Tja, min fråga är väl som ämnet, vad för prisvärda diskanter finns det numera som är värda att testas? Peerless/Tymphany har ju ett gäng prisvärda diskanter som jag sett nämnas här, allt från BC serien via XT till D27/DX27 och så vidare.
Finns det några mer för säg max 750 styck som är väl värda sitt pris? Tangband kanske har något?
Några av de redan nämnda du/ni tycker något särskilt om?
Eftersom smaken verkar variera stort när det gäller diskanter så tänkte jag att det kanske kunde vara värt att testa lite olika modeller när kostnaden ändå inte blir så värst stor.
Två stycken som är givna redan är 913000 då jag redan äger ett par och XT25 då jag tänker använda mig av en Waveguide någonstans längs resan mot välljud och den verkar tack vare sin uppbyggnad vara tacksam att montera i en WG.
Frontplatta får inte vara större än standarden 105mm men mindre och mer udda form gör inte så mycket. En jag sett nämnas som jag skulle vilja köpa om den fanns i produktion är D26NC55, men den produceras inte längre, hur står sig D26NC56 mot 55'an? Spridningen ser ut att skilja sig en del, bättre eller sämre berör ju på tänkt applikation, men någon som testat de båda i likvärdig setup? Den udda formen tilltalar mig, och på en baffel utan wg så föredrar jag nog denna formen före den runda vanliga.
Min tanke är att fnula ihop ett liten basreflexlåda till ett av mina fyra par HDS 830875 och ihop med denna testa både olika diskanter och även bafflar, placering av element i djupled och annat, då det börjar kännas som att jag måste börja testa saker för att kunna komma vidare på resan mot egenbyggt välljud. Målet är att få ihop en välljudande stativare som gör mig hyfsat nöjd åtminstone, vart det tar vägen sen vet jag inte riktigt än. Tanken är alltså att hitta en fungerande låda för 830875 som har löstagbar baffel som jag sedan kan experimentera fritt på.
Delningsfrekvens är ju svårt att säga någonting om, men att dela hyfsat lågt verkar ha flera fördelar så det är väl något jag tänker mig testa, så säg 2,5 khz som minimumkrav då. Det klarar väl iofs de flesta diskanterna, men ändå

Något som trivs hyfsat nära vägg lär det iallfall bli. Och av större format än stativare. Målet är först och främst kunskap om hur saker och ting fungerar, så jag kan göra val som är bättre baserade på kunskap än gissande och lyssnande på vad andra tror och tycker, vilket verkar vara lika delat som röven är.
Tack på förhand, JK