Aktiv delning bas-mellan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 12:41

EngelholmAudio skrev:Du skriver att "Vägen dit" inte är vesäntlig och det har jag inte heller påstått nått annat än. Däremot ser jag att resultatet har större chans att blir bra med aktiv delning än icke aktiv delning. Set till ljudtrycks max, deistortion, möjligheter att justera ljudet mot rummet och mot egna preferenser, etc.

Det är iallafall ofta lättare med aktiv delning, det skall erkännas.

EngelholmAudio skrev:Ang ljudtryck så anser du att 2*86kvcm med linjär slaglängd på +- 4 mm räcker? Återigen är jag rätt övertygad om att vi inte lyssnar på samma sätt eller uppskattar samma kvaliteer

*ler*.. det finns en anledning att jag inte äger/byggt/tänker bygga ME2. De tilltalar inte mig heller. Men nu gällde det inte våra preferenser, utan någon som ville ha en djupare bas ur sitt system som han gillade. Och då vill man ju behålla så mycket som möjligt av den karaktären de har, men utöka de nedre oktaven. Jag ber än en gång att påpeka att JAG skulle delat av aktivt. Men det har mer med mig att göra än att man på det sättet får systemet att spela djupare... Frågan var ju heller inte hur man kan få mer ljudtryck från systemet. Det skulle gå lite djupare ;-)

Jag förstår inte vilka kvaliteter som du förespråkar i det här fallet som jag förnekar betydelsen av. Jag har baqra gett förslag på hur man kan få ett bättre basstöd till systemet på det mest ekonomiska sättet. Och sagt att det finns förbättringspotential om man vill ha ut mer..

EngelholmAudio skrev:Men det kanske inte gör nått att vi tycker olika?

Inte alls. Det är tom troligt. Eller så pratar vi bara olika språk, eller så vill du göra ett nytt system eftersom du tycker att ME2 i grunden är felaktigt.

Personligen så använder jag ett system med Dynaudio Gemeni som är omgjort till slutet för att avlasta de små 15w75 elementen. Delat elektroniskt vid 90hz 12bd mot ett basstöd som ger mig ett helt annat dynamiskt system än innan. Men visst använde jag samma variant som Skrutten har nu (om än med stereo i basområdet) med UTMÄRKT resultat innan. Men visst är det trevligt med ökad dynamikkapacitet. Min flickvän kan dock än idag inte förstå vad merkostnaden i form av ett extra slutsteg tillförde (och hon är kritiskt lagd). Men så är hon inte alltid hemma heller ;-) ;-)

Jag tror vi kan lämna samtalet. Tror våra poänger gått fram. Alltid kul att samtala, men jag tror många anser att vi kan fortsätta det privat isåfall.

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-02 20:47

Hej igen, kul att tråden tagit fart!
Jag har haft mina Me2:or i ca 3år och alltid kört dem med olika basmoduler och olika filtervarianter, alltid aktivt. Har även kört dem som slutna lådor, pluggat porten.
Just nu kör jag dem utan filter och och möter nedåt med ett par dipoler á la Linkwitz med hans kompenserande filter. De skär uppåt vid 100Hz. Jag kan inte klaga på djupbas och ej heller på mellan och diskant men...
Det saknas definition i övre bas-nedre mellanregister, typ attacken i en ståbas. Jag inbillar mig att det skulle kunna förbättras genom att växla på tex en 10 tummare "i tid". Jag vet att det är svårt att få detta att ske sömlöst men va fan, det är värt ett försök.
Att köra raka rör på Me2:orna är en kompromiss, mindre elektronik i signalvägen ger ett renare, öppnare ljud. Men börjar man kräma på så märks det i mellanregistret att det blir lite tjockare, 5 tummarna får väl jobba onödigt mycket och både konutslag och värme birdrar på sina speciella sätt.
Därför verkar det logiskt att göra en vettigt delning både uppåt och nedåt. Sk börja med att testa med 12/24dB där viforna faller av så får jag se hur det funkar.
Det har ju gjorts av andra typ , Mosen , Snell, NHT mfl. med allt från 100 till 250 Hz.
Tycker att det är värt ett försök. DIY handlar trots allt om att det ska vara kul att pula och testa. Det blir förmodligen billigast i längden att köpa grejer från Ing Öhman eller andra etablerade leverantörer och/eller gurus, men då finns det ingen anledning att ha forum som detta vilket vore himla trist.
Tack för ert engagemang!
H/S

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 11:17

Hej igen!

Nu klarnar bilden lite :-)

Du kanske tom skall flytta delningen till 250-300hz 24/24 om du har möjlighet att testa det.

Vad gäller Ariel förespråkar ju konstruktören rörförstärkare om jag inte minns fel, iallafall påpekar han att de som klagat på ljudet inte använt det.

Du kanske egentligen behöver ett system numera som klarar mer än ME2 gör ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-04 14:38

Kaffekoppen:
Me2.orna är kanske kinkiga på förstärkare, själv har jag prövat lite olika och det som de funkat bäst med är min nuvarande Naim clone NCC200 från Avondale. När jag dessutom komletterade med ett Naim inspirerat försteg så blommade högtalarna ut något alldeles otroligt.
Just nu sitter jag väldigt nöjd med vad de presterar, förutom basregionen förståss men även den blev markant bättre med Naimarna.
Med IC baserade kretsar så blir ME2 lite för "små", korrekta men tråkiga.
Jo det är inga problem att testa olika delningar, jag har tillgång till en DCX2496. Tror egentligen också på det kloka att lägga delningen lite högre.
H/S

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 15:44

Kaffekoppen skrev:... Jag har baqra gett förslag på hur man kan få ett bättre basstöd till systemet på det mest ekonomiska sättet. Och sagt att det finns förbättringspotential om man vill ha ut mer...

... ett system med Dynaudio Gemeni som är omgjort till slutet för att avlasta de små 15w75 elementen. Delat elektroniskt vid 90hz 12bd mot ett basstöd som ger mig ett helt annat dynamiskt system än innan.

Vill bara lite försiktigt påpeka att basstöd är ett Ino-trademark.

Det är vidare ett ord som kännetecknar ett system som används "tillsammans med" en fullregisterhögtalares förefintliga bas.

Man kan alltså inte kombinera ett basstöd och en elektronisk delning, med mindre än att man sett till så att det inte är ett basstöd längre, utan basmoduler.

Att skriva "...ger basstöd", när man menar "mera bas" i allmänhet, är inte heller lämpligt. Det kan nämligen förväxlas med det fysikaliska fårhållande som råder t ex i ett hörn, alltså att den akustiska belastningsimpedansen är hög. Alltså förhållanden som inte alls behöver vara synonyma med mycket bas, om exempelvis högtalaren är gjord för det.

Alltså:
Skriv inte basstöd när ni menar "basmodul" (eller subwoofer),
och skriv inte heller basstöd när ni menar "bashöjning".
och skriv inte "...ger ett fint basstöd", när ni menar ger kraftig/förstärkt/bättre bas.

För Basstöd är ett Ino-trademark och det är en speciell sorts baslåda, avsedd ENDAST att användas UTAN elektronisk delning, tillsammans med fullregistersystem.

Tack för ordet. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 15:47

Låt oss höra hur det går!

Lycka till :-)

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-07 00:07

Googlade för skoj skull på ordet "basstöd". Hamnade i huvudsak på regeringskansliets sidor men även svenska kyrkans sidor mfl. Och självklart även på Faktiskt.se.
Beroende på sammanhang så kan basstöd även betyda basstöd vad avser bidrag till jordbruk etc.
Ta det med humor ing Öhman :)
H/S

Föregående

Återgå till DIY-forum