Jag har genomfört några lite enklare högtalarbyggen utan någon större vetenskap bakom. I de fallen har jag haft element från gamla högtalare (dvs jag har inte haft data på dem) och höftat lite mest för att det känts som roliga projekt. Nu har jag dock fått en ny anledning att bygga högtalare och denna gång har jag lust att göra det lite mer ordentligt. Så därför tänkte jag att det var dags att registrera mig på något forum för att dokumentera mina tankegångar och få lite bollningshjälp

Jag gillar listor

- Min tanke är att bygga in högtalarna i en hyllmöbel som ska hängas upp på vägg. Och jag menar inte bygga in som i att måttanpassa högtalarna efter hyllan utan att det ska bli en enhet.
- Utrymmet medger inte så stora volymer, kring ca 6 liter låda eller kanske upp mot 7 liter.
- Utrymmet begränsar också bredden till gissningsvis omkring 12 cm, vilket jag tror gör det lämpligt med 4"? Kanske att det kommer gå att klämma in 5".
- Sannolikt kommer systemet kompletteras med subwoofer, men jag vill ändå ha "ganska bra botten" (objektivt jag vet)
Lite funderingar:
- Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Med portad låda, är port åt sidan bra eller dåligt?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?
Jag kan också formulera om mig och förenkla till "hur får jag 'bäst' ljud med ca 6 liter låda"?

För att ge någon form av riktlinje i budget så säger jag ca 1500-2000 för element och ev filter.
vh
Jonatan