Göra om mikrofoningång till line-ingång

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Barkbeet

Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inläggav Barkbeet » 2021-02-21 15:47

Tjena,

Min första post här, vet inte om det här hör hemma här eller i nåt annat subforum men jag prövar.

Jag är värdelös på elektronik och mikrofonteknologi och skulle behöva lite vägledning när det gäller vad jag tror kan vara ett impedansproblem:

Jag har köpt en skum rör-diktafon som som spelar in på återanvändbara magnetskivor, den är underbar:

https://www.radiomuseum.org/r/assmann_r ... a_640.html

Ja, den heter Assmann ;)

Den har en kombinerad mikrofon- och trådfjärrkontroll som styr stopp, start, paus och inspelning. Micken/fjärrkon har också en liten högtalare. Det finns också en liten switch som aktiverar chassits lite större högtalare. Maskinen funkar bra när jag spelar in med mikrofonen, men jag vill ju såklart modda den så att den tar emot linesignal också…

Jag har lött ihop en sladd som gör att jag får ut ljud från hörlursuttaget och en DIN till DIN-sladd som jag kopplar från fjärkontrollsdelen av mick/fjärrko-kopplingen - originalsladden består av två DIN-hane-kopplingar som sitter ihop, en går till fjärrkontrollsingången och den andra till mickingången - med min hemlödda sladd frigör jag mikrofoningången samtidigt som jag kan använda fjärkontrollen som behövs för alla funktioner.

Problemen kommer när jag ska försöka använda”line-ingången” via adaptern DIN till RCA-in som jag har lött ihop:
Jag kan spela in men signalen är extremt svag och brummig - jag har testat med olika kombinationer av passiv DI-box och en passiv volymkontroll och då fått upp styrkan på insignalen men det blir lätt ganska distat (snygg rördist iofs) och lite väl mycket brum.

Jag fattar att det inte är oproblematiskt att stoppa in linesignal i en mikrofoningång men där slutar mina kunskaper - vad jag skulle vilja göra är att bygga en separat box som möjliggör Line In i det här gamla aset. (Asset)

Är det nån som kan ge mig lite tips baserat på kretsscheman jag har hittat? Tänker att jag kan testa på breadboard sen bara jag förstår vad som behöver göras och köpas…

Tacksam för all hjälp!
Bilagor
Assmann_50_02.jpg
Assmann_50_02.jpg (781.77 KiB) Visad 1381 gånger
Assmann_50.jpg
Assmann_50.jpg (1.78 MiB) Visad 1381 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-21 18:22

På schemat finns inget benämnt linje-ingång. Det är antingen mikrofon eller någon induktionsgrunka för att spela in från telefon. Normalt är en mikrofoningången väldigt känslig och överstyr direkt om man kör in en linjesignal av något slag. Nu är det här en tysk produkt från 1958 enligt schemat och då kan signalnivåerna ha varit helt annorlunda än idag. Bara RCA-till-DIN kan vara ett problem.

Barkbeet

Inläggav Barkbeet » 2021-02-21 21:57

Tjena Roger!

Nä exakt, det finns ingen line in - det är där den hemsnickrade DIN till rca-adaptern kommer in. Jag matar in line-signal in i mikrofoningången (som är DIN) och det där det spricker. Vill bara förtydliga att jag inte matar in skivspelar-signal eller liknande via RCA, RCA råkar bara vara typen av kontakt jag valde i ena änden, pga att 3,5 eller Tele kan vara ganska glappiga när man använder en hona som skall kopplas ihop med annat. Men det kanske inte var det du menade med att DIN-RCA kan vara ett problem?

Vad jag vill göra är en box som sitter i mellan och kontrollerar impedansen så att signalen blir rätt och hanterbar för ingången.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-21 22:45

Du slösar ju med signalen, men visst kan du dämpa signalen från linjenivå till mikrofonnivå med en spänningsdelare om du vill! Jag skulle gissa på 20dB eller något ditåt, dvs 1:100. Sätt dit en potentiometer för att testa fram lämplig spänningsdelning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-02-22 01:52

Kan inte påstå att jag förstår så mycket av hur apparaten fungerar, men den har en ohygglig massa förstärkning.
Jag skulle därför börja med att löda en tunn signalkabel direkt till potentiometern där det står ”Lautstärke” och testa att skjutsa in lite musik från en CD-spelare eller så.
Signal till toppen av potentiometern och skärmen till jord alltså.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-22 13:57

Barkbeet, fin apparat! Mitt råd är att du inte ska ändra något inne i apparaten då den närmast är att betrakta som en museal artefakt. Men att som du och andra är lite inne på, en extern dämpsats borde kunna fungera.

Barkbeet, välkommen till forumet förresten! :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Barkbeet

Inläggav Barkbeet » 2021-02-22 20:45

Johan_Lindroos skrev:Barkbeet, fin apparat! Mitt råd är att du inte ska ändra något inne i apparaten då den närmast är att betrakta som en museal artefakt. Men att som du och andra är lite inne på, en extern dämpsats borde kunna fungera.

Tack Johan!

Jag tänker som du, jag vill att den ska vara intakt och oförstörd så jag vill ogärna in och mecka. Dessutom är jag för orutinerad för en sån operation...

Nån idé om vilka komponenter som skulle behövas för att bygga dämpet och i vilken ordning? Jag kan inte nog understryka hur lite jag förstår om elektronik, det är därför jag frågar ;)
Om jag vet vad jag ska beställa kan jag nog få hjälp med att prova mig fram på breadboard av en vän som är lite mer kunnig.

PerStromgren skrev:Du slösar ju med signalen, men visst kan du dämpa signalen från linjenivå till mikrofonnivå med en spänningsdelare om du vill! Jag skulle gissa på 20dB eller något ditåt, dvs 1:100. Sätt dit en potentiometer för att testa fram lämplig spänningsdelning.

Tack för input! Jag vet att det är som att förklara politik för en hund det här, men skulle det räcka med en lämplig potentiometer mellan inkommande och utgående signal i boxen? Eller behövs det fler komponenter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-22 22:35

Jag snodde en bild jag hittade. Titta här:

Bild

I ditt fall är "5V" din linjesignal och "2,5V" mikrofonnivå, men hos dig är det snrarae 500mV och några mV. Här är potentiometern på 1K, men du behöver större än så, kanske 10K. Då kan du skruva på din potentiometer, så att du får ungefär bara 100-delen av signalen.

Om du provar, så märker du snabbt hur mycket dämpning du behöver. När du vet det, kan du göra ett fast nät, som högra bilden visar.
... tycker jag!

Per

Barkbeet

Inläggav Barkbeet » 2021-02-23 00:10

Tackar, ska titta närmare på det!
Fast jag inser nu att det är ungefär det här jag har provat fast med en passiv volym/monitorkontroll jag hade liggande...borde väl göra ungefär samma sak som din ritning? Så räcker det verkligen att "bara" dämpa signalen? Löst folk jag har pratat med har nämnt att det är förhållandet mellan in- och utimpedans som ställer till det när man matar in linesignal i mikrofoningång. Därför fick jag tips om att trycka in en vanlig DI-box i kedjan: LINE---DI---Passiv Volym---MIK-ingång. Funkade som jag skrev i mitt första inlägg sådär...

Det känns som att det som behöver byggas är en egen DI-box fast mellan "rätt" ohmtal. Vet inte riktigt vad jag pratar om såklart 8O Eller vad tros?

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-23 00:33

Barkbeet skrev:
Johan_Lindroos skrev:Barkbeet, fin apparat! Mitt råd är att du inte ska ändra något inne i apparaten då den närmast är att betrakta som en museal artefakt. Men att som du och andra är lite inne på, en extern dämpsats borde kunna fungera.

Tack Johan!

Jag tänker som du, jag vill att den ska vara intakt och oförstörd så jag vill ogärna in och mecka. Dessutom är jag för orutinerad för en sån operation...

Nån idé om vilka komponenter som skulle behövas för att bygga dämpet och i vilken ordning? Jag kan inte nog understryka hur lite jag förstår om elektronik, det är därför jag frågar ;)
Om jag vet vad jag ska beställa kan jag nog få hjälp med att prova mig fram på breadboard av en vän som är lite mer kunnig.

PerStromgren skrev:Du slösar ju med signalen, men visst kan du dämpa signalen från linjenivå till mikrofonnivå med en spänningsdelare om du vill! Jag skulle gissa på 20dB eller något ditåt, dvs 1:100. Sätt dit en potentiometer för att testa fram lämplig spänningsdelning.

Tack för input! Jag vet att det är som att förklara politik för en hund det här, men skulle det räcka med en lämplig potentiometer mellan inkommande och utgående signal i boxen? Eller behövs det fler komponenter?

PerStromgren
Bara ett påpekande..... Då vi i detta sammanhang pratar om "signal" d v s spänning (och inte effekt) är 20dB förhållandet 1:10. 40dB ger förhållandet 1:100.

En 10kohm potentiometer är nog lämpligt och då logaritmisk. Eller bättre - t.ex ett 10 kohms motstånd först och sedan en 1kohms pot (log) så blir det lättare att reglera.

10kohm är vad man normalt belastar en linjeutgång med i hifi-sammanhang.
Ser inte vad värdena på motstånden är på ingången men om mick:en är dynamisk är en spänningsdelare på 10kohm enligt ovan ok.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-23 01:08

Barkbeet skrev:Tackar, ska titta närmare på det!
Fast jag inser nu att det är ungefär det här jag har provat fast med en passiv volym/monitorkontroll jag hade liggande...borde väl göra ungefär samma sak som din ritning? Så räcker det verkligen att "bara" dämpa signalen? Löst folk jag har pratat med har nämnt att det är förhållandet mellan in- och utimpedans som ställer till det när man matar in linesignal i mikrofoningång. Därför fick jag tips om att trycka in en vanlig DI-box i kedjan: LINE---DI---Passiv Volym---MIK-ingång. Funkade som jag skrev i mitt första inlägg sådär...

Det känns som att det som behöver byggas är en egen DI-box fast mellan "rätt" ohmtal. Vet inte riktigt vad jag pratar om såklart 8O Eller vad tros?

Se mitt förra inlägg.
Din line-utgång kan driva 10kohm utan vidare. När du dämpar signalen med en pot/spänningsdelare och "mic-ingången" har några kohm eller mer kommer det att funka ok.(vilket den nog har).

Det verkar så då mikrofonen har en kondensator på 0,01uF // 0,015uF.

Barkbeet

Inläggav Barkbeet » 2021-02-23 22:19

Fan vad bra, nu är jag på rätt väg känner jag!

Dags att beställa lite komponenter då...

Tack för bra tips!

Återgå till DIY-forum