EngelholmAudio skrev:Du skriver att "Vägen dit" inte är vesäntlig och det har jag inte heller påstått nått annat än. Däremot ser jag att resultatet har större chans att blir bra med aktiv delning än icke aktiv delning. Set till ljudtrycks max, deistortion, möjligheter att justera ljudet mot rummet och mot egna preferenser, etc.
Det är iallafall ofta lättare med aktiv delning, det skall erkännas.
EngelholmAudio skrev:Ang ljudtryck så anser du att 2*86kvcm med linjär slaglängd på +- 4 mm räcker? Återigen är jag rätt övertygad om att vi inte lyssnar på samma sätt eller uppskattar samma kvaliteer
*ler*.. det finns en anledning att jag inte äger/byggt/tänker bygga ME2. De tilltalar inte mig heller. Men nu gällde det inte våra preferenser, utan någon som ville ha en djupare bas ur sitt system som han gillade. Och då vill man ju behålla så mycket som möjligt av den karaktären de har, men utöka de nedre oktaven. Jag ber än en gång att påpeka att JAG skulle delat av aktivt. Men det har mer med mig att göra än att man på det sättet får systemet att spela djupare... Frågan var ju heller inte hur man kan få mer ljudtryck från systemet. Det skulle gå lite djupare
Jag förstår inte vilka kvaliteter som du förespråkar i det här fallet som jag förnekar betydelsen av. Jag har baqra gett förslag på hur man kan få ett bättre basstöd till systemet på det mest ekonomiska sättet. Och sagt att det finns förbättringspotential om man vill ha ut mer..
EngelholmAudio skrev:Men det kanske inte gör nått att vi tycker olika?
Inte alls. Det är tom troligt. Eller så pratar vi bara olika språk, eller så vill du göra ett nytt system eftersom du tycker att ME2 i grunden är felaktigt.
Personligen så använder jag ett system med Dynaudio Gemeni som är omgjort till slutet för att avlasta de små 15w75 elementen. Delat elektroniskt vid 90hz 12bd mot ett basstöd som ger mig ett helt annat dynamiskt system än innan. Men visst använde jag samma variant som Skrutten har nu (om än med stereo i basområdet) med UTMÄRKT resultat innan. Men visst är det trevligt med ökad dynamikkapacitet. Min flickvän kan dock än idag inte förstå vad merkostnaden i form av ett extra slutsteg tillförde (och hon är kritiskt lagd). Men så är hon inte alltid hemma heller
Jag tror vi kan lämna samtalet. Tror våra poänger gått fram. Alltid kul att samtala, men jag tror många anser att vi kan fortsätta det privat isåfall.
/Magnus