Tillvägagångssätt för att dela en trevligare vid baffelstege

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Tillvägagångssätt för att dela en trevligare vid baffelstege

Inläggav MathiasJK » 2021-01-15 18:56

Hallå!

Jag har byggt en hel del halvseriösa högtalare fast utan bra mät möjligheter och ska nu bygga mig en riktigt seriös trevägare med mätning av vågfrontscentrum, waveguide och med element av hög kvalité, 2* AL170 som basar, AL130M som mid och antagligen Wavecor TW030WA12 som första testdiskant. Jag vet vart våfrontcentrum på vanliga AL130 ligger, -2cm, vilket passar DXT utmärkt. Men, jag är intresserad av simpla eller mer korrekt filter med lite komponenter.

Jag har däremot aldrig delat mellan basar och mellan vid baffelsteget och behöver därför lite hjälp med tillvägagångssätt..

Så hur gör ni? Bestämmer ni bredd på baffel och sen tvingar elementen att delas där eller kanske ni mäter upp basarna i lådan och ser var baffelsteget är lättast att implementera? Dvs testar olika breda bafflar och sen i Xsim ser vilken bredd som passar bäst?

Kan ni som gjort detta förut berätta hur nu går tillväga, och hur ni answer det vara lättast att göra?

Lådan, måste ha minst 22cm innemått gärna 23 le 24 då ja kommer att längre fram byta ut AL170 mot två bättre åttor per låda.

Lådan, kommer ha avtagbar baffel och baksida för att jag ska kunna testa ha port fram eller bak och även för att jag ska kunna minska eventuell lådvomym för andra element jag vill testa. Lådan förutom fram och bak kommer vara stabil 25mm.

Jag har inget emot stegade baffel och gillar I32s utseende så är möjligt undre basen blir vinklad för dettas fördelar när de gäller golvreflektionen som jag fattat det.

Så ni mer kunniga, kan ni hjälpa mig genom berätta hur ni går tillväga för att hitta och komma fram till vart bästa baffelsteg ligger?

Vill alltså ha reda på eran procur för att hitta bästa lösning för baffelsteget .

Kan ni som gjort detta hjälpa en kunnig byggare med dålig erfarenhet av just detta?

Tack på förhand mina kära medlemmar

//Fridens JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Tillvägagångssätt för att dela en trevligare vid baffels

Inläggav Baffel » 2021-01-16 14:49

Det ska bli spännande att följa. Kan inte hjälpa dig, men har du testat i The Edge?

Kör du med aktivt delningsfilter ?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-16 16:44

Inte erfaren och borde väl inte,,, men för att kanske sätta lite fart på diskussionen...

Kan det vara en ide att möta upp den lilla svackan i tonkurvan 800-1500 isch ???
Lite snabbt i Edge typ så här.

Visaton 130.png
Visaton 130.png (54.11 KiB) Visad 384 gånger

Kanske inte motsvarar dina visioner över hur högtalaren skall se ut, men en början?
Nu får de mer erfarna/proffsen fylla på med information om vilka fel de ser med den tanken :)
Bra tråd då även jag går i typ dessa funderingar!

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-16 17:38

Bra där RSG med lite konkret imput! :-)
Kan inte säga att jag har mycket erfarenhet men jag tror att en iterativ ansats utifrån många parametrar är bäst. Och vara beredd att börja om. Också ha koll på vilka parametrar som låser konstruktionen och vilka som kan hållas öppna och vad det får för konsekvenser. T ex elementen låser ju valfriheten/"frihetsgraderna" rätt mycket. Utifrån detta kan man sätta upp en stegvis modell för högtalardesign (bör ju finnas men jag har inte sett någon).

Man kan ju börja med att samla olika aspekter / parametrar att ta hänsyn till såsom;
    direktljud,
    energikurva,
    (övrig) spridning,
    frekvensomfång,
    tänkt placering i rum och typ av rum,
    ljudtrycksförmåga vid olika frekvenser,
    distorsion vid olika nivåer och frekvenser,
    känslighet,
    effekttålighet,
    kostnad
    mm.
Det här ger en kravbild att ha med sig hela vägen och sätter element (antal och typer) baffel, elementplaceringar, låda, delningar etc.

En hel del kan säkert sökas fram här på Faktiskt, andra via nätet., T ex snabb sökning här:
viewtopic.php?f=3&t=8234&p=158303&hilit=baffelsteg#p158303
viewtopic.php?f=3&t=27748&hilit=baffelsteg
viewtopic.php?f=3&t=30614

Kollar inte mer nu, detta var bara lite snabb input.

EDIT: Nu har du elementen givna. Då hade jag satt mig in hur deras egenskaper relaterar till ovan nämnda krav. Därefter kan du göra designen och väga olika val mot varandra.
sb17nbac till alla!

Återgå till DIY-forum