Waveguides, vad välja med mina krav?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Waveguides, vad välja med mina krav?

Inläggav MathiasJK » 2021-01-23 01:16

Hallå!

Jag har byggt en hel del halvseriösa högtalare fast utan bra mät möjligheter och ska nu bygga mig en riktigt seriös trevägare med mätning av vågfrontscentrum, waveguide och med element av hög kvalité, 2* AL170 som basar, AL130M som mid och ne waveguide,´helst hade jag velat att högtalaren var helt av metalmembran men när det gäller diskanten så ger jag mig för de bättre, om möjligt.

Det nfinns ju en hel del waveguid3es med 96/105mm mått
varianter

Morel CAT 378
Seas DXT
Wavecor TW030WA12
Peerless H26
Scan speak H2606
SB26STWGC-4

Och min specialare, HDS diskanten in ELsinore waveguiden fast med en yttre diameter av 105 istället för 150 mm.

Anledningen till så liten omkrets är att jag tänker att fasa av övre delen på baffeln.

Det är väl dessa.Flera av dom når inte 20khz och flera har den typiska gainen som man måste hantera för att få rak frekvensgång. DXT ska vara besvärlig och kräva minst tredje ordningens filter och då jag söker i detta bygge simpla filter av lågt tal och minsta möjliga komponenter, detta trots 2xAl170 som basar och AL130M som resterande element. Tanken är att dela AL130M vid ca 2khz.

Av alla dessa wavwguides, så ser Wavecors helt klart bäst ut, låg dist, rak frekvensgång och testad av både hificompass och Test Bench,

Har ni något att tillägga eller anat?

Fridens, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Waveguides, vad välja med mina krav?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 01:53

Denna rekommenderade Tangband :
https://www.soundimports.eu/en/scan-spe ... 33000.html
Finns med Waveguide.
viewtopic.php?f=3&t=71159

Sen gillar jag mina egna billiga
https://www.daytonaudio.com/product/119 ... eter-4-ohm

https://audiostatus.lt/product/sample-p ... d25fa-4-1/
För det priset riktigt bra. :)

Den diskanten okejade I-or , med aningens reservation, se:
viewtopic.php?f=3&t=71030
Finns nu med Waveguide.

Några tips bara. När du lurar på olika diskanter tänkte jag. Om de passar och eller duger till dina önskemål /krav vet jag ej .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-23 09:41

Vad har du för mätutrustning? Aktivt eller passivt delningsfilter?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-23 10:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-23 10:02

Kom ihåg att det går att konstruera högklassiga högtalare med passiva filter.
Senast redigerad av paa 2021-01-23 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-23 10:05

Paa. Jag tog just bort det inlägget. Kom på att det är bättre att ställa frågor än att föra lektion. :)

Visst går det att skapa förstklassiga högtalare med passiva delningsfilter . Kolla Peters ägg tex. :) Men där har ju Peter och Lilltroll räknat, mätit , designat, mätit igen , prototyp, klurat , nya prototyper , skräddarsydda element osv osv . Det mixat med stor erfarenhet och kunskap. :D

Nu kan ju faktiskt MatihasJ mäta , och jag vet inte hans erfarenhets /kunskapsnivå och vad han har för övrigt utrustning .

Men ska man bygga något för att få det att låta , vilket i sig kan vara riktigt kul bara det så välj billiga, men bra, element. :D Det om man inte har tillgång till vettig mätutrustning och ska köra passivt delningsfiltrer. Vad som står i div datablad har då inte sådär värst mycket att göra med verkligheten om man går den vägen.

Hum nu förde jag ju lektion likt förbannat. :|

P.s min misstanke är att det går att få mer välljud i en bra konstruerad trevägare än en dito tvåvägare men att det är bra mycket svårare att lyckas med det. Obs tror jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-23 11:58

Det finns skäl att de har de diametrar de har, det är för att profilerna skall fungera.

Vill du ha våfrontscentrum någorlunda rätt utan att högtalaren ser ut som en pi60 behöver de vara relativt djupa, och dör blir det ju större diameter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:34

Testa lite olika prototyper . Det är kul. :D Gjutpapprör vs OA 5 lådor , bas . 1-0 till gjutpapprör. Rond 1. :mrgreen:
Bilagor
djupt Carlssonhögtalare (1).jpg
djupt Carlssonhögtalare (1).jpg (667.07 KiB) Visad 2138 gånger

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2021-01-23 19:14

Jag hade valt mellan Wavecor en eller sb acoustic.
Spontant så ser sb acoustic sen väldigt spännande ut då du nog kan få till en fin fin off axis frekvens gång med den.
Dipp en i 0gr riktningen ligger högt och försvinner off axis. Mao du lyssnar väl ändå med toe in och då blir det nog ett mindre problem. Geddes har samma artefakt i sina summa högtalare och verkar inte vara särskilt oroad för det.
Wavecoren nog väldigt fin(använder en annan i samma familj i en wg, det är trickigt o få dem att mäta lika pga små variationer i avstånd hals/dome men det går, den du funderar på fanns inte när jag började med den andra diskanten det låter förträffligt nu iaf) .

Köp en sb och en wavcore o testa vilken som passar ditt projekt bäst?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-23 19:30

Eller så latar du till dig och tar kontakt med Visaton och frågar dem vad de tror kan passa. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-23 19:49

schmutziger skrev:Jag hade valt mellan Wavecor en eller sb acoustic.
Spontant så ser sb acoustic sen väldigt spännande ut då du nog kan få till en fin fin off axis frekvens gång med den.
Dipp en i 0gr riktningen ligger högt och försvinner off axis. Mao du lyssnar väl ändå med toe in och då blir det nog ett mindre problem. Geddes har samma artefakt i sina summa högtalare och verkar inte vara särskilt oroad för det.
Wavecoren nog väldigt fin(använder en annan i samma familj i en wg, det är trickigt o få dem att mäta lika pga små variationer i avstånd hals/dome men det går, den du funderar på fanns inte när jag började med den andra diskanten det låter förträffligt nu iaf) .

Är det inte den cirkulära waveguiden som skapar dippen? En elliptisk eller superelliptisk waveguide torde minimera det problemet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2021-01-23 20:43

Du kan ha rätt men Geddes wgs är ju å andra sidan mycket större.
Och dippen finns inte på Wavecoren.
sen hade jag problemet när jag försökte anpassa mina, kanske dubbelfel?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-24 12:28

Borde nämnas även här

https://www.somasonus.net/waveguides
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 13:54

Baffel skrev:Denna rekommenderade Tangband :
Finns med Waveguide.

Sen gillar jag mina egna billiga
https://www.daytonaudio.com/product/119 ... eter-4-ohm

https://audiostatus.lt/product/sample-p ... d25fa-4-1/
För det priset riktigt bra. :)

Den diskanten okejade I-or , med aningens reservation, se:
viewtopic.php?f=3&t=71030
Finns nu med Waveguide.

Några tips bara. När du lurar på olika diskanter tänkte jag. Om de passar och eller duger till dina önskemål /krav vet jag ej .

baffel, vet du vad en waveguide är? för inga av dina förslag har en...
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 13:56

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 5fw-4.html

Peerless by Tymphany XT25TG30-04 1"
Scanspeak har tagit över tillverkningen och det finns en modell med dubbelmagnet med lägre distorsion som används i FUKDIST samt hybriddist.
Tack vare waveguiden blir distorsionen låg vid delningen. Tack vara faspluggen blir frekvensgången rakare ovanför 10 kHz då en waveguide används.

Jag är nöjd med ljudet , men jag påstår nog att diskanten inte bör delas lägre än 1,8 kHz , inte ens med en waveguide.
Vid en delning 2300 Hz 4: ordningen akustiskt i en waveguide låter den helt opressat och kan spela starkt.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:01

Baffel skrev:Paa. Jag tog just bort det inlägget. Kom på att det är bättre att ställa frågor än att föra lektion. :)

Visst går det att skapa förstklassiga högtalare med passiva delningsfilter . Kolla Peters ägg tex. :) Men där har ju Peter och Lilltroll räknat, mätit , designat, mätit igen , prototyp, klurat , nya prototyper , skräddarsydda element osv osv . Det mixat med stor erfarenhet och kunskap. :D

Nu kan ju faktiskt MatihasJ mäta , och jag vet inte hans erfarenhets /kunskapsnivå och vad han har för övrigt utrustning .

Men ska man bygga något för att få det att låta , vilket i sig kan vara riktigt kul bara det så välj billiga, men bra, element. :D Det om man inte har tillgång till vettig mätutrustning och ska köra passivt delningsfiltrer. Vad som står i div datablad har då inte sådär värst mycket att göra med verkligheten om man går den vägen.

Hum nu förde jag ju lektion likt förbannat. :|

P.s min misstanke är att det går att få mer välljud i en bra konstruerad trevägare än en dito tvåvägare men att det är bra mycket svårare att lyckas med det. Obs tror jag.

Har Line Audio OM! ihop med Behringer UCM204hd ovh håller på att fundera på en mät rigg där man kan mäta 180g framför.

Så ja, jag kan mäta och har planer på att bygga denna mätrigg för att kunna testa element-högtalare i olika riktningar. Vet att -Naq hade en men jag tror jag har en billigare och ihopplockbar och ihoprullbar variant.

Ta inte för givet att jat inte kan ingenting nät du inte ens uppenbarkigen vet vad en waveguide är... Mycket irriterande,
Söker element:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 14:04

Behöver väl inte vara så sur bara för att jag ställde frågor. Men visst då kan ju du berätta varför denna , som jag tipsade dig, om egentligen inte är en Waveguide, trots att det står så:
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 5fw-4.html
Senast redigerad av Baffel 2021-01-26 14:05, redigerad totalt 1 gång.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:05

MagnusÖstberg skrev:Det finns skäl att de har de diametrar de har, det är för att profilerna skall fungera.

Vill du ha våfrontscentrum någorlunda rätt utan att högtalaren ser ut som en pi60 behöver de vara relativt djupa, och dör blir det ju större diameter.

Jag vet detta. Men jag tycker pi60 blandat med i32 är grymt snyggt så så kommer min kreation mest antagligen att se ut, funktion före form.
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:08

ja du, kotakta företaget och frpga flr varken -xt25 har waveguide och inte heller npgon av dom andra daytons..

Sök på morel cat378 så ser du vad en waveguide är...
Söker element:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 14:11

Ska jag fråga Dayton om de vet vad en Waveguide egentligen är?

Dayton Audio has added a waveguide faceplate to the popular ND25 soft dome to create the ND25FW-4 tweeter. The waveguide faceplate lowers dispersion, minimizing ceiling and wall reflections, which in turn leads to an increase in efficiency across most of.....

Ta inte för givet att jat inte kan .... Jag sa , som du ser : och jag vet inte hans erfarenhets /kunskapsnivå

Så uppenbarligen, eftersom jag skrev det, tar jag dig inte för givet. :)

Xt25 går nu under namnet :

Som Tangband säger har Waveguide. Du får väl fråga Tangband om det. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-26 14:17, redigerad totalt 1 gång.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:15

XT25 ihop med sin bror DX25 fungerar ytmärkt i wavewguide men den med minsta diameter är är 150mm. Jag vill ha 105 mm diameter och en waveguide som separerar frevenserna lite senare än där elementet innan är minsta grad neråt på någon frekvens för att på wå wätt låta diskanten stå för all freknvensändrande. Vill ha WG omnispridande där registret under även är omnispridande, alltså där den möter elementet under
Söker element:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 14:19

Aha men då hänger jag med. Du vill ha med en viss form. Får du leta efter någon lämplig eller ta hjälp av någon som har 3d printer. :)

10,38 cm i diameter för stort?

Sen att jag pillar med några monteringsplattor som inte är waveguides för de diskanter jag , för skoj skull, är en annan femma. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-26 14:38, redigerad totalt 2 gånger.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:26

MagnusÖstberg skrev:Det finns skäl att de har de diametrar de har, det är för att profilerna skall fungera.

Elsinores är 18mm djup och själva vågguiden får lätt plats inom 100mm. Därför ska jag tillverka en i 105mm format,
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:32

schmutziger skrev:Jag hade valt mellan Wavecor en eller sb acoustic.

Du tänker på den nya sb26stwgc waveguiden eller?
Söker element:

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-26 14:36

MagnusÖstberg skrev:Borde nämnas även här

https://www.somasonus.net/waveguides

Japp, han gör ett fantastiskt jobb och sb26adc i minsta format år jävligt lovkande men ja kan tönka mig att man får lägga på typ 700 per driver för att få den pritad ovh säkert värt det men jag kommer att köpa sb26adc för att se om ljudet passar mig, innan ja tänkwer mer avancerat på det
Söker element:

Återgå till DIY-forum