OA5 blir AMP + SUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

OA5 blir AMP + SUB

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-21 18:22

Hej,

Det var några år sedan det begav sig, men nu är det dags igen. Barnen är större och varje fredag eftermiddag kommer nu vikas till att vara föräldraledig. Grabben som nu är 8 vill bygga något, och när jag undrade om han ville bygga en ny högtalare så gick det bra :D

Man tappar kunskap snabbt har jag märkt, så det har blivit en del läsande sista kvällarna.

Kort om projektet
Jag renoverade en OA5II för några år sedan. Den drivs av en RaspberryPi med HAT-amp, 30W en kanal. Den har fungerat ypperligt och till och med barnen använder den. Förstärkaren har lite att önska, plus att basen varit lite klen. Jag har en OA5-låda till i garaget som jag inte har funderat över så mycket, fram tills nu. Allt utom lådan är bara att kassera. Tanken är att behålla den befintliga OA5:an och bygga en sub av låda två. Tanken är också att testa nya HifiberryOS som skall ha ett GUI för DAC+. Setupen i Hifiberryn blir raspberry+dac med dual mono out. Lågpass på ena kanalen och högpass på andra. Två potentiometrar för att sätta en fysisk "limiter" samt nivåreglering på de båda systemen. För förstärkardelen har jag kikat mycket, och det kanske ändrar sig på vägen. Första tanken var två L15D med inbyggd rectifier (svenska på det?). Egentligen vill jag ha en eller två ringkärnor som går till en såna där fina rectifiers med guldiga kondningar, som sedan kopplas till en förstärkardel typ L15D eller någon irs2092modul. Kanske en tda7293 eftersom man kan bygga snygga kylflänsar på bägge sidor.

Alltså:
ringkärnetrafo - 2x rectifier - 2x monoförstärkare - dcfilter (?) - 1x OA5 - 1x sub

sub
Lådan är 47 liter enligt uppgift. Jag tänker bygga en basreflex för det har jag aldrig gjort. Förmodligen kan en sluten sub ge mer, med LT etc, men det vill jag alltså inte :)
Monacor SPH-8M verkar passa bra i den kombon jag tänkt (om ingen annan har något bättre förslag) - det är alltså till BR i 47 liters låda. Har inte hittat någon 9 eller 9,5 tums som passar...
f-3 på runt 30-35 Hz är ok

I övrigt blir det nya plattor i topp och botten, elementet kommer sitta upp och ner i botten på lådan. Förstärkaren kommer eventuellt vara semi-synlig ovanpå topp-plattan, innesluten i mdf/plexi, galler (som orginalutseendet) eller fräst "kabinettplåt" - eller en kombo.


Lite frågor:
element - andra idéer?
ringkärnetrafo - hur beräknar man en sådan? det är dåligt med specar på kinakorten... diodbryggan och kondningarna för psu:n har jag hittat räknesnurror för. Hur många A kan man tänkas behöva? Om man bryggar en trafo till två diodbryggor, vad skall man tänka på? Finns säkert inget kort svar, utveckla gärna, om någon orkar :)

Väl mött, gamla som nya :)

//Björn

edit:rubrikändring
Senast redigerad av Bjorn_ 2020-05-30 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-21 19:22

Om du ska ha det bästa så är nog denna bättre
https://www.monacor.se/produkter/8/vnr/102370/
Resonans 25 Hz och mycket trevlig.
Lådan är helt ok.
Mina aviga reflexberäkningar är att hålet skall vara lite större än vad som behövs för att slippa blåsljud vid kraftiga pådrag.
Samt att man belastar elementet istället för att stämma vid en viss frekvens.
Elementet rör sig mindre och tål mer effekt.
Yttermått element delat Pi gånger 2.36 ger det du behöver.
Alternativt att du leker med hålborr och ökar på hålet till du slipper blåsljudet.
Därefter 2 i varandra skjutbara rör.
Kör lägsta frekvens elementet klarar enligt fabrik och dra rören tills elementet stannar eller rör sig så lite som möjligt.
Då är belastningen absolut och trots att konen rör sig lite så ligger trycket kvar i rummet.
Jag byggde under drygt 10 år alla högtalare till Monacors utställningar och har fått godkänt av Danmarks svar på Stig Carlsson.
Hoppas du har en trevlig stund med lekstugan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Kraniet » 2020-02-21 19:40

Seas CD22RN4X skulle jag hellre rekommendera.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Finns en byggtråd på det. Fast då med L22RN4X
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

Jag är dock lite allergisk mot fasplugg på baselement. Elementen har i princip samma T/S så det går lika bra med den förra.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Tangband » 2020-02-21 22:10

Kraniet skrev:Seas CD22RN4X skulle jag hellre rekommendera.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Finns en byggtråd på det. Fast då med L22RN4X
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

Jag är dock lite allergisk mot fasplugg på baselement. Elementen har i princip samma T/S så det går lika bra med den förra.


Kraniets förslag tror jag är bra.
Man kan även titta på vissa baselement med membran av aluminium .

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-22 00:24

Perfector skrev:Om du ska ha det bästa så är nog denna bättre
https://www.monacor.se/produkter/8/vnr/102370/
Resonans 25 Hz och mycket trevlig.
Lådan är helt ok.
Mina aviga reflexberäkningar är att hålet skall vara lite större än vad som behövs för att slippa blåsljud vid kraftiga pådrag.
Samt att man belastar elementet istället för att stämma vid en viss frekvens.
Elementet rör sig mindre och tål mer effekt.
Yttermått element delat Pi gånger 2.36 ger det du behöver.
Alternativt att du leker med hålborr och ökar på hålet till du slipper blåsljudet.
Därefter 2 i varandra skjutbara rör.
Kör lägsta frekvens elementet klarar enligt fabrik och dra rören tills elementet stannar eller rör sig så lite som möjligt.
Då är belastningen absolut och trots att konen rör sig lite så ligger trycket kvar i rummet.
Jag byggde under drygt 10 år alla högtalare till Monacors utställningar och har fått godkänt av Danmarks svar på Stig Carlsson.
Hoppas du har en trevlig stund med lekstugan.


Intressant metod! Skall bli kul att labba med BR. Elementet simulerar riktigt najs i 47 liter.

när jag kollar databladet hittar jag "Frequency range f3-4,500 Hz" -vad är den undre frekvensen då?
vart hittar man sådana rör som man kan labba med? (i varandra skjutbara)
Senast redigerad av Bjorn_ 2020-02-22 01:16, redigerad totalt 2 gånger.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-22 00:27

Kraniet skrev:Seas CD22RN4X skulle jag hellre rekommendera.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Finns en byggtråd på det. Fast då med L22RN4X
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

Jag är dock lite allergisk mot fasplugg på baselement. Elementen har i princip samma T/S så det går lika bra med den förra.


Det elementet klarar sig verkligen med en pyttelåda , har samma allergi för övrigt :)
kul med en byggtråd också...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-22 01:16

Bjorn_ skrev:
Perfector skrev:Om du ska ha det bästa så är nog denna bättre
https://www.monacor.se/produkter/8/vnr/102370/
Resonans 25 Hz och mycket trevlig.
Lådan är helt ok.
Mina aviga reflexberäkningar är att hålet skall vara lite större än vad som behövs för att slippa blåsljud vid kraftiga pådrag.
Samt att man belastar elementet istället för att stämma vid en viss frekvens.
Elementet rör sig mindre och tål mer effekt.
Yttermått element delat Pi gånger 2.36 ger det du behöver.
Alternativt att du leker med hålborr och ökar på hålet till du slipper blåsljudet.
Därefter 2 i varandra skjutbara rör.
Kör lägsta frekvens elementet klarar enligt fabrik och dra rören tills elementet stannar eller rör sig så lite som möjligt.
Då är belastningen absolut och trots att konen rör sig lite så ligger trycket kvar i rummet.
Jag byggde under drygt 10 år alla högtalare till Monacors utställningar och har fått godkänt av Danmarks svar på Stig Carlsson.
Hoppas du har en trevlig stund med lekstugan.


Intressant metod! Skall bli kul att labba med BR. Elementet simulerar riktigt najs i 47 liter.
när jag kollar databladet hittar jag "Frequency range f3-4,500 Hz" -vad är den undre frekvensen då?

Då blir det 35 Hz som elementet har i resonans.
Kevlarkonen går till 25 utan problem, lite dyrare men mycket trevligare ur bassynpunkt.
Jag står gärna till tjänst om det hamnar hos monacors element för dom kan jag på mina 5 fingrar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2020-02-22 19:54

Snurrigt - ni verkar syfta på olika element. Jag tror att Björn menar det element som Perfector föreslog (SPH-200KE).
Menar Perfector att f3 är samma sak som fs?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Tangband » 2020-02-22 20:08

En bra början är att prova stämma av en aning över elementets resonansfrekvens, fs.
Det är så nästan alla högtalarfabrikanter rekommenderar i sina datablad. Detta kan provas om man inte har några mätinstrument.
Jag har lärt mig på senare tid att det inte är en tumregel som alltid kan användas , men min egen rel begränsade erfarenhet av basreflexlådor ( bara 6 olika konstruktioner genom åren ) säger att det är en bra början.

Är fs på elementet tex på 25 Hz så kan man , beroende på lådvolymen , stämma av vid tex 28 Hz. En bra början, sedan får man förlänga eller förkorta röret 7-8 olika längder och sedan välja det som låter bäst. I inget fall har mina basreflexlådor låtit bäst med avstämning under elementets fs.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-22 21:01

Kalejdokom skrev:Snurrigt - ni verkar syfta på olika element. Jag tror att Björn menar det element som Perfector föreslog (SPH-200KE).
Menar Perfector att f3 är samma sak som fs?


Korrekt uppfattat. I databladet på sph-200ke är fs=28Hz men på ”Frequency range” står det f3-4500 Hz. Min fråga var vad f3 betyder i Monacors datablad på raden Frequency range.
I många andra datablad står det t ex ”Frequency range = 20-2500 Hz”

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-22 21:21

Rören hittade jag, verkar ju smidigt när man labbar, oavsett metod

https://cdon.se/hushallsapparater/monac ... lsrc=aw.ds

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-22 21:45

Tyskarna har skrivit ut Frequency range till 30-4500Hz för sph-200ke
https://www.lautsprechershop.de/chassis ... 0ke_en.htm

Och för sph-8m är det 40-2500Hz (med 35Hz Fs)
https://www.lautsprechershop.de/chassis ... m#h_woofer

Så jag hittade det själv :)

Men sph-8m glömmer vi. Både sph-200ke och seas CD22RN4X verkar bättre.
Skall simulera lite till innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Michael » 2020-02-23 01:40

f3 är där nivån sjunkit 3dB. Var det är beror på lådan. ...för högtalaren! Om du har högtalaren i ett rum, så kommer även rummet att påverka (vid dessa låga frekvenser).

Hmm, har ingen nämnt Basta! ännu i denna tråd :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-23 09:37

En liten tanke när du nu ska bygga.
Om du ska ha 2 lådor så kanske du kan stämma den ena och belasta den andra för jämförelse :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Blandad byggtråd

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-23 10:43

Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-23 11:02

RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.

Exakt, och då tål den mer effekt utan att fladdra som en jamohögtalare
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Blandad byggtråd

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-23 11:16

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.


Exakt, och då tål den mer effekt utan att fladdra som en jamohögtalare


Nja, du måste du ligga just runt avstämningsfrekvensen. Över eller under fås ingen hjälp. Under är kritiskt då konen är dåligt dämpad där och fladder lätt uppstår.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-23 11:21

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Oavsett vad Perfector kallar det, man väljer en avstämning. "Belastar" gör den vid vald avstämning, dvs. där konen rör sig minst och porten ger sitt bidrag.


Exakt, och då tål den mer effekt utan att fladdra som en jamohögtalare


Nja, du måste du ligga just runt avstämningsfrekvensen. Över eller under fås ingen hjälp. Under är kritiskt då konen är dåligt dämpad där och fladder lätt uppstår.

Har jag aldrig upplevt under 25 år.
Luftbromsen är progressiv och visst kan man överbelasta den, men då spelar du ändå så högt att du inte får ett nytt på garantin.
Prova nån gång.
När Sveriges radios ljudteknikerutbildning i Kramfors byggde efter den principen mätte dom upp 160 Watt på ett 60 Watt element och dom sa att elementet flinade åt dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Blandad byggtråd

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-23 11:43

Det förvånar mig om du nu hållit på med ljud så länge att du aldrig upplevt konfladder pga. av ljud under avstämningen!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-23 11:58

RogerGustavsson skrev:Det förvånar mig om du nu hållit på med ljud så länge att du aldrig upplevt konfladder pga. av ljud under avstämningen!

Om belastningen är progressiv så ökar den med konutslaget även när du går under elementets FS.
Prov har visat att elementet tål upp emot 3 ggr den fabriksangivna effekten när man gör på det sättet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-23 12:25

Michael skrev:f3 är där nivån sjunkit 3dB. Var det är beror på lådan. ...för högtalaren! Om du har högtalaren i ett rum, så kommer även rummet att påverka (vid dessa låga frekvenser).

Hmm, har ingen nämnt Basta! ännu i denna tråd :wink:

//Michael


Misstänkte att det var på det viset (f3). Många tillverkare skriver ändå ut range, och eftersom metodiken beskriven av perfector baserades på att man känner till lägsta frekvens så tyckte jag det var intressant att veta.

Basta har jag kört förr, men det var några datorer sedan, så det blir väl att uppdatera. Testade med speaker-box lite på telefonen och den funkar väl sådär. Man måste dessutom betala för att få spara mer än ett projekt :roll:
Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...

Spontant så simulerar monacorelementet lite snyggare, men seas man man få ner lite djupare. Jag har dock inga som helst ambitioner att få denna låda att gräva djupt... det är en 8:a :D
Därför blir Xmax och annat inte lika intressant. Det skall vara vara ett stöd till min OA5 mono-setup.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Perfector » 2020-02-23 12:31

Bjorn_ skrev:
Michael skrev:f3 är där nivån sjunkit 3dB. Var det är beror på lådan. ...för högtalaren! Om du har högtalaren i ett rum, så kommer även rummet att påverka (vid dessa låga frekvenser).

Hmm, har ingen nämnt Basta! ännu i denna tråd :wink:

//Michael


Misstänkte att det var på det viset (f3). Många tillverkare skriver ändå ut range, och eftersom metodiken beskriven av perfector baserades på att man känner till lägsta frekvens så tyckte jag det var intressant att veta.

Basta har jag kört förr, men det var några datorer sedan, så det blir väl att uppdatera. Testade med speaker-box lite på telefonen och den funkar väl sådär. Man måste dessutom betala för att få spara mer än ett projekt :roll:
Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...

Spontant så simulerar monacorelementet lite snyggare, men seas man man få ner lite djupare. Jag har dock inga som helst ambitioner att få denna låda att gräva djupt... det är en 8:a :D
Därför blir Xmax och annat inte lika intressant. Det skall vara vara ett stöd till min OA5 mono-setup.

Vad som inte anges i Monacors element är att det är dubbla magneter, varav en i talspolens centrum för att ge ett homogent magnetflöde.
Något som JBL tyckte var lite grinigt när Monacor påpekade att JBL hade en platt bricka i mitten för att ge ett cirkulärt magnetfält runt talspolen.
Hittade detta i beskrivningen dock
Magnet weight 840 g + 50 g
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Kalejdokom » 2020-02-23 14:06

Bjorn_ skrev:Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...

Svante har lagt ner supporten på Basta!, som nu är freeware:

Basta! is discontionued and thus unsupported, however it is now considered as freeware.
Use the serial number D4E5-EEA9-A5CE-8BD0 to get it started.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-25 00:12

Kalejdokom skrev:
Bjorn_ skrev:Då lägger jag hellre pengarna på en ny bastalicens...

Svante har lagt ner supporten på Basta!, som nu är freeware:

Basta! is discontionued and thus unsupported, however it is now considered as freeware.
Use the serial number D4E5-EEA9-A5CE-8BD0 to get it started.


Tack! Nu har det simulerats :)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-25 19:58

Ok, det börjar klarna med subben nu.

Tips på förstärkardelen?

Fråga 1
Jag vill ha två ringkärnor mest för att det ser coolt ut. Skall jag skippa det och ta en trafo med 2 sekundärer istället? Det är rimligt svårt att hitta trafos som får plats brevid varandra (220mm totalbredd på plattan).
https://www.ebay.com/itm/TTS50-Z230-36V-Transformer-toroidal-50VA-230VAC-36V-1-38A-0-7kg-78mm/201747788319?hash=item2ef91af21f:g:8-YAAOSwXvdamKxW
https://www.ebay.com/itm/200W-220V-25V-0-25V-Ring-transformer-for-LM3886-TDA7293-7294-LM4780-power-amp/253777190841?hash=item3b164c9fb9:g:mVsAAOSwfjdbWUZI
https://www.ebay.com/itm/Toroidal-Transformer-200VA-230V-2x30V-1x60V-Sedlbauer-RTO-826042/231361471459?hash=item35de37e3e3:g:R0kAAOSwAPVZOE~G
Jag förstår ju att det beror på vilken förstärkare jag väljer, men detta är bara några exempel.

Sen kan jag inte bestämma mig för förstärkare heller. Antingen en sån här rectifier/diodbrygga med såna här snygga kondningar. Koppla detta till en L15d eller en TDA7293

eller helt enkelt något integrerat, typ den här på 300W eller denna på 100W

Några tips/åsikter?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Michael » 2020-02-26 16:40

Jag skulle rekommendera en trafo om det går, undvik två. Har byggt dual-mono steg med separata brytare till trafona. Med båda två på så brummade det ljudligt. Men var för dig, försumbart brum. Testade då att fasvända ena trafon, ingen skillnad i brum ljudet. Kanske olycklig kombination med lådan, vet ej.

//Michael

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-26 19:19

Brummade det från traforna eller högtalaren, eller båda?

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-27 21:43

Eftersom det är en byggtråd så kommer här första byggbilden!
Låda rensad samt ny baffel och topplock kapade
Bilagor
C7D35454-6E7A-41E2-AD64-B74BD4D98906.jpeg
C7D35454-6E7A-41E2-AD64-B74BD4D98906.jpeg (133.88 KiB) Visad 7805 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-28 17:47

Reparation av stag...
Bilagor
FE653978-953E-4467-BFF9-195DE457CFE9.jpeg
FE653978-953E-4467-BFF9-195DE457CFE9.jpeg (110.03 KiB) Visad 7741 gånger

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Blandad byggtråd

Inläggav Bjorn_ » 2020-02-29 14:59

Limning av bottenplatta. Jag vill behålla den inre volymen, så den får sticka ut nåra mm.
Bilagor
A708C185-0187-4175-8EE0-22D8BC3A3E1F.jpeg
A708C185-0187-4175-8EE0-22D8BC3A3E1F.jpeg (67.42 KiB) Visad 7679 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster