Förslag på billiga/prisvärda element till mini line array?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

944_Driver

Förslag på billiga/prisvärda element till mini line array?

Inläggav 944_Driver » 2019-11-29 00:50

Jag är sugen på att knåpa ihop en 'liten' bärbar högtalare för fest andra tillfällen där absolut ljudkvalité inte är prio 1. Inte för att jag behöver en, utan för att det vore kul att testa lite nya lösningar.
Tanken är att bygga kring wondom JAB3 och/eller JAB2 förstärkare för att få bluetooth och DSP inbyggt. Exempelvis:
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 10847.html
För elektroniken hittar jag säkert en lösning, det blir att lära sig SigmaStudio för programmera DSP mm.

Men det ska ju driva högtalare också. Här vore det kul att bygga en liten line array med tillhörande basmodul. Tänk Bose L1 med bas fast mindre och klenare.
https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and- ... gIlbvD_BwE
För detta behövs ett antal bredbandselement, jag tänker mig typ 4-8 stycken 2 till 4 tums element (även om det blir en väldigt kort line array med bara 4 st 2"..)

Förslag på några billiga men vettiga element? Max 1000 kr för alla? Lite bättre ljud än i en TV...

Skapligt ljud och möjlighet att dra på lite trots begränsad effekt är positivt, frekvensomfång upp till 20 kHz tror jag inte vi behöver prioritera utan når man 12-15 kHz är det säkert tillräckligt efter några öl.

Basen får diskuteras när man hittat lämpliga element till pelaren.

// Magnus

Tangband
Semesterfirare

Re: Förslag på billiga/prisvärda element till mini line arra

Inläggav Tangband » 2019-11-29 08:20

944_Driver skrev:Jag är sugen på att knåpa ihop en 'liten' bärbar högtalare för fest andra tillfällen där absolut ljudkvalité inte är prio 1. Inte för att jag behöver en, utan för att det vore kul att testa lite nya lösningar.
Tanken är att bygga kring wondom JAB3 och/eller JAB2 förstärkare för att få bluetooth och DSP inbyggt. Exempelvis:
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 10847.html
För elektroniken hittar jag säkert en lösning, det blir att lära sig SigmaStudio för programmera DSP mm.

Men det ska ju driva högtalare också. Här vore det kul att bygga en liten line array med tillhörande basmodul. Tänk Bose L1 med bas fast mindre och klenare.
https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and- ... gIlbvD_BwE
För detta behövs ett antal bredbandselement, jag tänker mig typ 4-8 stycken 2 till 4 tums element (även om det blir en väldigt kort line array med bara 4 st 2"..)

Förslag på några billiga men vettiga element? Max 1000 kr för alla? Lite bättre ljud än i en TV...

Skapligt ljud och möjlighet att dra på lite trots begränsad effekt är positivt, frekvensomfång upp till 20 kHz tror jag inte vi behöver prioritera utan når man 12-15 kHz är det säkert tillräckligt efter några öl.

Basen får diskuteras när man hittat lämpliga element till pelaren.

// Magnus

Jag har inte hittat nåt element som mäter bättre än detta för det priset... finns bla på ljudia eller conrad.se.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html

Delning kanske nånstans 200-400 Hz ?

Det är nog otroligt svårt att göra en högtalare som låter bättre än Bose:n du länkar till . De har specialbyggda element.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2019-11-29 11:29

Tack för förslaget :)

Nä, att överträffa Bose, eller liknande lösningar, är inte ambitionen. Det är en helt annan division.

Här är tanken att labba lite och se vad man kan få ihop och lära sig något på vägen.

// Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-29 16:04

Dayton har en del billiga bredbandare också

Dessa tex låter riktigt bra:
https://www.soundimports.eu/en/pc83-8.html

De "bästa" line-array fås ju om det är en sk "shaded line array"

Don Keele är väl den som gjort mest uttömmande undersökningar inom området.
Mvh
Magnus

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2019-11-30 17:12

Då är elektroniken beställd samt två dayton element för att testa lite med innan jag beställer fler.

// Magnus

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2019-12-30 20:29

Har du fått något ljud i den lilla bredbandaren efter all julmat och godis? :D

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2019-12-31 00:56

Det har väl inte gått så bra. Jag körde rätt fort fast i den tveksamma elektroniken i JAB2 och tappade lite suget en tid.

JAB2 har några missljud för sig. Det piper lite i bakgrunden hela tiden, typ någon grundton kring 1 kHz och lite skit över det. Det kommer inte från klass D chipet utan tidigare i kedjan. Jag testa också med batteridrift för att utesluta mitt nätagg och det gjorde inte någon skillnad. Jag testa också att löda bort batteriladdningskretsen med resultatet att ett litet ploppande ljud en gång i sekunden försvann, tydligen försöker den starta laddning av det icke existerande batteriet. Men pipet i bakgrunden kvarstår. Bluetoothen jävlas också och kräver att man ibland tar bor enheten från telefon och hittar den på nytt för att få ut någon volym mer än viskningar? Inget jag upplevt med andra BT-enheter jag har..

JAB3 funkar bättre, lite mer bakgrundsbrus än man drömmer om men acceptabelt. Jag har labbat lite med Sigmastudio och det funkar också att göra lite enklare filter och ladda ner etc.

På högtalarfronten har det inte hänt mycket mer än att jag beställde 8 element till för att tvingas sätta igång :wink: 4 ohms varianten nu så jag kan köra fyra på varje kanal och få 4 ohm totalt.

Återstår att tvinga sig ut i garaget och såga till lite material till en låda, synd att det ska vara så mycket motigare när det blir kallare så man inte kan jobba ute.

// Magnus

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2019-12-31 01:06

Trist!

Alltid drygt när det inte går som man tänkt sig.
Surt att elektroniken strular så då.

Vi får hålla tummarna att den lilla arrayen blir bra.
Får låta bli att bygga in någon elektronik till och börja med och leka dig fram tills du blir nöjd.

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2019-12-31 08:27

Själv använder jag Faital pro 3fe22 och är mycket nöjd med dem, använder dem sedan en tid tillbaka i just linjekällor av enklaste slag med 12st i varje och det funkar helt okej och med en hyffsad verkningsgrad desutom, de fungerar dock bara som linjekällor i en del av aitt register på grund av sin längd och avståndet mellan elementen även om de sitter korg mot korg.

Jag kör dem tillsammans med ett par basar delat med 48dB/Oct vid 158Hz och där finns ett visst glapp i hur de lirar tillsammans även om jag lyckats få ihop det hjälpligt, har fått gaina ner basarna 8dB mot linjekällorna och delay'at desamma samt lagt på lite eq på det hela.

Linjekällorna:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 116-132709

Basarna:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 302-172317

Mvh / Anders Martinsson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-31 12:33

944_Driver skrev:…. jag tänker mig typ 4-8 stycken 2 till 4 tums element (även om det blir en väldigt kort line array med bara 4 st 2"..)

Tänkte direkt på det, att linjekällan blir för kort för att kallas linjekälla... Kan det inte bli stora fasproblem med så få?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2019-12-31 12:44

RogerGustavsson skrev:
944_Driver skrev:…. jag tänker mig typ 4-8 stycken 2 till 4 tums element (även om det blir en väldigt kort line array med bara 4 st 2"..)

Tänkte direkt på det, att linjekällan blir för kort för att kallas linjekälla... Kan det inte bli stora fasproblem med så få?

Har kört med fyra 2" i några år. Upplevde aldrig att det var problem med det. Nu var ju det ett mindre element.
Håller på att montera ihop 9st 2". Får se hur det blir.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2020-01-02 14:16

martinsson skrev:Själv använder jag Faital pro 3fe22 och är mycket nöjd med dem, använder dem sedan en tid tillbaka i just linjekällor av enklaste slag med 12st i varje och det funkar helt okej och med en hyffsad verkningsgrad desutom, de fungerar dock bara som linjekällor i en del av aitt register på grund av sin längd och avståndet mellan elementen även om de sitter korg mot korg.

Jag kör dem tillsammans med ett par basar delat med 48dB/Oct vid 158Hz och där finns ett visst glapp i hur de lirar tillsammans även om jag lyckats få ihop det hjälpligt, har fått gaina ner basarna 8dB mot linjekällorna och delay'at desamma samt lagt på lite eq på det hela.

Linjekällorna:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 116-132709

Basarna:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 302-172317

Mvh / Anders Martinsson

Snyggt bygge :)
Kör du på något sätt olika nivå i de elementen beroende på placering eller lågpassfiltrering av de längst ut etc? Det finns en del sådan lösningar när man spanar på hur andra byggt på nätet.

// Magnus

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2020-01-03 18:43

Tackar, snyggt vet jag inte men välanpassat, diskret och balanserat är det inte ;)

Men kul är det då det finns gott om headroom, upplösning och kraft som märks redan på mkt modesta nivåer, nästa steg är nya toppar, antingen hornladdar jag linjekällan och kompletterar med en 1,4" på horn eller blir det något annat hornladdat, för mig är horn vägen till lycka och salighet ;)

Jag har inte applicerat någon fasvridning eller fasvändning även om tanken funnits, typ besselarray och liknande, utan jag kör rakt av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-03 20:41

Funkar de inte bättre en bit upp? Typ ovanpå baslådorna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2020-01-04 08:53

Japp, det var mkt provisoriskt uppställt, linjekällorna har väldigt smal spridning i vertikalplanet när man kommer upp en bit i frekvens, mitten på dem bör vara någorlunda i öronhöjd, fördelen är ju mindre tak och golvreflexer, i horisontalplanet däremot är det tvärt om så får man dem bara i rätt höjd eller riktade rätt så blir sweetspot rätt bred i sidled men smal i höjdled, helyt ok för en tresittssoffa eller mer.

Länken nedan visar en lite mer aktuell uppställniing även om jag har jobbat vidare med dret sedan dess, linjekällorna är inflyttade en bit och vinklade nåråt en aning, med enkel RTA mätning och lite rosa brus ligger hela registret inom ca +/-4dB.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 201-183913

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2020-01-04 11:53

martinsson skrev:Japp, det var mkt provisoriskt uppställt, linjekällorna har väldigt smal spridning i vertikalplanet när man kommer upp en bit i frekvens, mitten på dem bör vara någorlunda i öronhöjd, fördelen är ju mindre tak och golvreflexer, i horisontalplanet däremot är det tvärt om så får man dem bara i rätt höjd eller riktade rätt så blir sweetspot rätt bred i sidled men smal i höjdled, helyt ok för en tresittssoffa eller mer.

Länken nedan visar en lite mer aktuell uppställniing även om jag har jobbat vidare med dret sedan dess, linjekällorna är inflyttade en bit och vinklade nåråt en aning, med enkel RTA mätning och lite rosa brus ligger hela registret inom ca +/-4dB.

En bekant till mig är lite sugen att bygga din array till en samlingssal.
Är det en bra idé eller skulle du rekommendera något annat?

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-04 13:37

martinsson skrev:Japp, det var mkt provisoriskt uppställt, linjekällorna har väldigt smal spridning i vertikalplanet när man kommer upp en bit i frekvens, mitten på dem bör vara någorlunda i öronhöjd, fördelen är ju mindre tak och golvreflexer, i horisontalplanet däremot är det tvärt om så får man dem bara i rätt höjd eller riktade rätt så blir sweetspot rätt bred i sidled men smal i höjdled, helyt ok för en tresittssoffa eller mer.

Jävlar, din son kommer ju kunna krypa in o bo i dom där enorma bashornen. Intressant setup iaf, o fortfarande lika inspirerande. Kommer ju bygga ganska exakt dom där linjerna nångång i framtiden när jag har mer pengar att lägga på det :)

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2020-01-04 16:34

Har tänkt samma sak, men han kommer nog ut igen när han är hungrig, annars får man väl spela progg, har han något som helat genmatrial från mig i sig så kommer ut gråtandes...

Vill inte glida för mkt från trådskaparens avsikt med tråden så jag avslutar med att linjekällorna är rätt kapabla ner till ca 150hz, men de är smalspridande i vertikalplanet och naturligt spl begränsade i och med sin bestyckning så de kan behöva processas rätt noga för bästa resultat, skulle jag gissa på en översättning i kapacitet skulle jag säga att de är på samma nivå som bra 10"1" toppar, dock inte lika krispiga över ~8kHz, men borde funka bra för tal om lokalen inte är för stor.

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2020-01-04 19:41

Skulle jag bygga en linjekälla till idag av samma typ (antal och typ av element) så skulle jag gjort dem ~1dm djupa, ~3dm breda och sett från sidan ha både fronntbaffel och bak stycke böjda med en ~4000-6000mm radie, detta för att få en något jämnare och större spridning i vertikalplanet, det borde även reducera kamfiltereffekter högre upp i frekvens något, dock skulle linjekällans närfältsområde kortas ner något men det hade jag nog kunnat leva med.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2020-01-06 23:12

Då var en primitiv låda i 10mm spånskiva byggd och 8 element monterade. Cirka 9.5 liters volym, tre hålborrade inneväggar (~20st 10mm hål) för att staga upp och dämpa resonanser ihop med en förpackning MDM-4 dämp-lurv.

Första testet blev med alla kopplade i fas och utan några elektroniska trix mer än lite EQ för att lyfta bas och diskant samt HP-filter vid 40 Hz för att skona de lite.
Sweetspot är typ +/-5 cm i höjdled kring mitten om man sitter två meter i från, i alla andra lägen låter det bedrövligt. Jag hade inte kunnat gissa att riktverkan skulle vara så kraftig så det är en första lärdom.
Den låter inte så trevligt just nu men på något skumt sätt vill man ändå dra på hela tiden, det är någon sorts spelglädje i konstruktionen. Det är frestande att koppla in en Hypex PSC2.400 jag har liggande för att se hur det blir om man matar på med 10-20 gånger mer effekt :twisted:

Hur som helst måste jag läsa på lite mer om hur man kan kontrollera spridningen med bessel-array och liknande trix.

En tidig lärdom är dock att det hade varit smart att bygga låda med åtta separata täta delar så man skulle kunnat köra med valfritt antal element inkopplade...

8xPC83-4.JPG
8xPC83-4.JPG (593.81 KiB) Visad 3521 gånger

insida.JPG
insida.JPG (693.46 KiB) Visad 3521 gånger

// Magnus

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2020-01-07 08:31

Kul att det rör på sig!

Ska måla klart ett rum sen tänkte jag också fortsätta med min array!

Bra med lite draghjälp att komma igång!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-07 16:19

Kul med bilder och någon som bygger (säger jag :oops: ) :D

Blir lite fundersam över di dära kanterna runt elementen och vad de kan ställa till med, kanske helt sonika såga bort dem och testa mer?
Täta hålen kan du väl lätt göra med lite spackel/Plastic padding?
Kör hårt och lägg upp massor av bilder, jag följer utveklingen!

hi_pot skrev:Kul att det rör på sig!

Ska måla klart ett rum sen tänkte jag också fortsätta med min array!

Bra med lite draghjälp att komma igång!

En egen tråd om detta eftersöks 8)
Med mycket bilder :D

/Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-09 15:00

Bäst är ju om man kopplar så det blir en shaded line array.
Det kan åstadkommas på lite olika sätt.

Keeles CBT är väl inte dumt heller
Bild

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-10 15:03

Naqref ritade det här en gång

Bild

viewtopic.php?f=3&t=43773&start=240