är rektangulär?

Jag fick nu en fundering på om man även ska bygga filtren. Ja menar, det är ju kul att få en anledning att ta fram lödstationen :) Lödningen i sig är jag inte så nervös över, men jag antar att det är en värd att dyka ner i att räkna på det, om man så skulle vilja...

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-12-02 23:06

q77 skrev:Tack för svar! :)

@Kraniet: Koaxial, det har jag inte tänkt på. Jag förknippar det väldigt mycket med billjud och har inte haft en tanke på det här. Men ja, det kanske kan vara en idé.

@Tangband: Jo visst har du en poäng. Det är sällan det lönar sig att göra saker själv nuförtiden. Men man gör det ju inte för att få det billigare, inte jag iallafall. Jag har mer än en hobby där jag tillverkar och modifierar, just för att skapandet är en hobby i sig :) Sen har jag väl inte helt uteslutit att köpa, men oavsett blir det passivt tänker jag mig.

@Perfector: Coolt! Tack för konkret tips. Monacor har jag kollat lite på och fått för mig att de generellt står för prisvärdhet? Men det där var ju nästan för billigt :P En fundering, är slitsport och rörport helt jämförbara? Dvs samma tvärsnittsarea och längd ger samma resultat, även om en är cirkulär och en är rektangulär?

Jag fick nu en fundering på om man även ska bygga filtren. Ja menar, det är ju kul att få en anledning att ta fram lödstationen :) Lödningen i sig är jag inte så nervös över, men jag antar att det är en värd att dyka ner i att räkna på det, om man så skulle vilja...

Slits och rör är nog samma om arean är rätt.
Filter kan jag hjälpa dig med att ta fram bitar om du vill bygga dom själv.
Då kan du även bygga in konjugatlänkar och anpassa elementen så det blir optimalt.
skulle du vilja lägga mer pengar på bygget kan jag ta fram andra(dyrare) element åxå utan problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch

Inläggav jansch » 2019-12-02 23:34

q77 skrev: - Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?

- transmission line funkar dåligt med så liten låda
- så länge porten inte flyttas sådär en 1/8 dels våglängd spelar placeringen ingen roll = i praktien ointressant.
- oavsett inbyggnad i möbel eller ej - se till att lådan är styv = enklast med tvärstag ( oekonomiskt med tjock MDF)

q77

Inläggav q77 » 2019-12-05 22:33

Tillbringat ytterligare tid att läsa på andra trådar, så nu är jag än mer pepp på att löda egna filter :)

Skissat lite mer på själva hyllan/byrån, och kommer då fram till att innermått på högtalarna sannolikt blir ca B 15 D 15 H 30 cm, plus/minus 1-2 cm. Volym blir då ca 6,8 liter, det är ju inte så litet trots allt. Om jag väljer att använda bitumenmatta om 3 mm tjocklek på samtliga ytor invändigt så blir volymen 6,1 liter. Dämpull räknar man ju inte bort från volymen, men bitumenmatta kanske man bör räkna bort?

Hela möbeln kommer sannolikt byggas i 12 mm björkplywood. För högtalarna kanske det inte blir styvt nog? Satsa på förstärkningar? Bitumenmatta ger ju vikt, så svårare för högtalarna att få träet att flexa... ska man satsa på både matta och förstärkningar, eller bara en av dem?

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-12-05 22:41

q77 skrev:Tillbringat ytterligare tid att läsa på andra trådar, så nu är jag än mer pepp på att löda egna filter :)

Skissat lite mer på själva hyllan/byrån, och kommer då fram till att innermått på högtalarna sannolikt blir ca B 15 D 15 H 30 cm, plus/minus 1-2 cm. Volym blir då ca 6,8 liter, det är ju inte så litet trots allt. Om jag väljer att använda bitumenmatta om 3 mm tjocklek på samtliga ytor invändigt så blir volymen 6,1 liter. Dämpull räknar man ju inte bort från volymen, men bitumenmatta kanske man bör räkna bort?

Hela möbeln kommer sannolikt byggas i 12 mm björkplywood. För högtalarna kanske det inte blir styvt nog? Satsa på förstärkningar? Bitumenmatta ger ju vikt, så svårare för högtalarna att få träet att flexa... ska man satsa på både matta och förstärkningar, eller bara en av dem?

Matta räcker för den lilla diametern på elementen.
Du får här en filterlista av mig.
Den är utmärkt om du vill köra impedansjusteringar samtidigt för då stämmer delningen med impedansen.
Om du belastar basen istället för att räkna en viss avstämning kan du dessutom få elementet att tåla mycket mer effekt utan att slå igenom och bottna.
Filterlistan är både 6 och 12 dB branthet samt konjugat och dämplista.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 104 gånger

Återgå till DIY-forum